@article { author = {Saeidi, H. and Safizadeh, M.S.}, title = {Gear wear’s fault diagnosis in tail gearbox of helicopter: using K nearest neighbor recognition pattern}, journal = {Amirkabir Journal of Mechanical Engineering}, volume = {49}, number = {2}, pages = {341-350}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2008-6032}, eissn = {2476-3446}, doi = {10.22060/mej.2016.780}, abstract = {Rotary systems application in aerospace, power stations, automotive industries and many others is prevalent. Maintenance of rotating system based on traditional logics is very expensive in different industries. Therefore, intelligent fault detection of engineering systems, especially mechanical ones, is important and growing issues in the industries all around the world.In this research which done on power transmission system in tail gearbox of helicopter, an intelligent fault detection system for gear wear in tail gearbox of helicopter represented. For designing an intelligent testing system, an experimental set-up consisted of tail gearbox of helicopter with its related shafts and a real fix support condition designed and developed. Simulated fault on considered system is pinion wheel input wear, which was created in three stages، various conditions of gearbox in intact and damage state was studied .In designing this intelligent fault detection system time-domain signal analysis, discrete wavelet transform, Principal component analysis and automatic decision making techniques such as k nearest neighbor recognition method used.}, keywords = {Condition monitoring of helicopter tail gearbox,Gear wear’s fault,Discrete wavelet transform (DWT),K nearest neighbor (KNN),Principal component analysis (PCA)}, title_fa = {تشخیص عیب سایش دنده در گیربکس دمی بالگرد با کمک الگوی شناسایی نزدیکترین همسایگی}, abstract_fa = {کاربرد سیستم‌های دوار در صنایع هوایی، صنایع نیروگاهی و صنعت خودرو و بسیاری از صنایع دیگر مرسوم و متداول می‌باشد. تعمیر و نگهداری سیستم‌های دوار بر اساس منطق‌های سنتی در صنایع مختلف بسیار هزینه‌بر می‌باشد. از این‌رو عیب‌یابی هوشمند سیستم‌های مهندسی و به خصوص مکانیکی از مسائل با اهمیت و رو به رشد صنایع روز دنیا می‌باشد.در این پژوهش که بر روی سیستم انتقال قدرت گیربکس 90 درجه بالگرد یا به عبارتی دم بالگرد صورت گرفته است، یک سیستم عیب‌یابی هوشمند برای عیب سایش چرخدنده در گیربکس 90 درجه یک بالگرد ارائه شده است. برای طراحی این سیستم عیب‌یابی هوشمند، یک مجموعه آزمایشی شامل گیربکس واقعی 90 درجه بالگرد به همراه شافت‌های مربوطه و شرایط تکیه‌گاهی واقعی طراحی و ساخت شده است. عیب شبیه‌سازی شده بر روی سیستم مورد نظر عیب سایش بر روی دنده پینیون ورودی می‌باشد که این عیب در سه مرحله ایجاد شده است. گیربکس در شرایط دور و بار مختلف در حالت سالم و معیوب مورد آزمایش قرار گرفت. در طراحی این سیستم عیب‌یابی هوشمند از تکنیک‌های زمانی آنالیز سیگنال، تبدیل موجک گسسته، آنالیز مولفه-های اصلی و تکنیک‌های تصمیم‌گیری خودکار نظیر روش الگوی شناسایی نزدیکترین همسایگی استفاده شده است.}, keywords_fa = {پایش وضعیت گیربکس دم بالگرد,عیب سایش دنده,تبدیل موجک گسسته (DWT),الگوی شناسایی نزدیکترین همسایگی (KNN),آنالیز مولفه های اصلی (PCA)}, url = {https://mej.aut.ac.ir/article_780.html}, eprint = {https://mej.aut.ac.ir/article_780_3ca4c6e23f80cfdace8e362da4dc7daf.pdf} }