TY - JOUR ID - 10 TI - شبیه‌سازی چرخه ی بسته‌ی موتور دیزل پاشش مستقیم به کمک یک روش احتراقی 6 ناحیه‌ای JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - فیروزی, علی AU - جزایری, سید علی AD - کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی AD - دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 45 IS - 1 SP - 109 EP - 123 KW - دیزل KW - احتراق KW - آلایندگی KW - مدل شبه‌ابعادی KW - دوده KW - اکسید ‌نیتروژن DO - 10.22060/mej.2013.10 N2 - در این مطالعه با استفاده از یک مدل 6 ناحیه‌ای توسعه داده‌شده به شبیه‌سازی چرخه­ی بسته‌ی موتور دیزل پاشش مستقیم در مراحل تراکم، پاشش سوخت، احتراق و انبساط پرداخته شده‌است. به دلیل ماهیت شبه‌ابعادی این مدل از امکان اتصال آن به مدل‌های آلایندگی نیز سود برده شده و در محدوده‌ی وسیعی از شرایط عملکردی، پیش‌بینی‌هایی نیز برای مقادیر دوده و NO خروجی از موتور ارائه شده‌است. این مدل با تفکیک محفظه‌ی احتراق به 6 ناحیه‌ی متفاوت، اطلاعات محلی مطلوبی همچون دما، نسبت هم‌ارزی و ترکیب شیمیایی را در هر ناحیه به‌دست می‌دهد. مدل 6 ناحیه‌ای حاضر بر مبنای مدل مفهومی دک و با فرضیات بارباو میبوم گسترش یافته و برای هندسه‌ی اسپری، نفوذ هوا به اسپری و پیشروی اسپری از مدل‌های سایبرس بهره گرفته‌است. برای محاسبه‌ی آلاینده‌ی NO، علاوه بر یک مدل تعادلی از مدل سینتیکی زلدویچ توسعه یافته استفاده شده‌است. برای بررسی درستی کارکرد مدل‌های گفته­شده از چهار موتور مختلف در محدوده‌ی عملکردی وسیعی استفاده شده و تغییرات زمان پاشش، نرخ EGR و پاشش دو‌مرحله‌ای بررسی شده‌است.   UR - https://mej.aut.ac.ir/article_10.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_10_3d0dcc6f18792d27b7eb3f8898ef7aa9.pdf ER -