دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تحلیل دینامیکی میکرولولههای حامل سیال واقع بر بسترهای مختلف
3
16
FA
حامد
میرطالبی
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hamedshm@modares.ac.ir
علی
ابراهیمی ممقانی
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
a.ebrahimimamaghani@gmail.com
10.22060/mej.2018.14743.5926
در این مقاله تحلیل دینامیکی میکرولوله های حامل سیال قرار گرفته بر انواع بسترها با استفاده از تئوری االستیسیته کوپل اصالح یافته به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. معادالت دینامیکی حاکم بر سیستم با استفاده از اصل همیلتون توسعهیافته استخراج شده اند. حل عددی معادله با کمک روش گالرکین انجام شده است. برای صحت سنجی راهحل ارائه شده، نتایج مدل ساده شده با نتایج موجود در ادبیات فنی مطابقت داده شده اند. نمودارهای پایداری برای هر بستر استخراج شده اند و مطالعه جامعی برای بررسی اثرات پارامترهای مختلف همچون پارامتر مقیاس طولی ماده، قطر خارجی، بسترهای االستیک غیریکنواخت، جزئی، سری و پاسترناک انجام شده است. نتایج نشان می دهند با توجه به مقدار پارامتر بی بعد جرم، بسترهای االستیک می توانند باعث افزایش و همچنین کاهش نواحی پایداری سیستم شوند. عالوه بر آن مشخص شده است بسترهای سری نه تنها توانایی شبیه سازی محیط های گوناگون اطراف میکرولوله را دارند، بلکه می توانند در طراحی بهینه میکرولوله ها، پایداری آنها را برای محدوده های کاری مختلف، به صورت چشمگیری افزایش دهند.
میکرولوله حامل جریان سیال,تئوری تنش کوپل اصلاحشده,مرزهای پایداری,بسترهای الاستیک و پاسترناک,فرکانس مختلط
https://mej.aut.ac.ir/article_3134.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3134_291f82d565a632cca26c31cfcf09d545.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تخمین سطح شارژِ مجموعه سلول لیتیومی با اتصال سری با استفاده از فیلتر کالمن تعمیمیافته
17
26
FA
محسن
اصفهانیان
صنعتی اصفهان*مهندسی مکانیک
mesf1964@cc.iut.ac.ir
محمدجواد
اسفندیاری
پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m.j.esfandyari@ut.ac.ir
وحید
اصفهانیان
پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
evahid@ut.ac.ir
حسن
نهضتی
پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hassan.nehzati@gmail.com
حداد
میلادی
پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
haddad.miladi@gmail.com
10.22060/mej.2018.13717.5707
جموعه باتری یکی از اجزای اصلی در خودروهای الکتریکی است که بهطور معمول از مجموعهای از سلولهای باتری تشکیل شده است که به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند. یکی از مهمترین وظایف سیستم مدیریت باتری در خودروهای الکتریکی تخمین سطح شارژ مجموعه باتری است. سلول های موجود در یک پک باتری بدلیل تلرانس های مختلف ساخت و شرایط ً مختلف عملکردی الزاما سطح شارژ یکسانی ندارند و از این ً رو، سطح شارژ مجموعه باتری الزاما با سطح شارژ سلولها یکسان نیست. این مقاله به ارایه روشی برای تخمین سطح شارژ مجموعه باتری می ً پردازد که در کنار دقت باال، هزینه محاسباتی نسبتا پایینی دارد. ابتدا از روش شمارش کولمب و منحنی ولتاژ مدار باز باتری که از داده های تجربی استخراج شده است، به طور همزمان برای تخمین ِ سطح شارژ میانگین مجموعه باتری استفاده شده است. سپس با استفاده از فیلتر کالمن تعمیم یافته، اختالف سطح شارژ بین هر کدام از سلول ها و سطح شارژ میانگین تخمین زده شده است. روش پیشنهادی بوسیله یک بستر تست تجربی و برای مجموعه ای متشکل از سه سلول باتری لیتیومی که به شکل سری متصل شده اند مورد ارزیابی و صحه گذاری قرار گرفته است. نتایج تست های تجربی حاکی از عملکرد مناسب روش پیشنهادی در تخمین سطح شارژ پک باتری لیتیومی می باشد
سطح شارژ باتری,فیلتر کالمن تعمیمیافته,پک باتری لیتیومی,سیستم مدیریت باتری
https://mej.aut.ac.ir/article_2876.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2876_301b5a594b900d1d8e432fc4c893e7ec.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تشخیص عیوب بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو
27
42
FA
مهدی
شهاب
دانشکده مهندسی گروه مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
m.shahab@chmail.ir
مجید
معاونیان
دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
moaven@um.ac.ir
10.22060/mej.2018.14343.5838
در این پژوهش بهمنظور افزایش ایمنی و قابلیت اعتماد خودرو، روشی نو و کارآمد بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی آن باقابلیت کاربرد عملی برای تشخیص دقیق و سریع عیوب سیستم تعلیق معرفی شده است. تاکنون روشهای متنوعی برای شناسایی عیوب سیستم تعلیق ارائه شده است که اکثر آنها شامل الگوریتم های پیچیده و فاقد کاربری مناسب در عمل می باشند. در روش پیشنهادی نیازی به استفاده از تجهیزات و آزمون های خاص جهت تشخیص عیوب نبوده و در صورت بروز عیب، در حین عبور خودرو از موانعی با دارا بودن آستانه تحریک الزم همانند سرعت گیرهای جاده، امکان اعالم هشدار به کاربر فراهم و موقعیت و اندازه آن تعیین می شود. طراحی ساختار مناسب و به کارگیری شبکه های عصبی فازی برای شناسایی عیوب نقش مهمی در کاهش خطای ردیابی آنها نشان می دهند. کاهش تعداد و نوع حسگرهای مورداستفاده (فقط شتاب سنج) و عدم اتکا به نرخ داده برداری باال از مزیت های دیگر روش پیشنهادی به شمار رفته، موجب استفاده آسان و کم هزینه می شوند. پس از بررسی میزان اثرگذاری شرایط و عوامل مختلف و انتخاب پارامترهای مناسب در فرایند تشخیص عیوب سیستم تعلیق، صحه گذاری عملکرد و قابلیت پیاده سازی سیستم عیب یاب با طرح و انجام آزمایشات بررسی و نتایج تأیید می شود.
شناسایی و تشخیص عیب,سیستم تعلیق خودرو,رفتار دینامیکی,شبکههای عصبی- فازی
https://mej.aut.ac.ir/article_3004.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3004_6b0d5fe41e1a22f7fd379fe0a7967a12.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
حل مساله سینماتیک مستقیم ربات های کابلی نامقید با استفاده از شبکه عصبی به منظور استفاده همزمان در الگوریتم های کنترلی
43
56
FA
علی
افلاکیان
کارشناسی ارشد، آزمایشگاه تعامل انسان و ربات، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
a.aflakiyan@ut.ac.ir
نیما
کرباسی زاده
کارشناسی ارشد، آزمایشگاه تعامل انسان و ربات، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
nima.karbasi@ut.ac.ir
مهدی
طالع ماسوله
دانشگاه تهران-دانشکده برق و کامپیوتر
m.t.masouleh@ut.ac.ir
احمد
کلهر
استادیار، آزمایشگاه تعامل انسان و ربات، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران
akalhor@ut.ac.ir
10.22060/mej.2017.12945.5480
در این مقاله به بحث، بررسی و توسعه الگوریتم طراحی مسیر برای مأموریت تعقیب هدف متحرک پرواز گروهی هواپیماهای بدون سرنشین پرداخته می شود. مطابق با الزامات هواپیمای بدونسرنشین بال ثابت، برای تعقیب هدف متحرک و همچنین مأموریت دوری از موانع در محیطهای پیچیده، الگوریتم جدیدی از ترکیب الگوریتم میدان برداری لیاپانوف با الگوریتم میدان پتانسیل بهبود یافته ارائه می شود. الگوریتم دینامیکی جدید ارائه شده از مزایای الگوریتم پتانسیل بهبود یافته برای دوری از موانع و همچنین از قابلیت الگوریتم میدان برداری لیاپانوف برای تعقیب اهداف متحرک استفاده می نماید. از مزایای این الگوریتم، درلحظه یا برخط بودن و پویایی آن برای تعقیب هدف متحرک و در عین حال دوری از موانع و همچنین قابلیت محاسباتی سریع می باشد که سبب می شود الگوریتم در محیطهای پیچیده به خوبی عمل نماید. در ادامه الگوریتم ارائه شده برای پرواز گروهی هواپیماهای بدون سرنشین طراحی می شود. نتایج ارائه شده به خوبی بیانگر آن است که الگوریتم ترکیبی ارائه شده، قابلیت پیاده سازی در محیطهای پیچیده را دارا می باشد.
ربات کابلی,ربات نامقید,سینماتیک مستقیم,شبکه عصبی,کنترل سینماتیکی
https://mej.aut.ac.ir/article_2706.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2706_95383298f13859ee31541dde3c2d0c49.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
طراحی، مدل سازی و کنترل یک ربات هیبرید بالارونده پنجه دار، در فاز تعمیراتی به روش بازخورد خطی سازی شده
57
84
FA
حامی
تورجی زاده
دانشگاه خوارزمی
tourajizadeh@khu.ac.ir
وحید
بومری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه خوارزمی، تهران
vahidboomeri@gmail.com
10.22060/mej.2018.13947.5760
در این مقاله طراحی, مدل سازی و کنترل یک ربات صفحه ای بالارونده از نوع پنجهدار انجام شده است که دارای سه پایهی پنجه ای و یک صفحه ی مثلثی شکل است. در بسیاری از سازه های خرپایی و داربستی انجام عملیات بر روی آنها برای کارگران خطرناک است. در این مقاله رباتی پنجه دار با سه پایه طراحی شده است که توانایی بالارفتن از سازه های خرپایی و داربستی را دارد و با قفل شدن پنجه های دو پایه امکان انجام عملیات تعمیراتی توسط صفحه ی مثلثی و پایه ی سوم است. این ربات از نوع هیبریدی )ترکیب سری و موازی( بوده و دارای دو فاز کاری شامل عملیاتی وبالارونده است. در مرحله ی انجام عملیات به منظور خنثی سازی اغتشاشات ناشی از تعمیرات کنترل مقاوم حلقه بسته بر اساس روش بازخورد خطی ساز انجام شده است. در این مقاله ساختار ربات مناسب برای این منظور طراحی شده و سینماتیک و دینامیک آن مدل سازی شده است. تمامی طراحی ها, مدل سازی ها و کنترل ربات به کمک انجام شبیه سازی های عددی توسط سیمولینک در نرم افزار متلب اثبات شده و صحت کار به کمک شبیه سازی در نرم افزار آدامز مورد بازبینی قرار گرفته است. اثبات شده که به کمک ربات طراحی شده و مدل سازی ها و کنترل صورت گرفته شده می توان در یک ساختار خرپایی شکل عملیات متنوع عمرانی را با موفقیت انجام داد.
ربات بالارونده,عملگر تعمیراتی,ربات هیبریدی,مدل سازی,کنترل بازخورد خطی ساز
https://mej.aut.ac.ir/article_3011.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3011_21a3b2bedf8b6274d4c9061df9ca49a2.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
طراحی مسیر پرواز گروهی هواپیماها با الگوریتم ترکیبی لیاپانوف و پتانسیل
85
96
FA
مسیح
فتحی
دانشگاه اصفهان
malekzadeh2000@yahoo.com
مریم
ملک زاده ورنوسفادرانی
هیات علمی/دانشگاه اصفهان-دانشکده مکانیک
m.malekzadeh@eng.ui.ac.ir
10.22060/mej.2018.14023.5779
در این مقاله به بحث، بررسی و توسعه الگوریتم طراحی مسیر برای مأموریت تعقیب هدف متحرک پرواز گروهی هواپیماهای بدون سرنشین پرداخته می شود. مطابق با الزامات هواپیمای بدونسرنشین بال ثابت، برای تعقیب هدف متحرک و همچنین مأموریت دوری از موانع در محیط های پیچیده، الگوریتم جدیدی از ترکیب الگوریتم میدان برداری لیاپانوف با الگوریتم میدان پتانسیل بهبود یافته ارائه می شود. الگوریتم دینامیکی جدید ارائه شده از مزایای الگوریتم پتانسیل بهبود یافته برای دوری از موانع و همچنین از قابلیت الگوریتم میدان برداری لیاپانوف برای تعقیب اهداف متحرک استفاده می نماید. از مزایای این الگوریتم، درلحظه یا برخط بودن و پویایی آن برای تعقیب هدف متحرک و در عین حال دوری از موانع و همچنین قابلیت محاسباتی سریع می باشد که سبب می شود الگوریتم در محیط های پیچیده به خوبی عمل نماید. در ادامه الگوریتم ارائه شده برای پرواز گروهی هواپیماهای بدون سرنشین طراحی می شود. نتایج ارائه شده به خوبی بیانگر آن است که الگوریتم ترکیبی ارائه شده، قابلیت پیاده سازی در محیطهای پیچیده را دارا می باشد.
طراحی مسیر,الگوریتم میدان برداری لیاپانوف,الگوریتم پتانسیل بهبودیافته,پرواز گروهی هواپیماهای بدون سرنشین,تعقیب هدف متحرک,دوری از موانع
https://mej.aut.ac.ir/article_2913.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2913_c6b49dd9f464ece9be0ac939acf5339d.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تحلیل دینامیکی هواپیمای انعطافپذیر در اغتشاشات جوی
97
108
FA
جواد
مسرور
null
محقق/دانشگاه صنعتی مالک اشتر
masrur_j@alum.sharif.edu
سید حسین
ساداتی
دینامیک پرواز و کنترل-مجتمع دانشگاهی هوافضا-دانشگاه صنعتی مالک اشتر
hsadati@mut.ac.ir
مرتضی
شهروی
null
دانشیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر
shahravim@yahoo.com
10.22060/mej.2018.13788.5717
انعطافپذیری سازه هواپیما باعث بروز مسایل و مشکلات متعددی میگردد که این مشکلات بعضآ میتوانند سلامت و ایمنی پرواز هواپیما را به مخاطره اندازند. این پدیده باعث تغییر در پاسخ دینامیکی هواپیما به سطوح کنترل و اغتشاشات جوی میگردد. همچنین این امر اثرات نامطلوبی در کنترلپذیری هواپیما توسط خلبان، و خوشدستی آن به همراه دارد. لذا بررسی اثرات انعطافپذیری سازه روی پاسخهای پروازی هواپیما از اهمیت ویژهای برخوردار است که این امر مستلزم یکپارچهسازی معادلات حرکت و ارتعاشی هواپیما می باشد. دینامیک هواپیمای پهنپیکر با زیرسازههای بلند و انعطافپذیر بر مبنای یک مدل شش درجه آزادی که ترکیب دو درجه آزادی صلب و چهار درجه آزادی انعطافپذیر است، توسعه داده شده است. برای توصیف برهمکنش سیال با سازه از مدل آیرودینامیک شبهپایا استفاده شده است. توسعه مودهای انعطافپذیر در مدل حاضر نسبت به مدلهای قبلی موجود، با توجه به ساختار پیکربندی هواپیمای مورد نظر، موجب افزایش دقت و اعتبار پیشبینی رفتار دینامیکی، بویژه در شرایط پروازی خاص، از جمله پاسخ به تندبادهای گسسته شده است. ماهیت این دسته از تحریکهای خارجی به گونهای است که طیف گستردهتری از مودهای الاستیک تحریک شده و سهم انرژی کرنشی ناشی از انعطافپذیری در دینامیک عمومی هواپیما افزایش مییابد. در شبیهسازیهای انجام شده تاثیر عوامل مختلف از جمله پروفیل و طول موج تندباد برروی رفتار دینامیکی بررسی شده است.
هواپیمای انعطافپذیر؛ رفتار آیروالاستیک؛ تندباد,آیرودینامیک شبه پایا,پاسخ دینامیکی
https://mej.aut.ac.ir/article_3209.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3209_eee2efc88d64cc4cd2a21f03f6d4bbb2.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
کنترل نانو عملگر پیزوالکتریک با استفاده از تئوری فلکسوالکتریک وابسته به اندازه
109
126
FA
حسین
واقف پور
0000-0002-7201-5602
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
h_vaghefpour@yahoo.com
هادی
آروین
عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی مکانیک
hadi.arvin@eng.sku.ac.ir
یعقوب
طادی بنی
دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
tadi@eng.sku.ac.ir
10.22060/mej.2018.14089.5795
در این مقاله برای اولین بار از کنترل پسخورد و کنترل فازی به منظور ردگیری مسیر دلخواه انتهای یک نانوتیر طرهای پیزوالکتریک به عنوان یک نانو عملگر استفاده شده است. معادالت حرکت بشکل معادالت دیفرانسیل با مشتقات پارهایی به کمک تئوری فلکسوالکتریک مرتبه باال وابسته به اندازه استخراج گردیده است. به منظور دستیابی به معادالت حاکم، فرموالسیون غیرخطی برای نانوتیر اویلر-برنولی پیزوالکتریک با درنظر گرفتن غیرخطی گری فون-کارمن به کارگرفته شده است. معادالت غیر خطی به کمک حساب تغییرات و اصل همیلتون بدست آمده است. برای تبدیل معادالت دیفرانسیل پارهایی به معادالت دیفرانسیل معمولی روش گسسته سازی گلرکین پیاده سازی شده است. با استفاده از متغیرهای فضای حالت، مدل فضای حالت نانوتیر برای طراحی کنترلکننده مناسب بدست آورده شده است. سپس طراحی کنترل پسخورد حالت بدون انتگرالگیر، کنترل پسخورد حالت با انتگرال گیر و کنترلر فازی برای کنترل انتهای نانوعمل گر به منظور ردگیری مسیر دلخواه صورت پذیرفته است. در پایان اثر ورودی های متفاوت )سینوسی و پله( به همراه اغتشاش )ضربه( برروی کنترلرهای طراحی شده با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری شرح داده شده است. با توجه به یافته های این مقاله می توان بیان نمود که به ترتیب کنترلر فازی، کنترلر پسخورد حالت با انتگرال گیر و کنترلر پسخورد حالت بدون انتگرالگیر بهترین عملکرد را داشته اند.
نانوتیر پیزوالکتریک,تئوری فلکسوالکتریک وابسته به اندازه,کنترل پسخورد,کنترل فازی
https://mej.aut.ac.ir/article_3070.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3070_4b487cf8babb62ff160cc4a11b5019fc.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تحلیل فرکانس طبیعی تیر کامپوزیتی چرخان جدار نازک تقویت شده با آلیاژ حافظهدار تحت میدان حرارتی یکنواخت
127
140
FA
محمد
حسینی
دانشگاه صنعتی سیرجان*مهندسی مکانیک
hosseini@sirjantech.ac.ir
کاظم
مجیدی مظفری
مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
kmajidi.m@gmail.com
فرود
محمدی
مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
forodmohamadi@gmail.com
10.22060/mej.2018.14340.5837
در این مقاله، تحلیل ارتعاشات آزاد تیرکامپوزیتی چرخان جدار نازک تقویت شده با الیاف حافظه دار ارائه شده است. الیاف های حافظه دار با پیشکرنش فشاری در الیه میانی جداره تیر جدار نازک در راستای طولی قرارگرفته اند. مدل سازی ترمومکانیکی الیاف حافظه دار، از طریق معادالت بنیادین ارائهشده توسط لیانگ-راجرز انجام شده است. معادالت دیفرانسیل حاکم بر تیر چرخان جدار نازک با استفاده از اصل همیلتون توسعه یافته و براساس تئوری تغییرشکل برشی مرتبه اول استخراج شده است. تیر جدار نازک تحت میدان حرارتی یکنواخت قرار دارد. با اعمال حرارت به تیر کامپوزیتی جدارنازک، عملیات بازیابی کرنش در راستای طول الیاف به وجود میآید، که منجر به ایجاد نیروی کششی در طول تیر چرخان جدار نازک می شود. در نهایت معادالت دیفرانسیل حاکم بر تیر کامپوزیتی چرخان جدار نازک با استفاده از روش گالرکین توسعه یافته حل شده اند و تاثیر سرعت چرخش، حد کرنش قابل بازیابی، تعداد الیاف، اختالف دمای الیاف و زاویه پیشتاب تیر جدار نازک بر روی فرکانس طبیعی، در دمای باالتر از دمای پایان آستنیت تعیین و ارائه شده است. به منظور اعتبارسنجی مدل حاضر، نتایج این پژوهش با استفاده از مراجع موجود مقایسه شده که تطابق بسیار خوبی بین نتایج مشاهده شده است.
تحلیل ارتعاشات آزاد,آلیاژ حافظه دار,تیر چرخان جدارنازک,کسر مارتنزیت
https://mej.aut.ac.ir/article_3151.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3151_81064269ed7f2350f7c914dc37bcf8e7.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تحلیل ارتعاشات روتور دارای اثر غیرخطی هندسی با یاتاقان پد متحرک (تیلتینگ پد)
141
154
FA
سید علی اصغر
حسینی
دانشگاه خوارزمی*فنی
hosseinyali@gmail.com
امین
تمدن
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه خوارزمی
amin.tamadon@yahoo.com
مهدی
زمانیان
دانشگاه خوارزمی تهران
zamanian@khu.ac.ir
10.22060/mej.2018.14537.5878
در این مقاله، ارتعاشات روتور پیوسته با مقطع دایروی یکنواخت که بر روی دو یاتاقان پد متحرک )تیلتینگ پد( قرار دارد مطالعه می شود. روتور الغر فرض میشود و در نتیجه، اثر تغییر شکل برشی نادیده گرفته شده است ولی اثر ژیروسکوپی لحاظ می شود )تئوری تیر ریلی(. به عالوه اثر غیرخطی هندسی ناشی از تغییر شکل بزرگ روتور در نظر گرفته می شود. بر اساس فرضیه یاتاقان کوتاه، یک مدل تحلیلی غیرخطی از یاتاقان پد متحرک که با سیال روانکاری شده و دارای جریان آرام و مغشوش می باشد مدل سازی شده است. معادالت حرکت روتور با دو یاتاقان پد متحرک که در ابتدا و انتهای آن قرار دارند استخراج می شود. به منظور گسسته سازی این معادله ها از روش گلرکین استفاده می شود. با حل عددی معادله های گسسته حاکم بر مسئله، منحنی پاسخ فرکانسی سیستم بدست می آید. با مقایسه پاسخها مشخص می شود که سیستم روتور غیرخطی-یاتاقان پد متحرک دارای دامنه کمتری نسبت به روتور خطی با یاتاقان پد متحرک می باشد. همچنین پاسخ سیستم روتور-یاتاقان پد متحرک با جریان مغشوش باعث سفتتر شدن یاتاقان و کاهش دامنه پاسخ سیستم می شود. با کاهش لزجت دینامیکی سیال، از سفتی یاتاقان کاسته م یشود و سبب افزایش دامنه پاسخ م یشود.
ارتعاشات غیرخطی,روتور پیوسته,یاتاقان پد متحرک,تئوری تیر ریلی,فرض یاتاقان کوتاه
https://mej.aut.ac.ir/article_3130.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3130_277e5cc9c2791227a0c180e208a44496.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
پاسخ تحلیلی ارتعاشات آزاد میرای تیر ترکدار با معادلات حرکت چند مودی کوپل
155
172
FA
موسی
رضائی
دانشگاه تبریز
m_rezaee@tabrizu.ac.ir
وحید
شاطریان القلندیس
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
vahid.shaterian@tabrizu.ac.ir
10.22060/mej.2018.13957.5762
در این مقاله، ارتعاشات چند مودی آزاد تیر با ترک خستگی تحت شرایط اولیه دلخواه مطالعه شده است. اعمال شرایط اولیه دلخواه باعث تحریک همزمان چند مود ارتعاشی تیر می شود. برای تحلیل مسأله، با در نظر گرفتن گشتاور خمشی تیر در محل ترک، رابطه ای برای تعیین میزان باز شدگی آنی ترک به صورت تابعی چندهارمونیک از زمان ارائه می شود. تابع توصیف کننده وضعیت آنی ترک در مجموعه معادالت مودال توصیف کننده ارتعاشات تیر ترکدار ظاهر شده و سبب کوپل شدن معادالت می شود. این معادالت با استفاده از روش اغتشاشات حل و پاسخ تحلیلی ارتعاش چند مودی تیر ترکدار به تحریک اولیه دلخواه به دست می آید. سپس پاسخ ارتعاشی تیر در سه حالت: تحریک مود اول، تحریک همزمان مودهای اول و دوم و تحریک همزمان مودهای اول تا سوم به دست آمد. نتایج نشان می ً دهد که با تحریک صرفا در مود اول، مؤلفههای هارمونیک پاسخ ارتعاشی اطالعات بسیار محدودی در مورد ترک ارائه می دهد در حالی که با تحریک همزمان مودهای باالتر، مؤلفه های هارمونیک متعددی به علت وجود ترک در پاسخ ارتعاشی ایجاد میشوند که حساسیت زیادی به ترک دارند و از تحلیل آنها اطالعات دقیقی در مورد موقعیت و عمق ترک حاصل می شود.
تیر با ترک خستگی,ارتعاش چند مودی آزاد میرا,روش اغتشاشات,تحلیل فرکانسی
https://mej.aut.ac.ir/article_2900.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2900_972abd5a17b4127a1202a3b085558d35.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تحلیل ارتعاشات آزاد و اجباری نانوورق مستطیلی ویسکوالاستیک کلوین-ویت با استفاده از تئوری کوپل تنش اصلاح شده
173
186
FA
صابر
صالحی
گروه مکانیک،دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
saber.salehi@znu.ac.ir
امید
رحمانی
0000-0001-5439-2837
دانشیار گروه مهندسی مکانیک
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی
دانشگاه زنجان
omid.rahmani@znu.ac.ir
سید امیرحسین
حسینی
دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا، قزوین، ایران
amirh12211@gmail.com
10.22060/mej.2018.14036.5785
در این مقاله ارتعاشات آزاد و اجباری نانوورق ویسکواالستیک واقع بر بستر ویسکواالستیک پاسترناک، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به عدم توانایی تئوریهای کالسیک االستیسته در توصیف سازه هایی با ابعاد نانو، در این پژوهش از تئوری غیرکالسیک کوپل تنش اصالح شده برای بیان اثر اندازه بهره گرفته شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نیمه تحلیلی گالرکین، ارتعاشات آزاد نانوورق برای شش شرط تکیه گاهی متفاوت، بحث شده است؛ همچنین ارتعاشات اجباری نانوورق مستطیلی ویسکواالستیک با استفاده از روش ناویر برای شرط تکیه گاهی ساده مورد مطالعه واقع می شود. در بخش تحلیل نتایج تاثیر پارامترهایی مانند ضریب ویسکواالستیک سازهای نانوورق، پارامتر مقیاس طول ماده و ضریب االستیک خطی بستر بر روی فرکانس طبیعی، ماکزیمم خیز دینامیکی، اختالف فاز و پدیده تشدید ارائه شده است. با توجه به نتایج حاصل شده مشخص شد که در نظر گرفتن پارامتر مقیاس طول ماده منجر به افزایش سفتی و فرکانس طبیعی نانوورق می شود؛ همچنین در نظر گرفتن پارامتر مقیاس طول ماده منجر به رخ دادن پدیده تشدید در فرکانسهای تحریک باالتر و کاهش اختالف فازخواهد شد. وجود ضرایب االستیک خطی و برشی بستر، منجر به رخ دادن پدیده تشدید در فرکانسهای تحریک پایین می شود..
ارتعاشات اجباری,پدیده تشدید,تئوری کوپل تنش اصلاح شده,مدل کلوین-ویت,روش نیمه تحلیلی گالرکین
https://mej.aut.ac.ir/article_2922.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2922_a133f4e9695737521b94df8b0c5c3366.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
خواص مطلوب دیسک در مدلهای عددی و تاثیر آن بر رفتار بیومکانیکی ستون فقرات کمری
187
202
FA
علی
اورنگ
مهندسی مکانیک، دانشگه تهران، تهران، ایران
ali_orang@ut.ac.ir
مجتبی
حقیقی یزدی
مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mohaghighi@ut.ac.ir
صادق
ناصر خاکی
مهندسی پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
snkhaki@srbiau.ac.ir
سعید رضا
مهرپور
جراح ستون فقرات، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
orangali4@gmail.com
10.22060/mej.2018.13925.5756
در این پژوهش، مدل سازی المان محدود غیرخطی جهت بررسی پارامتری تاثیر خواص دیسک بر رفتار بیومکانیکی ستون فقرات کمری ارائه شده است. اجزاء این مدل شامل مهره )استخوان قشری و استخوان اسفنجی(، دیسک )هسته، آنالئوس فیبرسوس و فیبرهای کالژن(، صفحات انتهایی و رباط میباشد. پس از اعمال بارگذاری و شرایط مرزی، تحلیل مدل در نرمافزار آباکوس انجام می شود. همچنین آزمایشات تجربی پیشین در زمینه ستون فقرات حاکی از آن است که این عضو رفتار مکانیکی غیر خطی دارد؛ بنابراین برای دستیابی به این رفتار غیر خطی در مدل حاضر، رباط ها و فیبرهای آنالئوس به صورت فنر غیرخطی مدل سازی شده اند. نتایج بدست آمده از مدل حاضر که شامل فشار میان دیسکی و چرخش میان مهرهای است، با داده های آزمایشات تجربی و مطالعات عددی پیشین مقایسه شده است. بررسی نتایج این پژوهش نشان می دهد که با افزایش ضرایب ماده هایپراالستیک تشکیل دهنده دیسک، میزان چرخش میان مهرهای در هر حالت بارگذاری کاهش می یابد. بنایراین با تغییر خواص دیسک در ساخت دیسکهای مصنوعی میتوان محدوده حرکتی ستون فقرات بیماران مختلف را تغییر داد.
چرخش میان مهره ای,ستون فقرات کمری,مدل المان محدود
https://mej.aut.ac.ir/article_2920.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2920_7b68ed05eea61fece93105abceee9135.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
اثر جریان بر روی تنشها و کرنشهای حرارتی در پره های حلقوی
203
220
FA
مجتبی
حسینی
دانشکده ریاضی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
mhosseini@pgs.usb.ac.ir
علی
حاتمی
0000-0001-7546-6209
ریاضی، دانشکده ریاضی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
ahatami@math.usb.ac.ir
سمیرا
پایان
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده شهید نیکبخت، گروه مهندسی مکانیک
s_payan_usb@eng.usb.ac.ir
10.22060/mej.2018.14158.5811
در این مقاله، به تاثیر جریان گذرای اطراف یک پره حلقوی بر روی تنش ها و کرنش های حرارتی آن پرداخته می شود. نتایج به دست آمده از تنش حرارتی پره در دو حالت کلی بدون جریان سیال و با جریان سیال اطراف پره بررسی می شوند. نتایج به دست آمده از این بررسی ها نشان می دهد که تنش های حرارتی ایجاد شده در حالت بدون جریان و با جریان )جریان خارجی( در پره تفاوت زیادی در لحظه های اولیه با هم ندارد. همچنین نتایج نشان می دهد که مکان بدترین تنش مماسی در دو حالت با جریان خارجی و بدون جریان تغییر نمیکند اما مقدار آن در حالت با جریان بیشتر است. عالوه بر آن تنش مماسی در حالت با جریان متقارن نبوده و مکان بدترین تنش اگرچه در پایه پره است اما در ناحیه جلوی پره اتفاق می افتد. همچنین در حالت با جریان به علت توزیع دمای دو بعدی ایجاد شده در پره کرنشهای حرارتی نامتقارن و در نتیجه تنش های حرارتی نامتقارن با مقادیر قابل مالحظه ایجاد می شود که هیچ کدام از این موارد در حالت بدون جریان مشاهده نمیگردد. بنابراین طبق نتایج حاصل از این مقاله تحلیل جریان اطراف پرههای حلقوی برای محاسبه تنش های حرارتی امری ضروری به حساب می آید.
روش المان محدود,روش حجم محدود,تنش و کرنش حرارتی,جریان آزاد روی پره حلقوی,جریان اطراف دسته پرههای حلقوی
https://mej.aut.ac.ir/article_2990.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2990_03a879f575bec6f104e5e392139a1a41.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
پیشبینی بار بحرانی کمانش ورقهای کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از رهیافت همبستگی ارتعاشی
221
232
FA
داود
شاهقلیان قهفرخی
دانشجوی دکترا
d.shahgholian@modares.ac.ir
میلاد
آقایی روزبهانی
دانشجو
milad.aghaei@modares.ac.ir
غلامحسین
رحیمی
تربیت مدرس*مهندسی مکانیک
rahimi_gh@modares.ac.ir
10.22060/mej.2018.14754.5931
سازههای کامپوزیتی مشبک به دلیل خواص منحصر بفردشان، یکی از سازه های پرکاربرد در صنایع هوایی، دریایی و خودروسازی می باشند. در دهه های اخیر تحقیقات زیادی برای پیشبینی بار بحرانی کمانش سازههای کامپوزیتی، بدون خرابی یا شکست انجام شده است. یکی از مهمترین روشهای غیرمخرب، روش همبستگی ارتعاشی می باشد. هدف تحقیق حاضر پیش بینی بار بحرانی کمانش ورقهای کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از روش همبستگی ارتعاشی می باشد. برای این منظور در ابتدا تحلیل ارتعاشات غیرخطی ورقه ای کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از نرمافزار المان محدود آباکوس و در بارهای فشاری مختلف انجام شد. در مرحله ی بعد با استفاده از نتایج عددی و روش همبستگی ارتعاشی، بار بحرانی کمانش سازه مذکور پیش بینی گردید. در ادامه و برای صحت سنجی نتایج روش همبستگی ارتعاشی، سه ورق تقویت شده کامپوزیتی مشابه و با شرایط یکسان و با استفاده از روش با روش رشته پیچی و الیه چینی دستی ساخته شد و تحت آزمون فشار محوری قرار داده شد. در نهایت بار بحرانی کمانش تجربی به دست آمد. نتایج نشان می دهد که اختالف بار بحرانی کمانش پیش بینی شده به روش همبستگی ارتعاشی با بار بحرانی کمانش به دست آمده از آزمایش تجربی کمتر از 5 درصد می باشد که این موضوع دال بر مناسب بودن روش همبستگی ارتعاشی برای پیش بینی بار بحرانی کمانش با دقت بسیار ببالا برای ورقه ای کامپوزیتی تقویت شده می باشد.
ورق کامپوزیتی تقویتشده,روش همبستگی ارتعاشی,کمانش,ساخت,تحلیل عددی
https://mej.aut.ac.ir/article_3132.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3132_565bc54bf7ce94c0af6feb67742c2255.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
تحلیل غیرموضعی ارتعاشات آشوبناک، رزونانس اولیه و سوپرهارمونیک نانولوله های کربنی تکالیه با در نظر گرفتن اثرات حرارتی
233
248
FA
حبیب
رمضان نژاد آزاربنی
0000-0003-3468-3762
مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر، رامسر، ایران
h.ramezannejad@iauramsar.ac.ir
حماد
کشاورزپور
مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
hkeshavarzpour@iaurasht.ac.ir
محمد
رحیم زاده
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
m.rahimzadeh@gu.ac.ir
10.22060/mej.2018.13950.5761
در این مقاله با ارائه یک مدل غیرخطی از رفتار دینامیکی نانولولههای کربنی تک لایه با فرض دامنه ارتعاشی زیاد روی بستر ویسکوالاستیک تحت اعمال بار خارجی هارمونیک در یک محیط حرارتی به تحلیل رفتار آشوبناک و همچنین تحلیل رزونانس اولیه و سوپرهارمونیک آنها پرداخته شده است. با استفاده از روش گالرکین با توابع شکل مثلثاتی و رانگ کوتای مرتبه چهار معادلات حاکم حل شده است. با بهکارگیری دیاگرامهای دوشاخهای و بزرگترین نمای لیاپانوف پارامترهای آشوب از پارامترهای پریودیک شناسایی شده و رفتار پریودیک و آشوب نانولولههای کربنی توسط نمودارهای فازی و نگاشت پوانکاره نشان داده شده است. در ادامه با استفاده از روش مقیاس چندگانه به تحلیل رفتار رزونانس اولیه و سوپرهارمونیک نانولولههای کربنی بهمنظور امکانسنجی بروز پدیده پرش پرداخته شده است. حساسیت رفتار دینامیکی نسبت به پارامترهای مختلف شامل ضرایب بستر ویسکوالاستیک، پارامتر کنترلی فرکانس و دامنه نیروی خارجی در وقوع پدیده پرش در نانولولههای کربنی تک لایه بررسی شد. نتایج نشان میدهد که دامنه نیروی خارجی، ضرایب بستر ویسکوالاستیک، پارامتر کنترلی فرکانس و تغییرات دما در دو حالت دمابالا و دما پایین دارای اثری قابل توجه بر پاسخ فرکانسی با حضور پدیده پرش دارند. همچنین دامنه تحریک میتواند یک عامل کنترلکننده بر بروز پدیده آشوب باشد.
نانولوله کربنی,آشوب,دیاگرامهای دوشاخهای,پدیده پرش,رزونانس سوپرهارمونیک
https://mej.aut.ac.ir/article_2968.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2968_d5a26c26fbb72492011f099575bdc9ed.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
توسعه الگوریتم بهینهسازی توپولوژی تکاملی دوسویه برای سازههای پیوسته با تابع هدف سختی و فرکانس طبیعی پایه با اعمال قید تقارن هندسی
249
264
FA
محسن
تیموری
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران ، ایران
m_teimouri@email.kntu.ac.ir
مسعود
عسگری
0000-0002-2063-8699
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
asgari@kntu.ac.ir
10.22060/mej.2018.13881.5741
بهینه سازی توپولوژی، با هدف تعیین بهترین الگوی توزیع جرم از جامعترین مسائل درزمینه بهینه سازی سازهای است. در کنار سختی سازه ها به عنوان رایج ترین تابع هدف، بهینه ً سازی فرکانسی از اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار است. که معموال با افزایش فرکانس طبیعی پایه یا بیشینه سازی اختالف دو فرکانس طبیعی متوالی قابل دسترسی است. پدیده فرکانس های طبیعی چندگانه، وابستگی نتایج بهینه سازی توپولوژی به مش، شطرنجی شدن ناحیه طراحی، قید تقارن هندسی و رخ دادن مدهای ارتعاشی تصنعی محلی در نواحی دارای تمرکز پایین ماده، مهمترین چالش های پیش روی طراح در مسائل بهینه سازی سختی و فرکانسی هستند که قابلیت ساخت سازه را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. در تحقیق حاضر، الگوریتم بهینه سازی تکاملی دوسویه که یکی از الگوریتم های نوظهور در عرصه بهینهسازی توپولوژی برای سختی سازه ها به شمار می رود، برای مساله سختی و فرکانسی به طور مجزا و با استفاده از طراحی یک بسته نرمافزاری شامل یک کد متلب و حل گر اجزاء محدود آباکوس پیاده سازی شده است. همچنین اثر قید تقارن هندسی روی توپولوژی سازه در مساله سختی و فرکانسی لحاظ گردیده است. در همین راستا بهینه سازی توپولوژی با توابع هدف سختی و فرکانسی روی یک تیر دوبعدی پیاده سازی شده است و درنهایت نتایج بهینه سازی برای هر دو تابع هدف با سازهی اولیه مقایسه خواهند شد.
بهینهسازی توپولوژی,رویکرد تکاملی دوسویه,بهینهسازی فرکانسی,بهینهسازی سختی
https://mej.aut.ac.ir/article_2895.html
https://mej.aut.ac.ir/article_2895_9a1eda2ca81d64b5a40f227d0a2fb1a8.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
2008-6032
2476-3446
52
1
2020
03
20
کالیبراسیون مدل ترکیبی آسیب نرم و تبدیل فاز مارتنزیتی ناشی از کرنش پلاستیک در فولاد ضد زنگ آستنیتی 304 در دمای فوق سرد به کمک آزمون های تجربی
265
278
FA
سید سعید
کاظمی
کارشناسی ارشد فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ssk.kazemi@ut.ac.ir
میلاد
همایون فرد
دانشجوی دکتری دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران
m.homayounfard@ut.ac.ir
سیدمهدی
گنجیانی
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران
ganjiani@ut.ac.ir
ناصر
سلطانی
دکتری استاد،دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
nsoltani@ut.ac.ir
10.22060/mej.2018.14482.5868
در این پژوهش، خواص توسعه ی آسیب نرم و تبدیل فاز مارتنزیتی در فوالد ضدزنگ 304 و در دمای فوق سرد، به صورت عددی و تجربی بررسی شده است. آزمون کشش ساده به صورت بارگذاری-باربرداری برای قطعهی غوطه ور در نیتروژن مایع، انجام شده است. برای این منظور، محفظه ی فوق سرد برای قرار گرفتن قطعه ی آزمون کشش در نیتروژن مایع، طراحی و ساخته شده است. به کمک آزمون های کشش ساده به صورت بارگذاری-باربرداری، نمودارهای نیرو-جابجایی و توسعه ی پارامتر آسیب در حین باربرداری االستیک، بدست آمده است. سپس قطعات کشیده شده، تحت آزمون پراش پرتوی ایکس قرار گرفته اند تا به کمک این آزمون، مقدار توسعه ی فاز مارتنزیت در ماده ی دو فازی حاصل، مشخص گردد. در تحلیل عددی، با ترکیب مدل تبدیل فاز گاریون و اسکوزن و مدل آسیب همسانگرد لمیتره، یک مدل ترکیبی برای حالت بارگذاری یکنواخت ارائه شده است. مدل تبدیل فاز گاریون به اسکوزن که برای شرایط فوق سرد تعریف شده، بر اساس فرض کرنشهای کوچک )کمتر از 2/0 )توسعه یافته است. عالوه بر این، قانون سخت شوندگی در ماده ی دو فازی به کمک همگن سازی موری-تاناکا استخراج شده است. در این پژوهش، تحلیل عددی به کمک اجرای کد زیرروال کاربر مدل ماده در نرمافزار آباکوس استاندارد برای این مدل ساختاری ترکیبی، انجام شده است. در نهایت، با مقایسه ی شبیه سازی عددی با نتایج تجربی، پارامترهای مدل کالیبره شده است.
دمای فوق سرد,آسیب نرم,تبدیل فاز مارتنزیتی ناشی از کرنش پلاستیک,آزمون کشش,تحلیل عددی
https://mej.aut.ac.ir/article_3135.html
https://mej.aut.ac.ir/article_3135_3dff7a90f2746f59073abd240b2e606e.pdf