@article { author = {Rakhsha, Saeed and Rajabi Zargarabadi, Mehran and Saedodin, Seyfolah}, title = {Study of the Flow and Heat Transfer of Pulsed Sinusoidal Impinging Jet at Distances Close To the Concave Surface}, journal = {Amirkabir Journal of Mechanical Engineering}, volume = {53}, number = {9}, pages = {4943-4960}, year = {2021}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2008-6032}, eissn = {2476-3446}, doi = {10.22060/mej.2021.19176.6971}, abstract = {The main purpose of this study is to investigate the effect of the pulsating of the inlet jet on the heat transfer rate short distances of the nozzle from the concave surface. For this purpose, three-dimensional simulation of flow and heat transfer of sinusoidal pulsed jets on the concave surface has been performed at distances of 0.5 times of nozzle diameter to 4 and for Reynolds numbers of 7000 and 14000. The results of the numerical simulation are in good agreement with the experimental results of the steady jet. The result shows that the effect of pulsating the flow with the sine function decreases at short distances between the jet and the concave surface. So that at a distance of 4 times of nozzle diameter, pulsating jet led to a 10% increase in the average Nu, while this value is equal to 5% for a distance of 0.5 times of nozzle diameter. It can be found that pulsating the flow decreases Nu at low frequencies, and then with increasing the frequency of the pulsed jet, the Nu number increases. Furthermore, with increasing the distance between the surface and the inlet jet, the Nu number decreases significantly. This rate of reduction is lower in comparison to the steady jet.}, keywords = {Sinusoidal pulsed jets,Concave surface,Impinging jet,heat transfer,Nu number}, title_fa = {مطالعه جریان و انتقال حرارت جت نوسانی سینوسی برخوردی در فاصله‌های نزدیک به سطح مقعر}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر نوسانی کردن جت ورودی بر میزان انتقال حرارت جت برخوردی در فاصله‌های کم از سطح مقعر می‌باشد. به این منظور شبیه‌سازی سه بعدی جریان و انتقال حرارات جت نوسانی سینوسی در فواصل جت تا سطح برخورد 0/5 تا 4 برابر قطر جت و برای اعداد رینولدز 7000 و 14000 به انجام رسید. نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی تطابق مناسبی، با نتایج آزمایشگاهی جت پایا دارد. نتابج نشان می‌دهد اثر نوسانی کردن جریان با تابع سینوسی در فاصله‌های کم بین جت و صفحه مقعر کاهش می‌یابد. به طوری که در فاصله 4 برابری قطر جت از سطح برخورد، نوسانی کردن جت سینوسی منجر به افزایش 10درصدی ناسلت متوسط سطح گردید در حالی که این مقدار برای فاصله 0/5 برابری قطر جت، برابر 5 درصد می‌باشد. بررسی اثر نوسان بر عدد ناسلت نشان داد که با نوسانی کردن جریان با جت نوسانی سینوسی، ابتدا ناسلت کاهش می‌یابد، و سپس با افزایش فرکانس نوسان جت ورودی، عدد ناسلت افزایش می‌یابد. با مشاهده نتایج، می‌توان دریافت که با افزایش فاصله بین سطح و جت ورودی، عدد ناسلت به صورت محسوسی کاهش می‌یابد. این میزان کاهش، در جریان نوسانی در مقایسه با جت پایا کمتر است.}, keywords_fa = {جت برخوردی,جت نوسانی سینوسی,صفحه مقعر,انتقال حرارت,عددناسلت}, url = {https://mej.aut.ac.ir/article_4383.html}, eprint = {https://mej.aut.ac.ir/article_4383_94b6717400fcc9419e2e8603e97eb54d.pdf} }