%0 Journal Article %T بررسی سیکل فرابحرانی دی‌اکسیدکربن با تراکم مجدد: مقایسه از دیدگاه تحلیل اگزرژی پیشرفته و ترمواکونومیک %J نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2008-6032 %A فلاح, محسن %A محمدی, زهرا %A سیدمحمودی, سیدمحمد %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 53 %N 5 %P 2967-2982 %! بررسی سیکل فرابحرانی دی‌اکسیدکربن با تراکم مجدد: مقایسه از دیدگاه تحلیل اگزرژی پیشرفته و ترمواکونومیک %K ترمواکونومیک %K نابودی اگزرژی درونزا %K نابودی اگزرژی برونزا %K نابودی اگزرژی اجتناب‌پذیر %K نابودی اگزرژی اجتناب‌ناپذیر %R 10.22060/mej.2020.17424.6595 %X در این مقاله، سیکل فرابحرانی دی‌اکسیدکربن با تراکم مجدد از دیدگاه تحلیل اگزرژی پیشرفته و ترمواکونومیک، برای شناخت پتانسیل‌های واقعی و اولویت‌بندی مناسببهبود اجزاء سیکل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. در تحلیل اگزرژی پیشرفته، علاوه بر محاسبه نابودی اگزرژی برونزای کل برای جزء مورد نظر، سهم و تأثیر هر یک از دیگر اجزاء و ترکیب آن‌ها در ایجاد این ناکارآمدی نیز مشخص شده است. در تحلیل ترمواکونومیک سیستم نیز هزینه واحد محصول، هزینه سرمایه‌گذاری و هزینه نابودی اگزرژی برای اجزاء سیستم محاسبه شده است. اولویت بهبود براساس تحلیل اگزرژی پیشرفته، به ترتیب به بازیاب دما بالا، توربین، کمپرسور1، پیش‌خنک‌کن، بازیاب دما پایین، کمپرسور2 و رآکتور به دلیل دارا بودن بیشترین نرخ نابودی اگزرژی اجتناب‌پذیر درونزا اختصاص می‌یابد. که این اولویت‌بندی با نتایج تحلیل اگزرژی معمولی متفاوت است. همچنین، بر اساس تحلیل ترمواکونومیک، بهبود توربین و رآکتور، توجیه اقتصادی ندارد. با این حال نتایج نشان می‌دهد که حتی با صرف نظر کردن از بهبود این دو جزء، به دلیل بالا بودن هزینه اقتصادی آن‌ها و با بهبود سایر اجزای سیکل براساس اولویت بندی تحلیل اگزرژی پیشرفته امکان افزایش بازده اگزرژی سیکل از 29/47% به 47/63 % و بازده انرژی سیکل از 15/34% به 84/45 % وجود دارد.  %U https://mej.aut.ac.ir/article_3957_ada06eeae8743e111f357457f33dd543.pdf