دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
استفاده از تئوری کلاسیک صفحات در تحلیل ارتعاشات صفحه تابعی دایروی کوپل شده با لایه های پیزوالکتریک
1
8
FA
فرزاد
ابراهیمی
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
febrahimy@gmail.com
عباس
راستگو
دانشیار دانشکده مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران:
arastgo@ut.ac.ir
10.22060/mej.2009.251
تحلیل ارتعاشی صفحات دایروی نازک از جنس مواد تابعی (FGM) کوپل شده با لایه های پیزوالکتریک براساس تئوری صفحات کرشهف ارائه شده است. مشخصات صفحه تابعی مطابق تابع توانی از جزء حجمی مواد تشکیل دهنده در راستای ضخامت صفحه و میدان پتانسیل الکتریکی با یک تابع درجه دو طوری مدل شده است که معادله ماکسول برآورده شود. معادلات دیفرانسیل حرکت برای اولین بار به صورت تحلیلی برای صفحه دایروی با تکیه گاه گیردار حل شده است. درستی روش تحلیلی ارائه شده از طریق مقایسه نتایج با تحقیقات مشابه و نیز با نتایج روش المان محدود سه بعدی تایید شده است. در مطالعات عددی تاکید اصلی، بررسی اثر تغییر شاخص گرادیان صفحه تابعی بر روی ارتعاشات سازه مرکب میباشد. پاسخهای تحلیلی و نتایج حاصل مدل ساده شده ای برای مطالعه پارامتری و درک مشخصات ارتعاشی صفحات دایروی ایزوتروپ کوپل با لایه های پیزوالکتریک ارائه میدهد.
مواد تابعی,لایه های پیزوالکتریک,تئوری صفحات کرشهف
https://mej.aut.ac.ir/article_251.html
https://mej.aut.ac.ir/article_251_e1c5d410d635c8d39accb7a1fab42371.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
حل الاستیسیته سه بعدی پانل استوانهای پیزوالکتریک تک لایه تحت بار دینامیکی
9
17
FA
محمد رضا
صدیقی صابر
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
محمود
شاکری
استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
shakeri@aut.ac.ir
علیرضا
دانشمهر
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران.
10.22060/mej.2009.252
در این تحقیق، حلی نیمه تحلیلی برای پانل استوانهای پیزوالکتریک پلاریزه شده در جهت ضخامت، ارتوترپ، با تکیهگاههای ساده و طول محدود تحت بارگذاری الکترومکانیکی دینامیکی ارائه شده است. با بسط مثلثاتی مولفههای جابجایی و پتانسیل الکتریکی در جهتهای محیطی و محوری، دستگاه معادلات دیفرانسیل پارهای جفت شده به دستگاه معادلات دیفرانسیل معمولی با ضرایب متغییر کاهش مییابد. مولفههای جابجایی و پتانسیل الکتریکی بصورت سری فوریه در جهتهای محیطی و محوری بگونهای انتخاب میگردند که شرایط تکیهگاهی ساده لبههای محوری و محیطی را برآورده نمایند. معادلات دیفرانسیل حاصل با استفاده از روش اجزاء محدود گلرکین حل میشوند. در این روش از تابع شکل مرتبه دوم در هر المان استفاده شده است. پاسخ دینامیکی پانل استوانهای پیزوالکتریک تک لایه تحت بارگذاری دینامیکی خارجی بعنوان مثال عددی ارائه شده است.
پیزوالکتریک,پانل استوانه ای با طول محدود,بار دینامیکی
https://mej.aut.ac.ir/article_252.html
https://mej.aut.ac.ir/article_252_038d66e980427a9948e95d056cd8f695.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
ارتعاشات خمشی تیر یکسرگیردار میکروسکوپ نیروی اتمی و تأثیر پارامترهای ابعادی بر آن
19
26
FA
انوشیروان
فرشیدیان فر
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
farshid@um.ac.ir
محمد هادی
مهدوی
کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
حمید
دلیر
دانشجوی دکترا، دانشگاه صنعتی توکیو، آزمایشگاه هوش مصنوعی و ابزار دقیق
10.22060/mej.2009.253
میکروسکوپ نیروی اتمی (Atomic Force Microscope) یا به اختصار AFM، ابزاری قدرتمند و ضروری در نانوتکنولوژی است که برای مطالعه، تصویربرداری و شناسایی مواد مختلف با تفکیک اتمی بکار میرود و در سه مد تماسی، غیر تماسی و کوبشی کار میکند. در این مقاله ارتعاشات خمشی تیر یکسرگیردار مورد استفاده در این دستگاه که در مد غیر تماسی نمونه هایی با سختی سطح متفاوت را اسکن میکند بررسی میشود. یافتن فرکانسهای طبیعی تیر و تحلیل فرکانسی مجموعه مرتعش، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و طیف وسیعی از تحقیقات به آن میپردازد. در این مقاله ابتدا معادلات ارتعاش عرضی تیر با در نظر گرفتن جرم و ممان اینرسی جرمی تیپ (Tip) انتهای آن که قبلاً از آن صرفنظر شده است به روش تحلیلی دقیق و با استفاده از تئوری تیر اولر - برنولی استخراج شده است. سپس میزان تفاوت نتایج حاصل از معادلات محققین قبلی با معادلات اخیر در مطالعه موردی بررسی شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که اثر تیپ بسته به ابعاد آن، قابل ملاحظه بوده و بایستی برای رسیدن به تصویربرداری دقیق تر نمونه ها در هنگام طراحی منطق عملکردی دستگاه در نظر گرفته شود. در انتها میزان تأثیر زاویه تمایل تیر نسبت به سطح و ارتفاع تیپ برفرکانس های تشدید مجموعه بررسی میشود.
میکروسکوپ نیروی اتمی غیر تماسی,تحلیل فرکانسی,جرم و اینرسی تیپ,تیر اولر برنولی
https://mej.aut.ac.ir/article_253.html
https://mej.aut.ac.ir/article_253_8ec4aac7f4546ec5835e411819da6c4c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
تخمین وضعیت یک جسم پرنده با استفاده از خروجیهای IMU و ارتفاعسنج در حرکتهای شتابدار
27
37
FA
حبیب
قنبرپور اصل
فارغ التحصیل دکتری، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه شریف
ghanbarpour@sharif.edu
سید حسین
پورتاکدوست
پروفسور، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه شریف
pourtak@sharif.ir
10.22060/mej.2009.254
در این مقاله یک روش نوین برای تخمین وضعیت چرخشی یک وسیله پرنده با استفاده از اطلاعات واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) و ارتفاعسنج درحرکتهای شتابدار آمده است. معمولاً تعیین زوایای رول و پیچ با استفاده از یک IMU در حرکات نزدیک به پرواز کروز (بدون شتاب) امکان پذیر میباشد، ولی زمانی که پرواز از حالت کروز فاصله میگیرد خطاهای بسیار زیادی در تعیین وضعیت از خروجیهای IMU بوجود میآید. در این مقاله برای پایدارسازی خطای تخمین وضعیت از تلفیق اطلاعات IMU و یک ارتفاع سنج بارومتری استفاده شده است. خروجی ارتفاعسنج به دلیل موثر بودن از شتاب جاذبه زمین و تصویر شتاب مخصوص در راستای قائم بر زمین، حاوی اطلاعات کمی درباره وضعیت میباشد. از آنجا که شتاب مخصوص قائم تابعی از زوایای رول و پیچ وسیله پرنده میباشد، اگر این زوایا به دلیلی دارای خطا باشند، تصاویر آن که توسط شتابسنجها اندازه گیری شده است، دچار خطا شده و پیرو آن سرعت قائم و ارتفاع محاسبه شده دارای خطا خواهند بود. همین طور باید توجه نمود که مشاهده پذیری ضعیفی بین خروجی ارتفاع سنج و زوایای اویلر (فقط رول و پیچ) وجود دارد. به همین دلیل برای داشتن خطای کمتر در تخمین، سعی شده است که معادلات وضعیت را به شکل خطی در آورده تا بتوان از فیلتر کالمن خطی استفاده نمود. در چنین حالتی برای خطی ماندن معادلات دینامیکی از المانهای ماتریس کسینوسهایهادی بین دو دستگاه ناوبری و بدنی استفاده شده است که خود به خود باعث افزایش تعداد معادلات دیفرانسیل مربوط به وضعیت میگردد، ضمن آن که یک قید اضافی نیز به وجود میآید. درپایان نتایج فیلتر کالمن خطی جدید و فیلتر غیرخطی مرتبه دوم مقایسه گردیدهاند. شبیه سازیها نشان میدهند که فیلتر خطی جدید ارائه شده برای مسئله مورد نظر دارای کارائی بهتری نسبت به فیلتر غیرخطی مرتبه دوم میباشد.
تخمین وضعیت,فیلتر غیر خطی,تخمین وضعیت از روش متصل به بدنه,ناوبری تلفیقی
https://mej.aut.ac.ir/article_254.html
https://mej.aut.ac.ir/article_254_04b03b7315abcf3dd48c3f28f5f3c74f.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
طراحی مسیر یک بازوی مکانیکی ماهر ابر افزونه برای حرکتی بدون برخورد، با بکارگیری یک الگوریتم ژنتیک دو لایه
39
47
FA
مصطفی
غیور
استادیار دانشک ه مه سی مکانیک ، دانشگاه ص عتی اصفهان
ghayour@cc.iut.ac.ir
محمود
کریمی
دانشجوی دکترای راحی کاربردی ، دانشک ه مه سی مکانیک ، دانشگاه ص عتی خواجر نصیر ال ین وسی
10.22060/mej.2009.255
در این مقاله طراحی مسیر یک بازوی مکانیکی چند درجه آزادی صفحه ای با ارائه یک روش جدید تحلیلی برای جلوگیری از برخورد با موانع دایره ای انجام شده است. برای تولید مسیر بازوی مکانیکی و دستیابی سریع به جوابهای بهینه در فضای کاری پیچیده، یک الگوریتم ژنتیکدو لایه معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین یک چند جمله ای درون یاب اسپیلاین درجه سه برای تخمین هر کدام اززوایای مفصلی بکار رفته است. الگوریتم ژنتیک، تعدادی نقطه میانی را برای انطباق منحنی با چند جمله ای درون یاب تعیین می کند تا بواسطه آن بتوان تابع هدف مورد نظر را بهینه کرد. نتایج شبیه سازی، کارایی و توانایی روش مطرح شده را نشان می دهند.
طراحی مسیر,بازوی مکانیکی ابرافزونه,الگوریتم ژنتیک دو لایه,شرط نداشتن برخورد
https://mej.aut.ac.ir/article_255.html
https://mej.aut.ac.ir/article_255_9323f89985a4a3888ed818bedc65ebbd.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
تحلیل مخازن استوانه ای ساخته شده از مواد هدفمند (FGMs) تحت بارهای مکانیکی و حرارتی
49
58
FA
مسعود
طهانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده مهندسی گروه مکانیک:
mtahani@ferdowsi.um.ac.ir
طاها
طالبیان
دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده مهندسی گروه مکانیک
10.22060/mej.2009.256
در این مقاله به تحلیل استاتیکی مخازن استوانهای ساخته شده از مواد هدفمند تحت بارهای مکانیکی و حرارتی متقارن محوری پرداخته شده است. توزیع خواص مکانیکی مواد در راستای ضخامت پیوسته و بهصورت تابع توزیع توانی در نظر گرفته شده است. برای حل معادلات از روش اجزاء محدود دوبعدی استفاده شده است. بهمنظور دستیابی به مدل اجزاء محدود دقیق استوانه با توزیع پیوسته و دلخواه خواص مکانیکی در راستای ضخامت و اجتناب از محدودیت در نسبت شعاع به ضخامت، المان خاص تعریف شده است. بارگذاری مکانیکی بهصورت فشار داخلی در استوانهی دو سر گیردار و بارگذاری حرارتی بهصورت اختلاف دما در راستای ضخامت استوانهی دو سر تکیه گاه ساده در نظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که توزیع تنش در مخازن استوانهای ساخته شده از مواد هدفمند، به نوع مواد و نحوهی توزیع خواص آن وابسته است که میتوان از آنها برای کنترل توزیع تنش و دما استفاده نمود.
مواد هدفمند,مخزن استوانهای,روش اجزاء محدود,بارگذاری مکانیکی,بارگذاری حرارتی
https://mej.aut.ac.ir/article_256.html
https://mej.aut.ac.ir/article_256_dd952a760c77402654355d79f782be61.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
مقایسه تغییرات نیرو و ضخامت درفرایندکشش عمیق ورقهای ضخیم درقالبهای تخت، مخروطی و تراکتریکس
59
65
FA
محمد
صدیقی
استهدیهر دا شیده مهندسی میه ک، دا شگهه علم ی صنلا. اییان
sedighi@iust.ac.ir
مهدی
راستی
دا شج.ی کهرشنهسی ارشد دا شیده مهندسی میه ک; دا شگهه علم ی صنلا. اییان،
10.22060/mej.2009.257
فرایند کشش عمیق یکی از مهمترین مراحل تولید آستر مخازن CNG میباشد. به دلیل ضخامت بالای ورق اولیه، استفاده از قالبهای مخروطی، تراکتریکس و تخت میتواند گزینههای مورد نظر تولید کنندگان مخازن باشد. دراین مقاله، پس از اعتبارسنجی نتایج عددی با نتایج تجربی موجود، فرایند کشش عمیق برای تولید نوعی آستر آلومینیومی مخازن CNG نوع سوم، در سه نوع قالب یاد شده شبیه سازی گردیده ومقادیر نیروی لازم جهت کشش ورق و تغییرات ضخامت ظرف پس از انجام فرایند، مورد مقایسه قرار گرفته است . نتایج نشان داد که قالب تراکتریکس نیروی کمتری احتیاج دارد. علاوه براین، کمترین تغییرات ضخامت ظرف در این نوع قالب مشاهده میشود
کشش عمیق,قالب تخت,قالب مخروطی,قالب تراکتریکس,شبیه سازی,مخازن CNG
https://mej.aut.ac.ir/article_257.html
https://mej.aut.ac.ir/article_257_4ae14de567f7e1522fe31a8850b079de.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
مدلسازی هندسی، تحلیل کرانه فوقانی و شبیه سازی جریان فلز در فورجینگ دقیق چرخ دنده های ساده
67
75
FA
سجاد
رسایی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه رازی کرمانشاه:
s.rasaee@kut.ir
حشمت اله
حقیقت
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه رازی کرمانشاه
hhaghighat@razi.ac.ir
10.22060/mej.2009.258
<br />این مقاله به تشریح مدلسازی پارامتریک چرخ دنده ساده، اجزاء قالب فورجینگ دقیق آن و تخمین نیروی شکل دهی به روش کرانه فوقانی میپردازد. با وارد کردن مشخصات هندسی چرخ دنده ساده شامل مدول، تعداد دندانه، زاویه فشار، عرض چرخ دنده و شعاع سوراخ داخلی به برنامه کامپیوتری نوشته شده به زبان Visual Basic، مدل توپر آن در محیط نرم افزارSolidWorks ایجاد میشود. پس از آن ابعاد بیلت و اجزاء قالب فورجینگ دقیق به طور خودکار طراحی شده و مدل سه بعدی آنها ایجاد میشوند.برای تحلیل کرانه فوقانی یک نیم دندانه با پروفیل اینولوت مد نظر قرار گرفته و منطقه تغییر شکل به شش ناحیه تقسیم شده است. با استفاده از میدان سرعت جدیدی که در این مقاله ارایه شده و در آن پدیده بشکهای شدن دندانه لحاظ شده منحنی تغییرات نیروی شکل دهی بر حسب درصد کاهش ارتفاع بیلت با استفاده از برنامه کامپیوتری نوشته شده به زبان MATLAB بدست آمده است. در انتها نیز نتایج حاصل از تحلیل کرانه فوقانی با نتایج بدست آمده از شبیه سازی به روش حجم محدود (نرم افزار SuperForge) و همچنین نتایج تئوری و آزمایشهای انجام شده توسط سایر محققین مقایسه شدهاند.
فورجینگ دقیق- چرخ دنده ساده- مدلسازی هندسی- کرانه فوقانی- بشکهای شدن- حجم محدود
https://mej.aut.ac.ir/article_258.html
https://mej.aut.ac.ir/article_258_769afc3d712370d2e32c70809197195d.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
تعیین سیاست هماهنگ تولید و سفارش در زنجیره ای شامل یک خریدار و یک فروشنده با تقاضای تصادفی
77
86
FA
داود
جعفری
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر
سید محمد
معطر حسینی
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
moattarh@aut.ac.ir
محمد حسین
فاضل زرندی
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر
zarandi@aut.ac.ir
10.22060/mej.2009.259
هماهنگ سازی، یکی از ارکان مهم در مدیریت یک زنجیره تامین به منظور افزایش توان رقابتی، برای باقی ماندن در بازار میباشد. هماهنگ سازی بر اساس مذاکره برای تدارک و تولید در زنجیره خریدار- فروشنده، از مباحث مورد توجه تحقیقاتی به خصوص در سیستمهای نوین میباشد. روشهای مختلفی همچون تخفیف، کمینه سازی متغیرهای تابع هایی که هزینههای کل زنجیره رادر بر گرفتهاند و مواردی از این نوع توسعه داده شده است. در این مقاله، مدلهای ریاضی جهت مدلسازی تصمیمات مستقل و توام اعضاء زنجیرهای شامل یک خریدار و یک فروشنده به منظور تعیین اندازه اقتصادی سفارش و تولید با تقاضای تصادفی ارائه شده است. مقاله حاضر، به دنبال گسترش سازوکاری جهت مذاکره و انتخاب بهترین تصمیم از بین تصمیمات خلق شده در طی فرایند تصمیم گیری است. روش پیشنهادی بر اساس سازوکار تخفیف میباشد و مدلهای خلق و ارزیابی پیشنهاد به منظور مذاکره بین اعضاء زنجیره برای هر یک از آنها تشریح شده است. همچنین نتایج عددی ارائه شده، بیانگر عملکرد موثر مدل و سازوکار هماهنگ سازی با توجه به تغییر در پارامترهای تصمیم گیری است.
زنجیره تامین,هماهنگ سازی,یک خریدار-یک فروشنده,تدارک-تولید,تقاضای تصادفی,سازوکار تخفیف
https://mej.aut.ac.ir/article_259.html
https://mej.aut.ac.ir/article_259_ca7f9497686211ba675d32bcf1d21ad9.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
برنامه ریزی برای گسترش ظرفیت تولید برق در ایران به کمک روش برنامه ریزی احتمالی
87
98
FA
علیرضا
تقی پور رضوان
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
عباس
سیفی
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
aseifi@aut.ac.ir
10.22060/mej.2009.260
در این مقاله، یک الگوی برنامهریزی خطی احتمالی با متغیرهای عدد صحیح ارائه شده است که مجموع هزینه های تولید را با توجه به فنآوریهای مختلف تولید برق در طول بازه زمانی مورد مطالعه، حداقل میسازد. در این الگو، میزان تقاضا غیر قطعی است و سه حالت برای تقاضا در قالب برنامهریزی احتمالی در نظر گرفته شده است. در این الگو کل کشور به مناطقی تقسیم شده که تصمیمات گسترش ظرفیت برای هر یک از مناطق در یک الگوی یکپارچه گرفته میشود. همچنین در این الگو، ساز و کاری در نظر گرفته شده است تا کاهش هزینههای سرمایه گذاری، با بومی شدن فنآوری و افزایش یادگیری نیز در الگو منظور شوند. در انتها نیز به منظور تحلیل نتایج خروجی الگوی بهینه سازی، الگوی پویایی سیستمها ایجاد شده است تا تاثیر برنامه ارائه شده روی شاخصهایی از صنعت برق نظیر هزینه و سود تحت هر یک از حالتهای تقاضا مورد مطالعه قرار گیرد. <br />برنامه بهینه گسترش ظرفیت پیشنهاد شده توسط الگو، شامل فنآوریهای مختلف تولید برق است که نیروگاه گازی بیشترین سهم از گسترش ظرفیت را داراست. نیروگاههای برق آبی، سیکل ترکیبی، هستهای، زمین گرمایی و بادی نیز در طرح بهینه وجود دارند.
برنامه ریزی گسترش ظرفیت,صنعت برق,تولید برق,برنامه ریزی احتمالی,پویایی سیستمها
https://mej.aut.ac.ir/article_260.html
https://mej.aut.ac.ir/article_260_570fa03d50a3295235587b59068e331c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
41
1
2009
08
23
طراحی و ساخت قالب پره متحرک توربین گازی با استفاده از فن آوری نمونهسازی سریع(RP) و ابزارسازی سریع(RT)
99
107
FA
جمال
زمانی
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
zamani_ashani@yahoo.com
مهدی
فروتن
کارشناس ارشد، گروه ساخت و تولید
10.22060/mej.2009.261
معرفی فنآوری نمونه سازی سریع (RP) و ابزار سازی سریع (RT) در دو دهه گذشته باعث تغییرات شگرفی در دنیای ساخت و تولید شده است، یکی از روشهای ساخت که این فنآوری می تواند در آن نقش ویژهای ایفا نماید، فرایند ریخته گری دقیق میباشد. <br />در این تحقیق، بمنظور تولید پره توربینهای گازی به روش ریخته گری دقیق از فناوری نمونه سازی سریع و ابزار سازی سریع استفاده گردیده است ابتداً مدل سه بعدی پره به روش مهندس معکوس ایجاد و سپس به کمک یک روش از فنآوری نمونه سازی، تحت عنوان استریولیتوگرافی (Stereolithograthy) و دو روش از فنآوری ابزار سازی سریع به نامهای ابزار سازی اپوکسی (Epoxy Molding) و ابزار سازی سیلیکونی (RTV)، پرههائی تولید گردید و در نهایت پرههای تولید شده، از منظر صافی سطح، زمان تولید، و دقت با یکدیگر مقایسه شدهاند.
نمونهسازی سریع- ابزارسازی سریع- پره توربین
https://mej.aut.ac.ir/article_261.html
https://mej.aut.ac.ir/article_261_7768823ccb74360af4fe0b2b130b3850.pdf