%0 Journal Article %T تشخیص عیوب بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو %J نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2008-6032 %A شهاب, مهدی %A معاونیان, مجید %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 52 %N 1 %P 27-42 %! تشخیص عیوب بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو %K شناسایی و تشخیص عیب %K سیستم تعلیق خودرو %K رفتار دینامیکی %K شبکه‌های عصبی- فازی %R 10.22060/mej.2018.14343.5838 %X در این پژوهش بهمنظور افزایش ایمنی و قابلیت اعتماد خودرو، روشی نو و کارآمد بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی آن باقابلیت کاربرد عملی برای تشخیص دقیق و سریع عیوب سیستم تعلیق معرفی شده است. تاکنون روشهای متنوعی برای شناسایی عیوب سیستم تعلیق ارائه شده است که اکثر آنها شامل الگوریتم های پیچیده و فاقد کاربری مناسب در عمل می باشند. در روش پیشنهادی نیازی به استفاده از تجهیزات و آزمون های خاص جهت تشخیص عیوب نبوده و در صورت بروز عیب، در حین عبور خودرو از موانعی با دارا بودن آستانه تحریک الزم همانند سرعت گیرهای جاده، امکان اعالم هشدار به کاربر فراهم و موقعیت و اندازه آن تعیین می شود. طراحی ساختار مناسب و به کارگیری شبکه های عصبی فازی برای شناسایی عیوب نقش مهمی در کاهش خطای ردیابی آنها نشان می دهند. کاهش تعداد و نوع حسگرهای مورداستفاده (فقط شتاب سنج) و عدم اتکا به نرخ داده برداری باال از مزیت های دیگر روش پیشنهادی به شمار رفته، موجب استفاده آسان و کم هزینه می شوند. پس از بررسی میزان اثرگذاری شرایط و عوامل مختلف و انتخاب پارامترهای مناسب در فرایند تشخیص عیوب سیستم تعلیق، صحه گذاری عملکرد و قابلیت پیاده سازی سیستم عیب یاب با طرح و انجام آزمایشات بررسی و نتایج تأیید می شود. %U https://mej.aut.ac.ir/article_3004_6b0d5fe41e1a22f7fd379fe0a7967a12.pdf