TY - JOUR ID - 2876 TI - تخمین سطح شارژِ مجموعه سلول لیتیومی با اتصال سری با استفاده از فیلتر کالمن تعمیم‌یافته JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - اصفهانیان, محسن AU - اسفندیاری, محمدجواد AU - اصفهانیان, وحید AU - نهضتی, حسن AU - میلادی, حداد AD - صنعتی اصفهان*مهندسی مکانیک AD - پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 52 IS - 1 SP - 17 EP - 26 KW - سطح شارژ باتری KW - فیلتر کالمن تعمیم‌یافته KW - پک باتری لیتیومی KW - سیستم مدیریت باتری DO - 10.22060/mej.2018.13717.5707 N2 - جموعه باتری یکی از اجزای اصلی در خودروهای الکتریکی است که بهطور معمول از مجموعهای از سلولهای باتری تشکیل شده است که به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند. یکی از مهمترین وظایف سیستم مدیریت باتری در خودروهای الکتریکی تخمین سطح شارژ مجموعه باتری است. سلول های موجود در یک پک باتری بدلیل تلرانس های مختلف ساخت و شرایط ً مختلف عملکردی الزاما سطح شارژ یکسانی ندارند و از این ً رو، سطح شارژ مجموعه باتری الزاما با سطح شارژ سلولها یکسان نیست. این مقاله به ارایه روشی برای تخمین سطح شارژ مجموعه باتری می ً پردازد که در کنار دقت باال، هزینه محاسباتی نسبتا پایینی دارد. ابتدا از روش شمارش کولمب و منحنی ولتاژ مدار باز باتری که از داده های تجربی استخراج شده است، به طور همزمان برای تخمین ِ سطح شارژ میانگین مجموعه باتری استفاده شده است. سپس با استفاده از فیلتر کالمن تعمیم یافته، اختالف سطح شارژ بین هر کدام از سلول ها و سطح شارژ میانگین تخمین زده شده است. روش پیشنهادی بوسیله یک بستر تست تجربی و برای مجموعه ای متشکل از سه سلول باتری لیتیومی که به شکل سری متصل شده اند مورد ارزیابی و صحه گذاری قرار گرفته است. نتایج تست های تجربی حاکی از عملکرد مناسب روش پیشنهادی در تخمین سطح شارژ پک باتری لیتیومی می باشد UR - https://mej.aut.ac.ir/article_2876.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_2876_301b5a594b900d1d8e432fc4c893e7ec.pdf ER -