@article { author = {Jafari, Davod and Moattar Husseini, seyed mohammad and Fazel Zarandi, Mohammad hoseyen}, title = {Coordination of Production/ Order Policy for a Single Vendor Single Buyer chain with stochastic demand}, journal = {Amirkabir Journal of Mechanical Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {77-86}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2008-6032}, eissn = {2476-3446}, doi = {10.22060/mej.2009.259}, abstract = {Coordination is an important function in supply chain management (SCM) to provide better competitive capability of the chain. Coordination through vendor-buyer negotiation is an area which has received great research attention in particular in modern systems. In this study, a number of methods, including those based on price discount and cost minimization models have been suggested in the literature. Mathematical models developed to determine economic order/production lot size for a "single vendor single buyer" stochastic demand situation are proposed. These models consider both independent and joint decisions for chain member. Through considering price discounts it is suggested a vendor buyer coordination mechanism to reach the most appropriate decision. For this, a solution algorithm has been detailed in the paper. Numerical study is also provided to illustrate the effectiveness of the proposed method.}, keywords = {Supply chain,Coordination,Single Vendor/Single Buyer,Production-Order,Stochastic Demand,Discount Mechanism}, title_fa = {تعیین سیاست هماهنگ تولید و سفارش در زنجیره ای شامل یک خریدار و یک فروشنده با تقاضای تصادفی}, abstract_fa = {هماهنگ سازی، یکی از ارکان مهم در مدیریت یک زنجیره تامین به منظور افزایش توان رقابتی، برای باقی ماندن در بازار می­باشد. هماهنگ سازی بر اساس مذاکره برای تدارک و تولید در زنجیره خریدار- فروشنده، از مباحث مورد توجه تحقیقاتی به خصوص در سیستمهای نوین می­باشد. روش­های مختلفی همچون تخفیف، کمینه سازی متغیرهای تابع هایی که هزینه­های کل زنجیره رادر بر گرفته­اند و مواردی از این نوع توسعه داده شده است. در این مقاله، مدلهای ریاضی جهت مدلسازی تصمیمات مستقل و توام اعضاء زنجیره­ای شامل یک خریدار و یک فروشنده به منظور تعیین اندازه اقتصادی سفارش و تولید با تقاضای تصادفی ارائه شده است. مقاله حاضر، به دنبال گسترش سازوکاری جهت مذاکره و انتخاب بهترین تصمیم از بین تصمیمات خلق شده در طی فرایند تصمیم گیری است. روش پیشنهادی بر اساس سازوکار تخفیف می­باشد و مدلهای خلق و ارزیابی پیشنهاد به منظور مذاکره بین اعضاء زنجیره برای هر یک از آنها تشریح شده است. همچنین نتایج عددی ارائه شده، بیانگر عملکرد موثر مدل و سازوکار هماهنگ سازی با توجه به تغییر در پارامترهای تصمیم گیری است.}, keywords_fa = {زنجیره تامین,هماهنگ سازی,یک خریدار-یک فروشنده,تدارک-تولید,تقاضای تصادفی,سازوکار تخفیف}, url = {https://mej.aut.ac.ir/article_259.html}, eprint = {https://mej.aut.ac.ir/article_259_ca7f9497686211ba675d32bcf1d21ad9.pdf} }