%0 Journal Article %T بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن %J نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2008-6032 %A معظمی گودرزی, علی %A هاشمی کچپی, سید حبیب الله %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 46 %N 2 %P 23-33 %! بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن %K گشتاور متناوب %K دامنه نوسان %K دوچرخه %K تحلیل مکانیکی %K چرخ زنجیر بیضی شکل %R 10.22060/mej.2015.352 %X بر پایه نتایج بدست آمده از داده های آزمایشگاهی و تحلیل های مکانیکی وابسته به آن، بزرگی نیرویی که یک دوچرخه سوار می تواند در حداکثر توان خود بر پنجه رکاب ها وارد آورد، تابعی از موقعیت زاویه ای رکاب ها است. از اینرو بر ایند گشتاور هایی که این نیرو ها در محور رکاب وارد می نمایند، طبیعتی متناوب دارد. برای جلوگیری از انتقال نوسانات گشتاور به چرخ محرک دوچرخه که افت و خیز در شتاب دوچرخه را بهمراه دارد باید از سیستم انتقال نیروی ویژه ای بهره جست. طراحی چنین مکانیزمی موضوع پژوهش حاضر می باشد. طرح مذکور در واقع یک نمونه بهینه سازی شده از سیستم های معمولی تولید انرژی مکانیکی به روش رکابزدن می باشد که در آن برای انتقال توان از محور رکاب به زنجیر از یک چرخ زنجیر بیضی گون استفاده شده است. با توجه به ویژگیهای چرخ زنجیر جدید، سازوکار انتقال قدرتی که از آن استفاده می کند می تواند نوسانات متناوب گشتاور وارده بر محور رکاب را تعدیل نماید. بنا براین روند شتابگیری در دوچرخه ای که از این سیستم انتقال نیرو استفاده می کند تقریبا بدون نوسان خواهد بود. %U https://mej.aut.ac.ir/article_352_cb18b9485d9eb4a6dfb5c1f00ba1918d.pdf