هدف این مقاله بررسی چگونگی کاهش آلایندههای دوده و مونواکسیدنیتروژن در پاشش چندمرحلهای سوخت به عنوان یک راهکار مؤثر در کنترل آلایندگی موتورهای دیزل پاشش مستقیم (DI) است. ابتدا روند کاهش آلایندهها با استفاده از پاشش دومرحلهای سوخت مطالعه گردیده و پس از بررسی حالتهای مختلف پاشش دومرحلهای، بهینهترین حالت پاشش سوخت برای یک موتور دیزل پاشش مستقیم ساخت داخل ارائه شده است. آزمونهای لازم برای درستی عوامل عملکردی و آلایندههای بدست آمده از شبیهسازی فرآیند احتراق موتور در مرکز تحقیقات موتورسازان تبریز انجام شده است. مقدار سوخت در هر پالس پاشش و فاصله زمانی بین دو پالس عوامل اصلی مورد بررسی هستند. نتایج تحقیق نشان دادند که با استفاده از پاشش دو مرحلهای سوخت مقدار آلاینده دوده تا 33% و اکسید نیتروژن تا حدود 11% کاهش مییابد.