بررسی علل شکست سوپاپ اطمینان مخازن حمل گاز LPG

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

2 کارشناس متالورژی پژوهشگاه نیرو

چکیده

سوپاپ اطمینان قسمت حساس یک دستگاه است که جهت تأمین امنیت جانی و مالی افراد مرتبط با آن از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربرد این قطعه در سیستم هایی که احتمال افزایش فشار درونی سیستم به بیش از مقدار مجاز می رود ضروری است. یکی از این سیستم ها مخازن حمل گاز است که مانند یک بمب متحرک بوده و در صورت عملکرد نادرست سوپاپ اطمینان در هر جایی امکان انفجار آنها وجود دارد. در این تحقیق به بررسی علل شکست سوپاپ اطمینان یکی از این مخازن که مخصوص حمل گاز LPG است پرداخته می شود. به این منظور آزمایشات آنالیز شیمیایی، متالوگرافی، تعیین خواص مکانیکی و شکست نگاری بر روی نمونه شکسته شده انجام گردید. کیفیت سطحی نمونه نیز توسط استریو میکروسکوپ و میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد بررسی واقع شد. نتایج این بررسی ها نشان دهنده بروز شکست خستگی در نمونه است. عوامل اصلی موثر در بروز این پدیده، کاهش کیفیت سطحی ناشی از خوردگی حفره ای و ماشینکاری نامناسب تشخیص داده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation the causes of failure of LPG Tanks relife valves

نویسندگان [English]

  • hasan ghiasi 1
  • mostafa soltanloo 2
2 metallurgy engineer
چکیده [English]

The relife valve is a critical part of a device that has great importance to ensure security of related persons life and financial. Use this piece is necessary in the system with possibility of increasing the internal pressure of the system. One of these systems is gas tanks that is such as a mobile bomb and in case of malfunctioning of relife valve, in which place there is a possibility of explosion. In this study, evaluation of valve failure a portable LPG gas cylinder is performed. For this purpose, chemical analysis, metallography, mechanical properties, and in particular the fractography was done on The broken sample. The surface quality of the samples were examined by stereomicroscope and scanning electron microscopy. The results show the fatigue failure. in effect of loss of surface quality due to pitting of the of inappropriate machining. The main factors contributing to this phenomenon was detected reduction of surface quality due to pitting and improper machining.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safety valve
  • tank
  • Fracture
  • Fatigue
  • quality of surface
[1] h t t p : / / w w w. p r o p a n e c o u n c i l . o r g / r e s e a r c h -development/resource-library/technology-factsheets,“Evaluating the Service Life of Propane Pressure Relief Valves”, Technology Fact Sheet.
[2] M. Momeni, M. Esfandiari and M. H. Moayed,2012. “Improving Pitting Corrosionof 304 Stainless
SteelbyElectropolishing Technique”, Iranian Journal of Materials Science & Engineering 9, Number 4,
p.34-42.
[3] H.U.Nwosu and A.U.Iwuoha, 2011. “Corrosion of Stainless Steels of Cryogenic Hydrocarbon Flare
Tips (Burners)”, Journal of Innovative Research in Engineering and Science 2(2), p.124-136.
[4] Asami, K. and Hashimoto, K., 2001. “Effects of surface finishes on the degradation of passive films
on stainless steels by atmospheric exposure”, The Electrochemical Society Proceedings Series, 99-42,Pennington, NJ, p. 842-847.
[5] Arthur, H.Tuthill, P.E., 1994. “Stainless Steel: Surface Cleanliness”, Pharma. Eng.14, 35-44.
[6] Baroux, B., 2002. “Further Insights on the Pitting Corrosion of Stainless Steels”, in: Ph. Marcus (Ed.),“Corrosion Mechanisms in Theory and Practice”,Marcel Dekker, New York, p. 311–347 (Chapter 10).
[7] Moayed, M. H., 2005. “Deterioration of Pitting Corrosion of 316 Stainless Steel by Sensitization Heat
Treatment”, IJMSE 2, p. 9-15.
[8] www.atlassteels.com.au, 2011. “Machiningof Stainless Steels”, Atlas Tech Note, No.4.
[9] Hideo Cho and Mikio Takemoto, 2011. “Hydrogen Related Brittle Crackingof Metastable Type-304
Stainless Steel”, Faculty of Science and Engineering,Aoyama GakuinUniversity,5-10-1 Fuchinobe,Sagamihara, Kanagawa 229-8558, Japan.
[10] Toshihiro Tsuchiyama et al, 2014. “Suppression of hydrogen embrittlement by formation of a stable
austenite layer in metastable austenitic stainless steel”, Scripta Materialia,p.14-16, 90-91.
[11] Aaron P.Harris, 2012. “Investigation of the Hydrogen Release Incident at the AC Transit Emeryville
Facility”, p.19-32.
[12] Mtals Handbook, Volume 12, 1998. “Fractography”,Ninth Edition, P. 12-18.
[13] http://materials.open.ac.uk/mem/mem_mftext.htm,“Metal Fatigue”.
[14] ASTM E 384, 2012. “Standard Test Method for Knoop and Vickers Hardness of Materials”.
[15] ASTM E 8M, 2013. “Standard Test Methods for Tension Testing of Metallic Materials”.