معظمی گودرزی, علی, هاشمی کچپی, سید حبیب الله. (1393). بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن. نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر, 46(2), 23-33. doi: 10.22060/mej.2015.352
علی معظمی گودرزی; سید حبیب الله هاشمی کچپی. "بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن". نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر, 46, 2, 1393, 23-33. doi: 10.22060/mej.2015.352
معظمی گودرزی, علی, هاشمی کچپی, سید حبیب الله. (1393). 'بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن', نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر, 46(2), pp. 23-33. doi: 10.22060/mej.2015.352
معظمی گودرزی, علی, هاشمی کچپی, سید حبیب الله. بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن. نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر, 1393; 46(2): 23-33. doi: 10.22060/mej.2015.352
بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن
1استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2کارشناسی ارشد ، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده
بر پایه نتایج بدست آمده از داده های آزمایشگاهی و تحلیل های مکانیکی وابسته به آن، بزرگی نیرویی که یک دوچرخه سوار می تواند در حداکثر توان خود بر پنجه رکاب ها وارد آورد، تابعی از موقعیت زاویه ای رکاب ها است. از اینرو بر ایند گشتاور هایی که این نیرو ها در محور رکاب وارد می نمایند، طبیعتی متناوب دارد. برای جلوگیری از انتقال نوسانات گشتاور به چرخ محرک دوچرخه که افت و خیز در شتاب دوچرخه را بهمراه دارد باید از سیستم انتقال نیروی ویژه ای بهره جست. طراحی چنین مکانیزمی موضوع پژوهش حاضر می باشد. طرح مذکور در واقع یک نمونه بهینه سازی شده از سیستم های معمولی تولید انرژی مکانیکی به روش رکابزدن می باشد که در آن برای انتقال توان از محور رکاب به زنجیر از یک چرخ زنجیر بیضی گون استفاده شده است. با توجه به ویژگیهای چرخ زنجیر جدید، سازوکار انتقال قدرتی که از آن استفاده می کند می تواند نوسانات متناوب گشتاور وارده بر محور رکاب را تعدیل نماید. بنا براین روند شتابگیری در دوچرخه ای که از این سیستم انتقال نیرو استفاده می کند تقریبا بدون نوسان خواهد بود.
Improve the Geometric Profile of the Sprocket Wheel in Power Transmission System of Bicycle for Adjustment the Amplitude of Pedal Acceleration
نویسندگان [English]
Ali Moazami Goudarzi1؛ Seyyed Habiballah Hashemi Kachapi2
چکیده [English]
Based on the results achieved using experimental data and related mechanical analysis, the magnitude of loads that a bicyclist can apply on the pedal at his extreme power, is a function of angular coordinates of pedals. Therefore, the resultant of torques which these loads apply at the axle of pedals has an oscillation nature. To avoid transferring the oscillations produced by torques to the bicycle’s propellant wheel which causes fluctuations in the bicycle acceleration, a special power transfer system should be used. Designing of such mechanisms is the objective of this project. Foresaid design is a optimized instance of ordinary systems of mechanical energy generation using the method of pedaling, in which, for transferring the power from the pedal axle to the chain an ellipsoid chair wheel is used. Regarding to the properties of the new chain wheel, the way that it transfers the power, can decrease the frequent oscillations of torque at pedal axle. Thus, the procedure of accelerating of bicycle which uses this system of power transfer will be almost without oscillations.