TY - JOUR ID - 1028 TI - بررسی تجربی عملکرد یک استک پیل سوختی 2/5 کیلووات انتها بسته هیدروژن-اکسیژن با طراحی جدید برای افزایش بهره‌وری سوخت JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - علیزاده, ابراهیم AU - خورشیدیان, مجید AU - مسروری سعادت, سید حسین AU - رهگشای, سید مجید AU - رحیمی اسبویی, مظاهر AD - آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیل سوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، فریدونکنار، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 50 IS - 2 SP - 369 EP - 376 KW - پیل سوختی پلیمری KW - عملکرد انتها بسته KW - زمان تخلیه KW - استک مرحله‌ای DO - 10.22060/mej.2017.12067.5271 N2 - پیل­های سوختی پلیمری با آند و کاتد انتها بسته می­توانند با سیستمی نسبتاً ساده درصد مصرف سوخت هیدروژن و اکسی دانت اکسیژن را افزایش دهند. در این مقاله یک طرح جدید برای استک پیل سوختی ارائه شده است که ایده اصلی طرح ارائه شده تقسیم استک به دو مرحله مجزا است. به این ترتیب که گاز خروجی از مرحله اول بعد از ورود به جداساز به مرحله بعدی وارد می­شود. در طرح ارائه شده گرچه پیل سوختی در حالت انتها بسته کار می­کند اما با توجه به مرحله ای بودن استک، بیش از 85 درصد سلول­ها در حالت استوکیومتری بزرگتر از 1 کار می­کنند و به این ترتیب طرح انتها بسته کارایی معادل به طرح انتها باز دارد. استک طراحی شده قادر است که به توان 2/ 5 کیلووات در چگالی جریان1200 mA/cm2   برسد در حالی که ولتاژ همه ی سلول­ها بزرگ­تر از 6/ 0 ولت است. استک طراحی شده قادر است که توان را به بیش از 3 کیلو وات افزایش دهد بدون این که به ولتاژ محدود کنند هی 4/ 0 ولت برسد. مطابق نتایج بهترین زمان برای باز و بسته کردن شیر تخلیه در حالت انتها بسته معادل با 2 و 4 ثانیه برای سلول­های کاتدیک و 2 و 6 ثانیه برای سلول­های آندیک است. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_1028.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_1028_f515d4ce66e819dccd688bb061352643.pdf ER -