%0 Journal Article %T بررسی تجربی اثر فرکانس‌کاهش‌یافته بر توزیع فشار سطح پایین ایرفویل فوق بحرانی در حرکت توقف ناگهانی حین نوسان و سپس برگشت %J نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2008-6032 %A اسلامی حقیقت, زهرا %A داوری, علیرضا %A سلطانی, محمدرضا %D 2018 %\ 12/30/2018 %V 52 %N 4 %P 971-984 %! بررسی تجربی اثر فرکانس‌کاهش‌یافته بر توزیع فشار سطح پایین ایرفویل فوق بحرانی در حرکت توقف ناگهانی حین نوسان و سپس برگشت %K فرکانس‌کاهش‌یافته %K ایرفویل فوق بحرانی %K واماندگی استاتیکی %K واماندگی دینامیکی %K گردابه‌های‌گرتلر‌ %R 10.22060/mej.2018.14636.5901 %X در این تحقیق، تأثیرات فرکانس‌کاهش‌یافته، مدت زمان توقف و زاویه توقف بر توزیع فشار سطح زیر بال با مقطع ایرفویل فوق بحرانی نازک، در حرکت توقف ناگهانی حین نوسان و سپس برگشت بررسی می‌شود. این آزمایش‌ها در تونل باد مادون صوت، در زاویه حمله متوسط و دامنه حرکت ثابت و با محدوده فرکانس‌کاهش‌یافته 01 / 0 تا 12 / 0 انجام می‌شود. زوایای توقف مورد نظر در حالت بالارونده و در 3 محدوده زیر، نزدیک و بالای واماندگی استاتیکی انتخاب می‌شوند. توزیع فشار انتهای سطح پا یین ایرفویل در همه زوایای حمله زیر واماندگی استاتیکی، از یک چهارم انتهای وتر به بعد، کاملأ یکسان بوده اما در زوایای حمله بالاتر x ، یکسان می‌باشد. نتایج دینامیکی نشان از واماندگی استاتیکی، توزیع فشار ناحیه ابتدایی زیر ایرفویل از لبه حمله تا 15 / x/c =0 می‌دهند رفتار توزیع فشار موقعیت‌های زیر ایرفویل در هر سه زاویه توقف و در همه فرکانس‌های کاهش‌یافته و همچنین مدت زما ن x کاملأ یکسان بوده و بالاتر از مقدار فشار در زاویه حمله صفر درجه استاتیک است اما رفتار c توقف متفاوت، تا موقعیت 70 / 0=x/c متفاوت گردابه‌های گرتل ر زمان‌مند در زوایای توقف مختلف، باعث ایجاد رفتارهای کاملأ غیر مشابه در توزیع فشار 30 درصد انتهای سطح پا یین زیر ایرفویل می‌باشد، این نتایج به صورت کیفی ارائه شده است. در زاویه توقف بالای واماندگی استاتیکی و در پایین‌ترین فرکانس‌کاهش‌یافته، پدیده واماندگی دینامیکی مشاهده می‌شود.   %U https://mej.aut.ac.ir/article_3215_2b35bf04e94368ebbc6ac3dee637eecb.pdf