@article { author = {Mirakhorly, Fateme and Vahidi, Bahman and Pazoki, Marzieh}, title = {An Image-Based Computational Simulation of Pulmonary Embolism Using Radiological Images}, journal = {Amirkabir Journal of Mechanical Engineering}, volume = {52}, number = {7}, pages = {1847-1864}, year = {2019}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2008-6032}, eissn = {2476-3446}, doi = {10.22060/mej.2019.14941.6000}, abstract = {Pulmonary embolism is one of the most prevalent diseases amid hospitalized patients. However, this phenomenon has not been investigated in the field of biomechanics so far and insufficient information is available about hemodynamic factors affecting this phenomenon. In this research, a patient-specific anatomical model of pulmonary arteries has been constructed from computed tomography images. Navier-Stokes equations, as the governing equations, have been solved in an arbitrary Lagrangian-Eulerian formulation, and the fluid-structure interactions method was used. Viscoelastic parameters were adopted in accordance with the red blood clot (stemmed from deep veins) properties for the structure model (emboli). Results revealed that the maximum shear stress magnitude applied on the embolus was about 957 Pa that was occurred when the clot plow into the wall of the artery. In addition, the average shear stress of the arterial wall was reduced about 42 percent due to the presence of the embolus. This reduction may lead to such phenomena as high pulmonary arterial resistance, low pulmonary arterial compliance, endothelial dysfunction, and consequently cause right heart dysfunction and pulmonary arterial hypertension if different clots repeatedly pass through the arteries.}, keywords = {Pulmonary embolism,Fluid-structure interactions,Viscoelasticity,Blood clot}, title_fa = {شبیه سازی محاسباتی پدیده آمبولی ریوی با استفاده از تصاویر رادیولوژیکی بیمار}, abstract_fa = {آمبولی ریوی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان جوامع بشری است. علیرغم وجود مطالعات پیشین دراینباره، تاکنون این پدیده از منظر مکانیکی مورد بررسی قرار نگرفته و اطلاعات اندکی درباره‌ی عوامل همودینامیکی موثر در مسیر حرکت لخته و چگونگی برهم‌کنش میان آنها وجود دارد. در این پژوهش هندسه بخشی از شریان ریوی مطابق با آناتومی یک بیمار خاص ساخته شد. سپس با استفاده از معادلات حاکم بر جریان خون و لخته که توسط الگوریتم محاسباتی برهم‌کنش سیال-سازه و در یک سیستم فرمول‌بندی الگرانژی-اویلری دلخواه حل شد، حرکت لخته در شریان شبیه‌سازی شد. برای مدل جامد نیز از یک مدل ویسکوالاستیک مطابق با خواص لخته‌های وریدی استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشترین تنش وارد شده بر لخته در زمانی رخ می‌دهد که لخته در کمترین فاصله با دیواره شریان قرار داشته و در حدود 957 پاسکال محاسبه شد. حضور لخته در جریان به‌طور متوسط سبب افت تنش برشی وارد بر دیواره‌ها در حدود 42 درصد می‌شود که این کاهش می‌تواند موجب افزایش مقاومت عروقی، کاهش انعطاف‌پذیری، اختلال در عملکرد سلول‌های اندوتلیال و یا افزایش فشار ریوی شود. دستاوردهای حاصل از این مقاله به همراه مطالعات دقیق‌تر عوامل موثر در ایجاد آمبولی می‌تواند طراحی روش‌های درمان و پیشگیری نوین را تسهیل نماید.}, keywords_fa = {آمبولی ریوی,برهم‌کنش سیال-سازه,ویسکوالاستیسیته,لخته‌ی خونی}, url = {https://mej.aut.ac.ir/article_3378.html}, eprint = {https://mej.aut.ac.ir/article_3378_d3d14b65dc84614ebd6954dc6a23b137.pdf} }