@article { author = {Soleimani, J. and Elyasi, M. and Hosseinzadeh, M.}, title = {An Analytical Model and Numerical Simulations to Predict Process Parameters in the Tube Bending Under Internal Fluid Pressure}, journal = {Amirkabir Journal of Mechanical Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {447-466}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2008-6032}, eissn = {2476-3446}, doi = {10.22060/mej.2016.11547.5116}, abstract = {Nowadays, thin-walled tube bending at small bending ratios (equal to R/D, R: bending radios, D: tubes outer diameter) is a production process widely used in advanced industries. Despite extensive studies into the field of rotary draw bending area, few of them have implemented this process with internal fluid, and they have not reported the exact location of bend defects and the effects of bending ratio on the defects of Hydro-rotary draw bending either. This research has been carried out to obtain the smallest bending ratio, and maximum applicable internal pressure in Hydro-rotary draw bending of thin-walled AA6063 alloy tube using analytical model. In addition, some effective parameters in Hydro-rotary draw bending are simulated with ABAQUS-software. Maximum thinning and critical ovality regions were investigated in addition to the effects of bending ratio and internal fluid pressure on the distribution of thickness and ovality, using simulation, analytical and experimental tests. The results showed that the selected necking criterion would be able to successfully determine the onset of rupture in bending. In order to validate FE-simulation, the effects of bending ratio and internal pressure on defects, such as cross-section ovality and thickness changing have also been investigated through simulation in ABAQUS-software and experiments. }, keywords = {Feasibility tube bending,Process parameters predication,Internal fluid pressure,Analytical model,numerical simulation}, title_fa = {ارایه یک مدل تحلیلی و شبیه سازی عددی برای پیش بینی پارامترهای فرآیند در خم کاری لوله تحت فشار سیال داخلی}, abstract_fa = {امروزه خم کاری لوله از جمله فرآیندهای پرکاربرد در صنعت هوافضا،خودروسازی و صنایع دیگر است. طی خم کاری، تغییرات ضخامت و اعوجاج سطح مقطع قابل توجه ی رخ می ­دهد. ضخامت در انحنای داخلی لوله خمیده افزایش و در انحنای خارجی کاهش می یابد. همچنین در اکثر موارد، وقتی شعاع خم کوچک باشد، چین خوردگی در انحنای داخلی اتفاق می افتد. در صنعت برای رفع چروکیدگی و اعواج سطح مقطع از مندرل استفاده می­ شود. اما در مواردی که شعاع قالب خم کوچک باشد، استفاده از مندرل اجتناب می­ شود. زیرا مندرل نازک شدگی دیواره لوله را در انحنای خارجی افزایش می­ دهد و این در عملیات تولید، نامطلوب است. در پژوهش حاضر باتوجه به توسعه هیدروفرمینگ لوله­ ها، جایگزینی فشار سیال داخلی به­ جای مندرل مورد توجه قرارگرفته است؛ که می تواند برای کنترل بهتر تغییرشکل و توزیع ضخامت لوله مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش، مدل تحلیلی ارائه شده که با درنظر گرفتن تاثیر جابجایی تارخنثی بر توزیع ضخامت و اعوجاج سطح مقطع لوله شکل داده شده و استفاده از روابط مناسب، نتایج دقیق تری نسبت به آثار منتشر شده قبلی می­ دهد. همچنین به منظور بررسی پارامترهای فرآیند در خم کاری لوله با شعاع خم بحرانی ( R ، R/D<2 شعاع خم و D قطر خارجی لوله) از شبیه سازی های عددی استفاده شده است.  با بررسی آزمایشگاهی نشان داده شد، پیش بینی های مدل تحلیلی و شبیه ­سازی مطابقت خوبی با نتایج تجربی دارد.}, keywords_fa = {امکان سنجی خم کاری لوله,پیش بینی پارامترهای فرآیند,فشار سیال داخلی,مدل تحلیلی,شبیه‌سازی عددی}, url = {https://mej.aut.ac.ir/article_882.html}, eprint = {https://mej.aut.ac.ir/article_882_9d86520f9cd08c2a96df2f1d1e509e83.pdf} }