%0 Journal Article %T تغییرات سیکلی احتراق در یک موتور اشتعال جرقه‌ای با سوخت گازطبیعی %J نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2008-6032 %A ابراهیمی, رحیم %D 2010 %\ 09/23/2010 %V 42 %N 2 %P 9-18 %! تغییرات سیکلی احتراق در یک موتور اشتعال جرقه‌ای با سوخت گازطبیعی %K تغییرات سیکلی %K موتور اشتعال جرقه‌ای %K گازطبیعی %K فشار سیلندر %R 10.22060/mej.2010.299 %X تغییرات سیکلی احتراق یکی از مشخصه‌ی برجسته‌ کارکرد موتور اشتعال جرقه‌ای است که مشکلات اساسی برای کنترل موتور ایجاد می‌کند. در این مطالعه، تغییرات سیکلی یاد شده توسط اندازه‌گیری فشار داخل سیلندر برای سوخت گازطبیعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شکل منحنی ضریب تغییرات فشار داخل سیلندر بر حسب زاویه میل‌لنگ مستقل از شرایط آزمایش می‌باشد. بر روی این منحنی، موقعیت سه نقطه قابل توجه است. این سه نقطه برابر با شروع احتراق، انتهای احتراق و %50 کسر جرم سوختی است. همچنین نتیجه‌گیری شد که تغییرات سیکلی فشار موثر متوسط نشانگری با افزایش نسبت هم‌ارزی در محدوده‌ی میزان کم مخلوط کاهش و در محدوده‌ی میزان بالای مخلوط افزایش می‌یابد. هنگامیکه نسبت هم‌ارزی و زمان جرقه برای حداکثر گشتاور تنظیم شده باشد، تغییرات سیکلی دارای حداقل مقدار است. اثر تاخیر جرقه از زمان جرقه‌ی دارای بیشترین گشتاور و مخلوط میزان بالا بر روی تغییرات سیکلی به ترتیب بیشتر از آوانس جرقه از جرقه‌ی دارای بیشترین گشتاور و مخلوط میزان کم است. %U https://mej.aut.ac.ir/article_299_d1570ac622361bd836800570f4cc1c3a.pdf