%0 Journal Article %T بررسی پاسخ کد شبیه‌ساز چند منطقه‌ای مجهز به زیرمدل نشتی در موتور اشتعال جرقه‌ای ترکیب‌سوز %J نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2008-6032 %A سرابی, مهرداد %A عبدی اقدم, ابراهیم %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 53 %N 5 %P 3035-3056 %! بررسی پاسخ کد شبیه‌ساز چند منطقه‌ای مجهز به زیرمدل نشتی در موتور اشتعال جرقه‌ای ترکیب‌سوز %K مدل چند منطقه‌ای %K نشتی %K بنزین- گازطبیعی %K ترکیب‌سوز %K موتور اشتعال جرقه‌ای %R 10.22060/mej.2020.17679.6646 %X در کار حاضر از موتور تک سیلندر پژوهشی، نتایج تجربی سیکل‌های با مد پرش جرقه در نسبت تراکم 9 و سرعت rpm1800 برای ترکیب‌های100%، 90%، 75% و 60% بنزین و مابقی گازطبیعی در نسبت هم‌ارزی استوکیومتری استخراج گردید. سپس یک کد شبیه‌ساز ورودی ترمودینامیکی چندمنطقه‌ای ترکیب‌سوز بنزین-گازطبیعی با زیر مدل نشتی توسعه داده شد. از نتایج تجربی با پرش جرقه، دو مجموعه 200 سیکلی موتورگردانی و احتراقی برای اهداف تایید کد فراهم گردید. در حالت موتورگردانی نتایج کد شبیه‌ساز با نشتی با میانگین داده‌های فشار-زاویه میل‌لنگ مجموعه موتورگردانی مقایسه شد و زیر مدل نشتی کد شبیه‌ساز تایید گردید. سپس در حالت احتراقی نیز نتایج کد شبیه‌ساز با میانگین داده‌های فشار-زاویه میل‌لنگ مجموعه احتراقی برای هر ترکیب بررسی و با خطای کمتر از 4% تایید شد. در حالت احتراقی جرم نشتی به شکاف‌ها قابل‌توجه‌تر از حالت موتورگردانی برآورد شد و با توجه به اینکه انحراف نتایج کد بدون نشتی با نتایج تجربی در مقایسه با انحراف نتایج کد با نشتی در حالت موتورگردانی انحراف جدی داشت، اعمال زیر مدل نشتی در کد شبیه‌ساز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. %U https://mej.aut.ac.ir/article_3976_58218a40fcfcf6670077517c84febcc7.pdf