ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی اثر فاصله عمودی و زاویه شیب کانال S شکل بر الگوی جریان دوفازی
در این مقاله نتایج حاصل از آزمایشهای انجام شده برای بررسی اثر زاویه شیب و فاصله عمودی در کانال با هندسه S شکل ارائه و تحلیل شده است. نقشههای الگوی جریان با دو معیار متفاوت، ثابت بودن زاویه شیب و تغییر طول قسمت میانی و ثابت بودن طول قسمت میانی و تغییر در زاویه شیب مقایسه شدهاند. نتایج نشان دادند که با افزایش طول، گذار به الگوی جریان قالبیگردابهای در سرعتهای ظاهری بالاتری از مایع رخ میدهد و ناحیه با الگوی جریان حلقویتکهای مهآلود کوچکتر شده و به سمت دبیهای بالاتر فاز گاز میرود. همچنین افزایش طول، منجر به بزرگتر شدن ناحیه با الگوی جریان چرن شده و در ازای آن ناحیه با الگوی جریان لختهای گردابهای کوچکتر میشود. با افزایش شیب نیز، گذار به الگوی جریان قالبی گردابهای در سرعتهای ظاهری بالاتر هوا صورت میگیرد و اندازه این ناحیه کاهش مییابد و همچنین اندازه ناحیه با الگوی جریان چرن بزرگتر شده و در ازای آن گستره ناحیه با الگوی جریان لختهای کوچکتر میشود.
https://mej.aut.ac.ir/article_46_ed05afd9bf7ebf81480b1fe0ea51f1df.pdf
2012-08-22
1
10
10.22060/mej.2012.46
جریان دو فازی
الگوی جریان
نقشهء جریان
هندسه S شکل
گذار
محمدرضا
انصاری
mra_1330@modares.ac.ir
1
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی؛
AUTHOR
محسن
آزادی
msn.azadi@gmail.com
2
نویسنده مسئول و کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی؛
LEAD_AUTHOR
رضا
قیصری
rezagheisarii@gmail.com
3
کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی؛
AUTHOR
[1] D. Barnea, O. Shoham, Y. Taitel, & A.E. Dukler, “Flow pattern transition for gas liquid flow in horizontal and inclined pipes”, Int. J. Multiphase Flow 6, 217-225, 1980.
1
[2] Y. Taitel, A.E. Dukler, “A Model for Predicting Flow Regime Transitions in Horizontal and Near Horizontal Gas-liquid Flow”, AlChE Journal, Vol. 22, No. 1 47-55, 1976.
2
[3] M. Tshuva, D.Barnea, Y. Taitel, “Two-phase flow in inclined parallel pipes”, Int. J. Multiphase Flow 25, 1491– 1503, 1999.
3
[4] G. Oddie, H. Shi, L.J. Durlofsky, K. Aziz, B. Pfeffer, J.A. Holmes, “Experimental study of two and three phase flows in large diameter inclined pipes”, Int. J.Multiphase Flow (29) 527–558, 2003.
4
[5] J.Weisman, D. Duncan, J.Gibson, & T. Crawford, “Effects of fluid properties and pipe diameter on two
5
phase flow patterns in horizontal lines”, Int. J.Multiphase Flow 5, 437-462, 1979.
6
[6] B.D. Woods, E.T. Hurlburt, T. J. Hanratty, “Mechanism of slug formation in downwardly
7
inclined pipes”, International Journal of Multiphase Flow, (26) 977-998, 2000.
8
[7] ANSI/ASME, 1986, Measurement uncertainty, PTC 19, 1-1985, Part I.
9
[8] Incropera, F., Dewitt, P.D., 1996. Introduction to Heat Transfer, third ed. John Wiley & Sons Inc.
10
[9] J.W. Coleman, S. Garimella, “Two-phase flow regimes in round, square and rectangular tubes
11
during condensation of refrigerant R134a”,International Journal of Refrigeration, (26) 117–128,2003.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی افزایش انتقال حرارت بوسیله جریان های آکوستیک در یک محفظه بسته استوانه ای شکل
در این مقاله اثر جریان آکوستیک بر افزایش انتقال حرارت از یک گرمکن تخت افقی و رو به پایین در یک محفظه بسته استوانهای شکل پر از آب، بهصورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. امواج ایستا بین منبع حرارتی، بهعنوان منعکسکننده و صفحه مرتعش پایینی ایجاد میشود. جریان آکوستیک، یک جریان پایدار چرخشی است که توسط این میدان امواج ایستا، القا میشود. صفحه بالایی با شار حرارتی ثابت گرم شده و دیوارههای کناری در یک دمای ثابت نگاه داشته میشوند. بنابراین اثرات گرانش در این مقاله ناچیز است و افزایش انتقال حرارت، بهدلیل ارتعاشات فراصوت است. برای یافتن بهترین محدوده قدرت آکوستیک، فشار آکوستیک اندازهگیری شده است. نتایج نشان میدهند که افزایش انتقال حرارت میتواند بهکمک ارتعاشات فراصوت، نزدیک به 400٪ افزایش یابد. افزایش در توان ترانسدیوسر و کاهش در ارتفاع گرمکن، موجب افزایش ضریب انتقال حرارتی در محفظه میشود. همچنین افزایش کاویتاسیون به شدت موجب تضعیف افزایش ضریب انتقال حرارت میشود.
https://mej.aut.ac.ir/article_47_544af99dd96fc3e3553ca2dd04c9fd67.pdf
2012-08-22
11
20
10.22060/mej.2012.47
افزایش انتقال حرارت
جریانهای آکوستیک
امواج ایستا
محفظه استوانهای
فراصوت
کاویتاسیون
بهناز
تاجیک
behtajik@live.com
1
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
عباس
عباسی
abbassi@aut.ac.ir
2
نویسنده مسئول و استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
LEAD_AUTHOR
مجید
صفاراول
mavval@aut.ac.ir
3
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
امیر
عبدالله
4
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
محمد
کاظمی
5
کارشناس، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
حسین
بابایی
6
کارشناس، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
[1] Loh, B., Hyun, S., Ro, P.I., Kleinstreuer, C., “Acoustic streaming induced by ultrasonic flexural vibrations and associated enhanced of convective heat transfer”, Journal of the Acoustical Society of America, 111, No. 2, pp. 875-883, 2002.
1
[2] Aktas, M.K., “Thermoacoustically Induced and Acoustically Driven Flows and Heat Transfer in Enclosures”, PhD thesis, Drexel University, May 2004.
2
[3] Nomura, S., Nakagawa, M., “Heat Transfer Enhancement by Ultrasonic Vibration”, Proceedings of the ASME/JSME Thermal Engineering Joint Conference 4, pp. 275-282, 1995.
3
[4] Nomura, S., Murakami, K., Aoyama, Y., Ochi, J., “Effects of Changes in Frequency of Ultrasonic Vibration on Heat Transfer”, Heat Transfer-Asian Researches, 29, No. 5, pp. 358-372, 2000.
4
[5] Ro, P.I., Loh, B., “Feasibility of using ultrasonic flexural waves as a cooling mechanism”, IEEE
5
Transactions on Industrial Electronics, 48, No. 1, pp.143-150, 2001.
6
[6] Wu, T., Ro, P.I., “Heat Transfer Performance of a Cooling System using Vibration Piezoelectric Beams”, Journal of Micromechanics and Microengineering, 15, pp. 213-220, 2005.
7
[7] Hyun, S, Lee, D., Loh, B., “Investigation of Convective Heat Transfer Augmentation using Acoustic Streaming Generated by Ultrasonic Vibrations”, International journal of Heat and mass Transfer, 48, pp. 703-718, 2005.
8
[8] Lee, D., Loh, B., “Smart Cooling Technology Utilizing Acoustic Streaming”, IEEE Transactions on Components and Packaging Technologies, 30 ,No. 4, pp. 691-699, Dec 2007.
9
[9] Iida, Y., Tsutsui, K., Ishii, R., Yamada, Y., “Natural-Convection Heat Transfer in a Field of Ultrasonic Waves and Sound Pressure”, Journal of Chemical Engineering of Japan, 24, No. 6, pp. 794-796, 1991.
10
[10] Nomura, S., Yamamoto, A., Murakami, K., “Ultrasonic Heat Transfer Enhancement using a Horn-Type Transducer”, Japanese Journal of Applied Physics, Part 1: Regular Papers and Short Notes and Review Papers, 41, No. 5 B, pp. 3217-3222, May 2002.
11
[11] Yukawa, H., Hoshino, T., Saito, H., “The Effect of Ultrasonic Vibrations on Free Convective Heat Transfer from Heated Wire to Water”, Heat Transfer-Japanese Research, 5, No. 1, pp. 37-49, 1976.
12
[12] Yukawa, H., Hoshino, T., Saito, H., “Effect of Ultrasonic Vibration on Free Convective Heat Transfer from an Inclined Plate in Water”, Heat Transfer-Japanese Research, 5, No. 4, pp. 1-16, 1976.
13
[13] Zhou, D.W., Liu, D.Y., Hu, X.G., Ma, C.F., “Effect of Acoustic Cavitation on Boiling Heat Transfer”, Experimental Thermal and Fluid Science, 26, pp. 931-938, 2002.
14
[14] Kim, H., Kim, Y.G., Kang, B.H., “Enhancement of Natural Convection and Pool Boiling Heat Transfer via Ultrasonic Vibration”, International Journal of Heat and Mass Transfer, 47, pp. 2831-2840, 2004.
15
[15] Fairbanks, H.V., “Influence of Ultrasound Upon Heat Transfer Systems”, Ultrasonic Symposium, pp. 384-387, 1979.
16
[16] Hamilton M.F., Blackstock D.T., “Nonlinear Acoustics”, Academic Press, California, U.S.A., 1998.
17
[17] Lienhard IV, J.H., Lienhard V, J.H., “A Heat Transfer Textbook”, Phlogiston Press, Third Edition, Cambridge, Massachusetts, U.S.A., 2006.
18
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه عوامل موثر بر توزیع گازهای برگشتی و رخنهای تزریق شده به چندراهه ورودی موتور EF7
روند رو به افزایش آلودگی محیط زیست و قوانین سختگیرانه، شرکتهای خودروسازی را مجبور به تولید محصولاتی با آلاینگی کمتر مینماید. در این راستا تخلیه گازهای رخنهای تولید شده در موتور خودروها به محیط ممنوع شده است. امروزه راهکار مورد استفاده، بازگرداندن این گازها به محفظه احتراق و سوزاندن آنها است. از سوی دیگر استفاده از روش بازگردانی دود برای کاهش اکسیدهای ازت در موتورهای احتراق داخلی مفید بوده است. در هر دو روش، توزیع غیر یکنواخت گازهای بازگردانده شده بین راهگاههای چندراهه ورودی، منجر به کاهش چشمگیر توان و افزایش آلایندههای موتور خواهد شد. علاوهبر موقعیت تزریق که نقش تعیینکنندهای در چگونگی توزیع گازهای تزریق شده دارد، به نظر میرسد که عواملی مانند دور موتور، سرعت و زاویه تزریق بر چگونگی توزیع گازها اثربخش باشند. در این تحقیق عددی اثر این عوامل بر توزیع دود یا گازهای رخنهای تزریق شده به چندراهه ورودی موتور EF7 مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که زاویه تزریق کمترین و دور موتور بیشترین اثر را بر توزیع دود یا گازهای رخنهای تزریق شده به منیفولد دارند.
https://mej.aut.ac.ir/article_48_ee2173d8ca0772b6fa0bfaf33f34dd7d.pdf
2012-08-22
21
33
10.22060/mej.2012.48
: گازهای برگشتی
گازهای رخنهای
زاویه تزریق
سرعت تزریق
دور موتور
غیریکنواختی
پیمان
باشی شهابی
pbshahabi@yahoo.com
1
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری، گروه مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
حمید
نیازمند
hniazmand@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
سید محمدرضا
مدرس رضوی
3
استاد، گروه مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
[1] Ladomatos, N., Abdelhalim, S. M., and Zhao, H., “Effect of Exhaust Gas Recirculation Temperature on Diesel Engine Combustion and Emissions”,Journal of Automobile Engineering, 1998, Vol. 212.
1
[2] Alger, T., “Synergies between High EGR Operation and GDI Systems”, SAE paper 2008, No. 2008-01-0134.
2
[3] He, Y., Salemat, A., Reese, R., Vick, R., and Amer, A., “Effect of Intake Primary Runner Blockages on Combustion Characteristics and Emissions with Stoichiometric and EGR-Diluted Mixtures in SI Engines”, SAE paper 2007, No. 2007-01-3992.
3
[4] Millo, F., Pautasso, E., Pasero, P., Barbero, S., and Vennettilli, N., “An Experimental and Numerical Study of an Advanced EGR Control System for Automotive Diesel Engines”, SAE paper 2008, No.2008-01-0208.
4
[5] Florea, R., Toraza, D., Henein, N., and Bryzk, W., “Transient Fluid Flow and Heat Transfer in the EGR Cooler”, SAE paper 2008, No. 2008-01-0956.
5
[6] Hountalas, D. T., Mavropoulos, G., and Zannis, T., “Comparative Evaluation of EGR, Intake Water Injection and Fuel-Water Emulsion as NOx Reduction Techniques for Heavy Duty diesel Engines”, SAE paper 2007, No. 2007-01-0120.
6
[7] Dhariwal, H. C., “Control of Blowby Emissions and Lubricating Oil Consumption in I.C. Engines”, Energy Convers. 1997, Vol. 38, No. 10-13, 1267-1274.
7
[8] Torres, A., Henriot, S., “Modeling the Effects of EGR Inhomogeneities Induced by Intake Systems in a Four-Valve Engine” SAE paper 1996, No. 961959.
8
[9] Siewert, R. M., Krieger, R. B., Huebler, M. S., Baruah, P. C., Khalighi, B., and Wesslau, M., “Modifying an Intake Manifold to Improve Cylinder-to-Cylinder EGR Distribution in a DI Diesel Engine Using Combined CFD and Engine Experiment”, SAE paper 2001, No. 2001-01-3685.
9
[10] William, J., Dupont, A., Bazile, R., and Marchal, M., “Study of Geometrical Parameter Influence on Air/EGR Mixing”, SAE paper 2003, No. 2003-01-1796.
10
[11] Green, R. M., “Measuring the Cylinder-to-Cylinder EGR Distribution in the Intake of a Diesel Engine during Transient Operation” SAE Paper 2000, No. 2000-01-2866.
11
[12] Partridge, W. P., Lewis, S. A., Ruth, M. J., Muntean, G. G., Smith, R. C., and Stang, J. H., “Resolving EGR Distribution and Mixing” SAE Paper 2002, No. 2002-01-2882
12
[13] Shahabi, P. B., Niazmand, H., Modarres Razavi, M. R., “Particle Tracking Based Method for Evaluation of Cylinder-to-Cylinder Distribution of EGR/Blowby” under review, Particle & Particle Systems characterization
13
[14] Bashi Shahabi, P., Modarres Razavi, M. R., and Niazmand, H.,”Numerical Study of Homogeneous Cylinder-to-Cylinder Distribution of EGR/Blowby Gases to Intake Manifold”, 16th Int. Conference on Thermal Engineering & Thermogrammetry (THERMO), Budapest , July 1-3, 2009.
14
[15] باشی شهابی، پیمان؛ مدرس رضوی، سید محمد رضا؛ نیازمند، حمید؛ تحلیل عددی توزیع گازهای برگشتی و رخنهای تزریق شده به منیفولد ورودی هر سیلندر،- ، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات موتور، شماره 15 تابستان 1988
15
[16] باشی شهابی، پیمان؛ بررسی عوامل موثر بر جانمایی محل تزریق گازهای تزریق شده به منیفولد ورودی به روشهای عددی و تجربی، پایان نامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، گروه مکانیک دانشکده مهندسی، بهمن ماه .1983
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی اثر نرخ آتش و نسبت هم ارزی بر عملکرد مشعل متخلخل فلزی تابشی
در مقاله حاضر عملکرد یک مشعل متخلخل تابشی از نوع فلزی به طور تجربی بررسی شده است. برای بررسی اثر نرخ آتش و نسبت همارزی، آزمایشها در پنج نرخ آتش متفاوت و در محدودهای از نسبتهای همارزی که شعله در محیط متخلخل پایدار است انجام شده است. عوامل فوق بر روی سه محیط متخلخل تشکیل شده از توریهای با شبکه ریز و درشت بررسی شده است. نتایج نشان میدهند که افزایش نرخ آتش در اکثر حالتها موجب بالا رفتن دمای سطح مشعل میشود. در هر نرخ آتش، مقدار نسبت همارزی که دمای سطح در آن بیشینه است مشخص شده است. بیشترین دمای سطح در نسبت همارزیهای کمتر از یک (1-7/0) بوده و راندمان تابشی مشعل با افزایش نرخ آتش کاهش مییابد. راندمان تابشی بیشینه در نسبت هم ارزی مربوط به دمای بیشینه سطح بدست میآید. در یک نرخ آتش معین، بیشینه دما برای محیط متخلخل ترکیبی (دولایه توری ریز و یک لایه توری درشت) در نسبت همارزی کمتری نسبت به دیگر محیطهای متخلخل رخ میدهد. نتایج بدست آمده همخوانی خوبی با نتایج دیگر دارد.
https://mej.aut.ac.ir/article_49_56779a122f8ca76b5af8273f6e4d6be9.pdf
2012-08-22
35
46
10.22060/mej.2012.49
محیط متخلخل فلزی
احتراق
مشعل تابشی
راندمان تابشی
نرخ آتش
نسبت هم ارزی
سید عبدالمهدی
هاشمی
hashemi@kashanu.ac.ir
1
نویسنده مسئول و استادیار، دانشگاه کاشان، دانشکده مهندسی و پژوهشکده انرژی؛
LEAD_AUTHOR
مجید
نیکفر
me.nikfar@yahoo.com
2
دانشجو کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده مهندسی و پژوهشکده انرژی؛
AUTHOR
روح اله
معتقدی فرد
3
کارشناس ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده مهندسی؛
AUTHOR
[1] Trimis, D., Durst, F., Picknacker, O. and Picknacker, K., “Porous Medium Combustor Versus Combustion Systems with Free Flames”, University Erlangen Nuremburg, Germany, 2002.
1
[2] Mobbauer S., Pickenacker O., Pickenacker K. and Trimis D., “Application of the Porous Burner Technology in Energy-and Heat-Engineering”, Proceeding of 5th Int. Conf. on Technologies and Combustion for a Clean Enviro.: Lisbon, pp. 519-523, 1999.
2
[3] Christo, F. C., “A Parametric Analysis of a Coupled Chemistry-Radiation Model in Porous Media”, DSTO – Research Report RR-0188, 2000.
3
[4] Howell J. R., communication via email, jhowell@mail.utexas.edu.
4
[5] Viskanta R, Gore JP, “Overview of cellular ceramics based porous radiant burners for supporting combustion”, Environ Combust Technol;1: 167e203, 2000.
5
[6] Mao-Zhao Xie, Jun-Rui Shi, Yang-Bo Deng, Hong Liu, Lei Zhou, You-Ning Xu, “Experimental and numerical investigation on performance of a porous medium burner with reciprocating flow”, Fuel 88, pp. 206–213, 2009.
6
[7] Ayman Bakry a, Ahmed Al-Salaymeh, Ala H. Al-Muhtaseb, Ahmad Abu-Jrai, D. Trimis, “Adiabatic premixed combustion in a gaseous fuel porous inert media under high pressure and temperature”: Novel flame stabilization technique, Fuel, 2010.
7
[8]H. Davarzani, M.Marcoux, P.Costeseque, M.Quintard, “Experimental measurement of the effective diffusion and thermodiffusion coefficients for binary gas mixture in porous media”, Chemical Engineering Science 65, pp.5092–5104, 2010.
8
[9] M. Abdul Mujeebu, M. Zulkifly Abdullah, A.A. Mohamad, M.Z. Abu Bakar, “Trends in modeling of porous media combustion”, Progress in Energy and Combustion Science 36 , pp. 627-650, 2010.
9
[10] R.C. Catapan, A.A.M. Oliveira, M. Costa, “Non-uniform velocity profile mechanism for flame stabilization in a porous radiant burner”, Experimental Thermal and Fluid Science 35, pp.172–179, 2011.
10
[11] Farid C. Christo, Lakshmanan V. Krishnamoorthy, “An Experimental and Numerical Study of Infrared (IR) Emission from a Porous Radiant Burner” Published by DSTO Aeronautical and Maritime Research Laboratory 506 Australia, 2001.
11
[12] Leonardi, A. S., Viskanta, R. and Gore, P. J., “Radiation and thermal performance measurements of a metal fiber burner”, Journal of Quantitative Spectroscopy and Radiative Transfer, vol. 73, pp. 491-501, 2002.
12
[13] Vogel BJ, Ellzey JL, “Subadiabatic and superadiabatic performance of a twosection porous burner”, Combust Sci Technol 177: pp1323–38. 2005.
13
[14] Qiu K, Hayden ACS., “Thermophotovoltaic power generation systems using natural gas-fired radiant burners”, Sol Energy Mat Sol C;91: pp588–96, 2007.
14
[15] هاشمی، سید عبدالمهدی، عطوف، حسین؛ بررسی تجربی اثر ضخامت و تخلخل بر عملکرد مشعل تابشی متخلخل فلزی، سوخت و احتراق، سال دوم، شماره اول،.1388
15
[16] هاشمی، سید عبدالمهدی، امانی، جعفر، عطوف، حسین؛بررسی تجربی پایداری شعله در محیط متخلخل کاربید ، سیلیسیمی، مجله علمی پژوهشی امیرکبیر، سال 4۰. شماره ۰، تابستان 1390
16
[17] هولمن، جی . آر؛ روش های اندازه گیری در مهندسی،ترجمه ملکی و دیبایی نیا، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، صفحات 79-97، 1369
17
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین سرعت بحرانی درون تونل البرز حین آتش سوزی
دود و گازهای سمی خارج شده از آتشسوزی درون تونل، برای سلامتی کاربران تونل بسیار مضر است. بنابراین برای خروج افراد و وسائط نقلیه و جلوگیری از گسترش این مواد در بالادست محل آتشسوزی، تامین هوای تازه اهمیت زیادی دارد. سرعت بحرانی جریان هوا، مهمترین فاکتور موثر برای طراحی سامانه ایمنی درون تونل و جلوگیری از گسترش دود در جلوی محل آتش سوزی در امتداد جهت جریان میباشد. برای برآورد این سرعت، تونل البرز واقع در آزادراه تهران- شمال، حین آتشسوزی با انرژی حرارتی آزادشده برابر100 مگاوات به مدت960 ثانیه به کمک یک مدل عددی سه بعدی با نرم افزارFDS شبیه سازی شده است. مدل سه بعدی تونل به طول 500 متر، و روند آتش سوزی بر اساس آهنگ گرمای آزاد شده متناسب با زمان احتراق هپتان شبیه سازی شده است . شبیه سازی جریان مغشوش واحتراق به ترتیب براساس معادلات لس (LES)و معادلات شکست ادی (EDDY). مدل سه بعدی با شبکه بندی متشکل از سلول های مربعی با اندازه 50 سانتی متر انجام شد .در این تحقیق نتایج شبیه سازی، باروابط تجربی مقایسه شدند . بر اساس نتایج مدل عددی برای آتش سوزی با اندازه 100مگاوات، سرعت بحرانی5/3متر در ثانیه پیش بینی شده که همخوانی مناسبی با رابطه ارائه شده توسط اوکا و اتکینسون دارد و به عنوان سرعت بحرانی برای کنترل دود در بالادست آتش سوزی با اندازه 100 مگاوات پیشنهاد میشود.
https://mej.aut.ac.ir/article_50_768e0e4430beabc75547c9a8200a1f56.pdf
2012-08-22
47
55
10.22060/mej.2012.50
سرعت بحرانی
آتش سوزی
شبیه سازی عددی
نرم افزارFDS
تونل البرز
بهزاد
نیکنام
behzadniknam@aut.ac.ir
1
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری استخراج معدن،دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
LEAD_AUTHOR
حسن
مدنی
2
استادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
حسین
سالاری راد
3
استادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛
AUTHOR
نیکنام، بهزاد؛ طراحی سیستم تهویه تونل البرز(آزاد راه تهران شمال)؛ ص. 1-130؛پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛تهران؛ 1388.
1
Vuilleumier F.; Weatherill A.; Crausaz B.;“Safety aspects of railway androad tunnel: example of the Lotschberg railway tunnel and Mont-Blancroad tunnel”, Tunnelling and Underground Space Technology.
2
Hu L.H.; Huo R.; Chow W.K.;” Studies on buoyancy-driven back-layering flow in tunnel fires”, Experimental Thermal and Fluid Science , pp1468–1483,2008.
3
Jojo S.M. Li; Chow W.K.; “Numerical studies on performance evaluation of tunnel ventilation safety systems”, Tunnelling and Underground Space Technology, pp 435–452,2003.577–586,2004.
4
Kurioka H.; Oka Y.; Satoh H.; Sugawa O.;”Fire Properties in near field of square fire source with longitudinal ventilation in tunnels” Fire Safety Journal, pp 319–340,2003.
5
Danziger N.H.; Kennedy W.D.;“Longitudinal ventilation analysis for the Glen wood canyon tunnels” Proceedings of the Fourth International Symposium Aerodynamics and Ventilation of Vehicle Tunnels, pp 169–186,1982.
6
Oka Y.; Atkinson G.T.;” Control of smoke flow in tunnel fires”, Fire Safety Journal,PP 305-332,1995.
7
Saito N.; "Experimental Study on Fire Behavior in a Wind Tunnel with a Reduced Scale Model", Second International Conference on Safety in Road and Rail Tunnels, pp 303-310,1995.
8
EUREKA-Project EU Firetun.;” Fires in Transport Tunnels:Report on Full-Scale Tests” Du¨ sseldorf, pp 75–100,1995.
9
Brinckerhoff.; "Memorial Tunnel Fire Ventilation Test Program", Comprehensive Test Report. Massachusetts Highway Department, pp1–90,1995.
10
Jojo S.M.; Chow H.;“Large eddy simulations for studying tunnel smoke ventilation” Tunnelling and Underground Space Technology, pp225-235,2004.
11
Hu L.h.; “On the maximum smoke temperature under the ceiling in tunnel fires” Tunnelling and Underground Space Technology, pp45-54,2005.
12
Gao P.Z.; Liu S.L.; Chow W.K.; Fong N.K.;"Large eddy simulations for studying tunnel smoke ventilation" Tunnelling and Underground Space Technology, pp.
13
Lonnermark A.;”on the characteristic of fires in tunnels." Phd thesis lund institute of technology, pp 1-122,2005.
14
Wang H.Y.;"Prediction of soot and carbonmon oxide production in a ventilated tunnel fire by using acomputer simulation" Fire Safety Journal, pp 394-406,2009.
15
Lin C.; Chuah Y.k.;"A study on long tunnel smoke extraction strategies by numerical simulation".Tunnelling and Underground Space Technology, pp 522–530,2008 .
16
Wang Y.; Zhu D.;" Full-scale experiment research and theoretical study for fires in tunnels with roof openings"Fire Safety Journal , pp 339-348,2009.235,2004.
17
Li Y. ; Lei B. ; Ingason H. ;" The maximum temperature of buoyancy-driven smoke flow beneath the ceiling in tunnel fires. Fire Safety Journal , pp 204-210,2011.
18
Li Y. ; Lei B. ; Ingason H. ;" The maximum temperature of buoyancy-driven smoke flow beneath the ceiling in tunnel fires. Fire Safety Journal , pp 204-210,2011.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین طراحی مفهومی بوسترهای جانبی سوخت جامد طبق نظریه طراحی مشارکتی
در مقالهی حاضر روند طراحی مفهومی بوستر جانبی سوخت جامد ارائه میشود. این فرآیند بر اساس طراحی مفهومی موتورهای سوخت جامد و به کمک مطالعهی آماری بر روی بوسترهای سوخت جامد موجود در جهان استخراج گردیده است. طراحی مفهومی، به کمک نظریهی طراحی مشارکتی که قابلیت تداخل کاربر در تغییر عوامل ورودی را فراهم میآورد انجام شده است. محدودیتهای موجود بر روی عوامل موتور در روند طراحی در نظر گرفته شده است و با اطلاعات آماری تطبیق داده میشود. در راستای این طراحی، نرمافزار طراحی موتور سوخت جامد و شبیهسازی پرواز موشک نیز تهیه و بکار گرفته شده است.
https://mej.aut.ac.ir/article_51_57c312b265c2abb648c2d869c30c1323.pdf
2012-08-22
57
65
10.22060/mej.2012.51
طراحی مفهومی
موتور سوخت جامد
سیکل طراحی بوسترهای جانبی
طراحی مشارکتی
علیرضا
باصحبت نوینزاده
1
استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
AUTHOR
مصطفی
محمدی
mms.mohammadi@gmail.com
2
نویسنده مسئول و دانشکده هوافضا خواجه نصیرالدین طوسی، رشته مهندسی فضایی، کارشناسی ارشد،
LEAD_AUTHOR
مصطفی
ذاکری
3
دانشکده هوافضا خواجه نصیرالدین طوسی، رشته مهندسی فضایی، کارشناسی ارشد،
AUTHOR
[1]نوین زاده، علیرضا باصحبت؛ جزوه طراحی ساختاری موشک سوخت جامد )این جزوه حاصل تدریس دکترنوین زاده در دانشگاه صنعتی شریف میباشد(، پاییز.1387
1
[2] کریمی، حسن؛ هاشمی دولابی، مجتبی؛ طراحی موشک )بالستیک و حامل ماهواره(، انتشارات جهاد دانشگاهی،. تهران، ویرایش اول، 1384
2
[3] مهران، میرشمس؛ جزوه طراحی سیستم ماهوارهبر )این جزوه حاصل تدریس دکتر میرشمس در دانشگاه صنعتی. خواجه نصیرالدین طوسی میباشد(، پاییز 1387
3
[4] چین، اس.اس؛ مترجمین: اسکندریجم، جعفر؛ کلانتریان، محمد؛ طراحی پیکربندی موشکها، انتشارات آهنگ صبح،. پاییز 1384
4
[5] Ronald W.humble, Gary N.henry, Wiley J.larson, ‘‘Space Propulsion Analysis and Design’’, In Space
5
technology series, New York.
6
[6] George P.Sutton, Oscar Biblarz, ‘‘Rocket Propulsion Elements’’, A Wiley-Interscience publication, New
7
York, 2001.
8
[7] ‘‘Solid Rocket Motor Performance Analysis and Prediction’’, NASA SP-8339, May 1971.
9
[8] ‘‘Captive-fired Testing of Solid Rocket Motors’’, NASA SP-8041, March 1971.
10
[9] ‘‘Solid Rocket Motor Igniters’’, NASA SP-8051, March 1971.
11
[10] ‘‘Solid Propellant Selection and Characterization’’, NASA SP-8064, June 1971.
12
[11] ‘‘Solid Propellant Grain Structural Integrity Analysis’’, NASA SP-8073, June 1973.
13
[12] ‘‘Solid Propellant Processing Factors in Rocket Motor Design’’, NASA SP-8075, October 1971.
14
[13] ‘‘Solid Propellant Grain Design and Internal Ballistics’’, NASA SP-8076, March 1972.
15
[14] ‘‘Solid Rocket Motor Internal Insulation’’, NASA SP-8093, December 1976.
16
[15] ‘‘Solid Rocket Motor Nozzles’’, NASA SP-8115, June 1975.
17
[16] ‘‘Design Methods in Solid Rocket Motors’’, Defense Technical Information Center, AD-A199 356, 1988.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عددی عملکرد هیدرودینامیکی و جریان عبوری از پروانه معکوس گرد
تاکنون روشهای محاسباتی مختلفی برای تحلیل پروانههای دریایی به کار گرفته شده اند. در این مقاله، روش المان مرزی برای تحلیل عددی عملکرد هیدرودینامیکی دائم پروانه معکوسگرد توسعه داده شده است. جریان پتانسیل اطراف پروانه جلو و پروانه عقب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، با محاسبه توزیع جریان گردابی القایی، برهمکنش میان پروانه های جلو و عقب(پروانه معکوسگرد) بهکارگرفته شد. نتایج شامل ضرایب عملکرد هیدرودینامیکی، نیروها و گشتاور کلی پروانه معکوسگرد، توزیع جریان گردشی، مقایسه گردابه القایی در فاصله بین دو پروانه و گردابه القایی در پایین پروانه عقب است. نتایج عددی نشان میدهد که پیشبینی عملکرد هیدرودینامیکی، برابری خوبی با نتایج تجربی دارند.
https://mej.aut.ac.ir/article_52_41ea3b9f59b54d170e8bdba94574be61.pdf
2012-08-22
67
77
10.22060/mej.2012.52
پروانه معکوس گرد
روش المان مرزی
توزیع گردابه القایی
عملکرد هیدرودینامیکی دائم
حسن
قاسمی
gasemi@aut.ac.ir
1
نویسنده مسئول و دانشیار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی دریا؛
LEAD_AUTHOR
محمد حسن
مقدس
2
استادیار، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا
AUTHOR
محسن
طاهری نسب
3
کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، دانشکده مهندسی دریایی
AUTHOR
[1] Cox, B. D. and Reed, A. M. “Contra-rotating propellers–design theory and application”, In Propellers/ Shafting ’88 Symposium, Virginia Beach, 1988.
1
[2] Tsakonas,W.R.Jacobs. “Prediction of Steady and Unsteady Loads and Hydrodynamics Forces on Counter-rotating Propellers”, Journal of Ship Research. 27(3), pp179-214, 1983.
2
[3] Yang C. J., Tamashima M., Wang G. Q., Yamazaki R. “Prediction of the Steady Performance of Contra-Rotating Propellers by Lifting Surface Theory”, Transactions of the West-Japan Society of Naval Architects 82, 1991.
3
[4] Yang C. J., Tamashima M., Wang G. Q., Yamazaki R.,Koizuka H. “Prediction of the Unsteady Performance of Contra-Rotating Propellers by Lifting Surface Theory”, Transactions of the West-Japan Society of Naval Architects 83, 1992.
4
[5] Hoshino, T “Experimental and Theoretical Analysis of Propeller Shaft Forces of Contra-Rotating Propellers and Correction with Full Scale Data”, Propeller/Shafting’94 Symposium, Society of Naval Architects and Marine Engineers Virginia Beach, USA, 1994.
5
[6] Gu, H. & Kinnas, S.A. “Modeling of Contra-Rotating and Ducted Propellers via Coupling of a Vortex-Lattice with a Finite Volume Method”, Propellers/Shafting 2003 Symposium, Society of Naval Architects and Marine Engineers, Virginia Beach, USA, 2003.
6
[7] Ghassemi, H. “Hydrodynamic performance of coaxial contra-rotating propeller (CCRP) for large ships,” Polish Maritime Research, Vol., 16, pp22-
7
[8] Koronowicz T., Krzemianowski Z., Tuszkowska T., Szantyr J.A.”A complete design of ship propellers using the new computer system.” Polish Maritime Research (59), Vol. 16, pp29-34, 2009.
8
[9] Hecker, R. , and McDonald N. A.”The Effect of Axial Spacing and Diameter on the Powering Performance of Contra-rotating Propellers”, David Taylor Model Basin, Report 1342, Feb.1960.
9
[10] Van Manen J. D. and Oosterveld M. W. C. “Model
10
Tests on Contra-rotating Propellers”, 7th Symposium on Naval Hydrodynamics, Rome, Italy, 196 .
11
[11] Miller, M.L. “Experimental Determination of Unsteady Forces on Contra-rotating Propellers for Application to Torpedoes”, David Naval Ship Research and Development Center Report SPD-659-02, 1981.
12
[12] Carlton J. S. “Marine Propellers and Propulsion”, Second edition, Published by Elsevier Ltd., 2007.
13
[13] Ghassemi H. “Hydrodynamic characteristics of marine propellers in steady and unsteady wake flows”, Amirkabir Journal, Vol., 14, no 54-B (Mechanical Engineering), Spring 2003.
14
[14] Ghassemi, H., Kohansal, A.R., “Numerical evaluation of various levels of singular integrals, arising in BEM and its application in hydrofoil analysis”, Applied Mathematics and Computation, 213 (2009), pp.277–289.
15
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل رفتار دینامیکی کشتی صدمه دیده در موج
آسیبدیدگی کشتیها ممکن است باعث آبگرفتگی بخشهایی از کشتی و یا حتی ازدسترفتن تعادل آن شود آسیبدیدگی کشتیها اجتنابناپذیراست. از زمانی که کشتی دچار صدمه میشود تا هنگامی که بخشهای صدمهدیده به طور کامل از آب پر شوند، رفتار کشتی تغییر مینماید. از طرف دیگر به طور معمول در شرایط محیطی سخت (وجود امواج دریا) آسیبدیدگی رخ میدهد، بنابراین لازم است تحلیل رفتار شناور در وضعیت صدمهدیده در موج انجام شود. در این تحقیق سعی شده است رفتار شناور صدمهدیده در موج با تاکید بر سه حرکت رول، پیچ و هیو تجزیه و تحلیل شود. بدین منظور طرح ریاضی برای سه حرکت مزبور همراه با مقدار آبگرفتگی مخزن صدمهدیده نوشته شده است که چهار معادله دیفرانسیلی وابسته، بطور همزمان در بازه زمان حل میشود. براین اساس یک روش مناسب تهیه شده و کد رایانه ای آن نوشته شده است کد تهیه شده ابتدا معتبرسازی شده و سپس برای یک نمونه شناور فریگیت اجرا گردیده و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است.
https://mej.aut.ac.ir/article_53_9d4fb36bf7360cbc0e64adbdf4daac63.pdf
2012-08-22
79
90
10.22060/mej.2012.53
آسیب دیدگی
کشتی
آبگرفتگی
رول
پیچ
هیو
حمید
زراعتگر
hamidz@aut.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی دریا و صنایع دریایی
AUTHOR
ریحانه
مهری
reyhaneh.mehri@aut.ac.ir
2
نویسنده مسئول و کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی دریا و صنایع دریایی
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
جعفر یگانه
3
کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی دریا و صنایع دریایی
AUTHOR
[1] سیف، محمد سعید؛ دینامیک کشتی، انتشارات دانشگاه. هرمزگان، مهر 1376
1
[2] حاجی عرب، محمد؛ عملکرد و نجات پذیری شناور در موج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشتی سازی . و صنایع دریایی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر،1383
2
[3] N.E., Mikelis; J.M.J., Journée; Experimental & Numerical Simulations of Sloshing Behaviour in Liquid Cargo Tanks & its Effect on Ship Motion, National Conference on Numerical Methods for Transient and Coupled Problems, 9-13 July 1984, Venice, Italy.
3
[4] A.W., Vredeveldt; J.M.J., Journee; Roll Motions of Ships due to Sudden Water Ingress, Calculations and Experiments,RINA’,International Conference on Ro-Ro Safety and Vulnerability the Way Ahead, April 1991, Vol. I
4
[5] J.M.J. Journee; A.W. Vredeveldt; H. Vermeer; Mathematical Modeling of Motions and Damaged Stability of Ro-Ro Ships in the Intermediate Stages of Flooding, STAB’94, Fifth International Conference on Stability of Ships and Ocean Structures,1994.
5
[6] J.M.J. Journée “Liquid Cargo and Its Effect on Ship Motions” Delft University of Technology STAB’97, Six International Conference on Stability of Ships and Ocean Structures, Pages 137-150, Varna, Bulgaria, September 22-27, 1997.
6
[7] J.M.J. Journée (DUT); H. Vermeer (DGSM); A.W. Vredeveldt (TNO); Systematic Model Experiments on Flooding of Two Ro-Ro Vessels, STAB’97, Six Int. Conf.on Stability of Ships and Ocean Structures, Pages 81-98,Varna, Bulgaria, September 22-27, 1997.
7
[8] J.M.J. Journée; Fluid Tanks and Ship Motions, Lecture, held at Kyushu University. Report 1237, 27 October 2000,Delft University of Technology.
8
[9] Lionel Palazzi ; Jan de Kat; Model Experiments & Simulations of A Damaged Ship With Air-Flow Taken Into Account, Proceedings of the 6th International Ship Stability Workshop, Webb Institute, 2002.
9
[10] T.A. Santos; C. Guedes Soares; RO-RO Ship Damage Stability Calculations Using The Pressure Integration Technique, Journal of International Shipbuilding Progress Volume 48, Number 2/2001.
10
[11] Lewis, Edward V.; Principles of Naval Architecture: Volume III Motions in Waves and Controllability, Society of Naval Architects & Marine Engineer, 1990.
11
[12] Bhattacharyya, Rameswar; “Dynamics of Marine Vehicles (ocean engineering)” , John Wiley & Sons Inc, Hardcover - 1978-12-06, ISBN
12
[13] Van’t Ver R.; De Kat J.; Experimental and Numerical Investigation on Progressive Flooding and Sloshing in Complex Compartment Geometry, Marine, The Netherlands, 2002 ..
13
[14] Riaan van ‘t Veer; Andrea Serra; Large Passenger Ship Safety: Time to Sink Simulations , Marine, The Netherlands ,2002.
14
[15] Vassalos, Dracos; Andrzej Jasionowski “Theoretical Treatise of Damage Ship Stability” The Ship Stability Research Centre, Universities of Glasgow and Strathclyde,23-24 April 2003.
15
[16] Kamo, T and Ikeda, Y (2002) “Effects of Transient Motion in Intermediate Stages of Flooding on the Final Condition of a Damaged PCC, Proc. of Asia Pacific Workshop on Marine Hydrodynamics”, Kobe, May. 2002, pp.26-31.
16
[17] Ruponen, P. 2006b. ‘Model Tests for the Progressive Flooding of a Box-Shaped Barge’, Helsinki University of Technology, Ship Laboratory, Report M-292, 88 p.
17
[18] NEREUS E.C. project, (2000). First Principles Design for Damage Resistance against Capsize. DG XII-BRITE, 2000-2003.
18
[19] Dony Setyawan, “DAMAGE STABILITY OF SMALL VESSEL” Faculty of Mechanical Engineering, Universiti Teknologi Malaysia, MARCH 2006.
19
[20] Ainian Zhang, ‘A study on ship collision and grounding using nonlinear finite element method’,university of Tokyo, Feb.2007.
20
[21] Ruponen, P., Sundell, T., Larmela, M.;’Validation of a Simulation Method for Progressive Flooding’, Proceedings of the 9th International Conference on Stability of Ships and Ocean Vehicles, Rio de Janeiro, Brazil, 25-29.9.2006, Vol. 2, pp. 607-616.
21
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و ساخت جاذب دینامیکی برای کاهش صدای یک هواپیمای توربوپراپ
صدای حاصل از موتور که از راه سازه و بدنه به داخل هواپیما نفوذ مینماید یکی از مشکلات جدی برای طراحان هواپیماهای توربوپراپ بهشمار میرود. چرخش ملخهای موتور، منبع اصلی صدا در این نوع هواپیماها هستند. این صداها بدنه هواپیما را به ارتعاش در میآورند. به دلیل فرکانس پایین صدای حاصل از ملخ، کاهش سر و صدای ایجاد شده در داخل هواپیما توسط مستهلک کنندههایی همچون لاستیک، ویسکوالاستیک و سایر جاذبهای غیر دینامیکی امکانپذیر نیست. در این مقاله طراحی جاذب دینامیکی برای نصب، روی بدنه برای جذب ارتعاش و استهلاک انرژی صوت در سازه هواپیما که مسیر انتقال ارتعاش و صوت است، مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا روابط تئوری برای طراحی جاذبهای دینامیکی قابل تنظیم استخراج شده، سپس طرح اجزاء محدود جاذب، با استفاده از نرمافزار انسیستحلیل شده و در پایان، ساخت و آزمایش آن برای هواپیمای توربوپراپ آنتونف 140 انجام شده است.
https://mej.aut.ac.ir/article_54_ee0e596dc4e078ab30ac0a42bcd172a1.pdf
2012-08-22
91
99
10.22060/mej.2012.54
جاذب دینامیکی قابل تنظیم
هواپیمای توربوپراپ
کاهش صدا
کاهش ارتعاش
المان محدود
حامد
ملکوتی خواه
hamedmalakootikhah@yahoo.com
1
نویسنده مسئول و کارشناس ارشد مکانیک، دانشکده مکانیک دانشگاه تهران/ هواپیماسازی ایران؛
LEAD_AUTHOR
محمود
موسوی مشهدی
mmosavi@ut.ac.ir
2
استاد، دانشکده مکانیک دانشگاه تهران
AUTHOR
آرش
گل شاه
3
کارشناس ارشد مکانیک، دانکشده مکانیک دانشگاه آزاد خمینی شهر/ هواپیماسازی ایران
AUTHOR
امید
محمد پور
4
کارشناس مکانیک، دانشکده مکانیک دانشگاه اهواز/ هواپیماسازی ایران
AUTHOR
[1] D. B. Den Hartog; Mechanical Vibrations, McGraw-Hill, 1956.
1
[2] R.E.D. Bishop, D.B. Welbourn, “The problem of the dynamic vibration absorber”, Engineering 174, 796, 1952.
2
[3] P. H. Wirsching, G. W. Campbell, “Minimal structural response under random excitation using the vibration absorber”, Earthq. Engng. Struct. Dynam. 2, pp. 303-312, 1974.
3
[4] M. Z. Kolovsky, “Nonlinear dynamics of active and passive systems of vibration protection”, Springer Verlag, Berlin, 1999.
4
[5] Linya Liu, Wenjie Shao, “Design and dynamic response analysis of rail with constrained damped dynamic vibration absorber”, Procedia Engineering, Vol. No. 15, pp. 4983-4987, 2011.
5
[6] P. Gardonio, “Review of active techniques for aerospace vibro-acoustic control”, J. Aircraft 39(2), pp. 206-214, 2002.
6
[7] Y.M. Huang, C.R. Fuller, “The effects of dynamic absorbers on the forced vibration of a cylindrical shell and its coupled interior sound field”, Journal of Sound and Vibration, Vol. No. 200, pp. 401-418, 6 March 1997.
7
[8] W. O. Wong, Y. L. Cheung, “Optimal design of a damped dynamic vibration absorber for vibration control of structure excited by ground motion”, Engineering Structures, 2006.
8
[9] J. P. Den Hartog; Mechanical Vibrations, Dover Publication Inc, 1985.
9
[10] B. G. Korenev, L. M. Rezinkov, “Dynamic vibration absorbers”, Theory and Technical Applications, John Wiley & Sons, 1993.
10
[11] He Ye Xiao, Mei Ping Sheng, Ye Lei, “A new type dynamic vibration absorber to reduce broad-band vibration in plates”, Advanced Materials Research, Vol. No. 148-149, pp. 485-497, 2010.
11
[12] R. Vinayak, M. K. Ghosh, “Forced vibration response of thin plate with discrete dynamic absorbers”, Thin-Walled Structures 43, pp. 1513-1533, 2005.
12
[13] Zhaohui Sun, Jincai Sun, Chong Wang, Yang Dai, “Dynamic vibration absorbers in structural vibration control under multi-frequency harmonic excitations”, Applied Acoustics, Vol. No. 48, pp. 311-321, August 1996.
13
[14] Yii-Mei Huang, Chun-Cheng Chen, “Optimal design of dynamic absorbers on vibration and noise control of the fuselage”, Computers & Structures, Vol. No. 76, pp. 691-702, 30 July 2000.
14
[15] R. Golmohamadi; Noise & Vibration Engineering, Daneshjoo Press, 2004.
15
[16] S. Graham Kelly; Theory and Problems of Mechanical Vibrations, Schaum's Outline Series, McGraw-Hill, The United States of America, 1996.
16
[17] ANSYS 12.0. User’s Reference Manual, 2008.
17