@article { author = {Farsi, Mohammad Ali and Gholami, Peyman}, title = {Fatigue crack growth analysis via Wiener degradation model with random effects}, journal = {Amirkabir Journal of Mechanical Engineering}, volume = {53}, number = {4}, pages = {2271-2286}, year = {2021}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2008-6032}, eissn = {2476-3446}, doi = {10.22060/mej.2020.17437.6596}, abstract = {Aerospace structure reliability is analyzed to increase the availability and decrease the stochastic failures of the system. A degradation-based modeling method is an effective approach for reliability assessment. Degradation models are usually developed based on degradation data or understandings of physics behind the degradation processes of products or systems. Stochastic models such as the Wiener process are one of the powerful tools in this field, especially the analysis of damage expansion and fatigue crack growth. This study presents a survey of degradation modeling approaches with consideration of random effects frequently used in engineering programs. Firstly, Wiener processes are used to model the degradation process of the product, which considers measurement errors simultaneously with random effects. Moreover, the closed-form expressions of some reliability quantities such as the probability density function are derived. Then, the maximum likelihood estimation method based on the expectation-maximation algorithm is presented to estimate the unknown parameters in the degradation models. Finally, a practical case study of fatigue crack growth using proposed models is provided and compared with the basic Gamma process to demonstrate the superiority and effectiveness of the Wiener process. It is shown that the Wiener process model estimates fatigue crack growth path better than the Gamma model and by adding the measurement error parameter to the model, its accuracy is increased.}, keywords = {Wiener processes,random effects,measurement errors,Gamma process,Fatigue}, title_fa = {بررسی رشد ترک خستگی با فرایند وینر با درنظرگرفتن اثرات تصادفی}, abstract_fa = {ارزیابی قابلیت اطمینان سازه‌های هوافضایی با قابلیت تعمیرپذیری، برای افزایش در دسترس‌بودن سیستم و کاهش توقفات تصادفی در طول بهره‌برداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. مدل‌سازی و تحلیل فرآیند تخریب، یک رویکرد موثر برای ارزیابی قابلیت‌اطمینان و پیش‌بینی عمر مفید باقی‌مانده است. مدل‌سازی فرآیند تخریب براساس روش‌های مبتنی بر داده (فرآیندهای تصادفی و روش‏های یادگیری ماشین) یا مکانیزم‌های خرابی انجام می‌شود. مدل‌های مبتنی برفرآیندهای تصادفی نظیر فرآیند وینر یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه به ویژه تحلیل گسترش آسیب و رشد ترک‏های خستگی است. در این تحقیق، ابتدا فرایندهای وینر برای مدل‌سازی فرایند تخریب تشریح‌شده و خطاهای اندازه‌گیری با اثرات تصادفی در مدل مورد بررسی قرار می‏گیرد و علاوه بر این، عبارات فرم بسته برخی مقادیر قابلیت‌اطمینان مانند تابع قابلیت اطمینان و تابع چگالی احتمال هریک از مدل‌ها ارائه شده است. سپس با استفاده از روش تخمین درست‌نمایی بیشینه و الگوریتم  امید ریاضی- بیشینه‌کردن، پارامترهای ناشناخته در مدل‌های تخریب برآورد می‏شود. برای اثبات دقت و صحت روش ارائه‌شده، گسترش ترک ناشی از خستگی در یک قطعه آلومینیومی بررسی شده و نتایج با مقادیر تجربی و  مدل پایه گاما مقایسه شده است. نتایج به‌دست‌آمده بیانگر دقت مطلوب مدل فرایند وینر نسبت به مدل گاما در تخمین رشد ترک خستگی است و با اضافه‌کردن پارامتر خطای اندازه‌گیری به این مدل، دقت آن افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {فرایند وینر,اثرات تصادفی,خطای اندازه‌گیری,خستگی,عمر مفید باقی‌مانده}, url = {https://mej.aut.ac.ir/article_3861.html}, eprint = {https://mej.aut.ac.ir/article_3861_eeb2d45894a8e2d3e53e9d54c3310c50.pdf} }