TY - JOUR ID - 3004 TI - تشخیص عیوب بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - شهاب, مهدی AU - معاونیان, مجید AD - دانشکده مهندسی گروه مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران AD - دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 52 IS - 1 SP - 27 EP - 42 KW - شناسایی و تشخیص عیب KW - سیستم تعلیق خودرو KW - رفتار دینامیکی KW - شبکه‌های عصبی- فازی DO - 10.22060/mej.2018.14343.5838 N2 - در این پژوهش بهمنظور افزایش ایمنی و قابلیت اعتماد خودرو، روشی نو و کارآمد بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی آن باقابلیت کاربرد عملی برای تشخیص دقیق و سریع عیوب سیستم تعلیق معرفی شده است. تاکنون روشهای متنوعی برای شناسایی عیوب سیستم تعلیق ارائه شده است که اکثر آنها شامل الگوریتم های پیچیده و فاقد کاربری مناسب در عمل می باشند. در روش پیشنهادی نیازی به استفاده از تجهیزات و آزمون های خاص جهت تشخیص عیوب نبوده و در صورت بروز عیب، در حین عبور خودرو از موانعی با دارا بودن آستانه تحریک الزم همانند سرعت گیرهای جاده، امکان اعالم هشدار به کاربر فراهم و موقعیت و اندازه آن تعیین می شود. طراحی ساختار مناسب و به کارگیری شبکه های عصبی فازی برای شناسایی عیوب نقش مهمی در کاهش خطای ردیابی آنها نشان می دهند. کاهش تعداد و نوع حسگرهای مورداستفاده (فقط شتاب سنج) و عدم اتکا به نرخ داده برداری باال از مزیت های دیگر روش پیشنهادی به شمار رفته، موجب استفاده آسان و کم هزینه می شوند. پس از بررسی میزان اثرگذاری شرایط و عوامل مختلف و انتخاب پارامترهای مناسب در فرایند تشخیص عیوب سیستم تعلیق، صحه گذاری عملکرد و قابلیت پیاده سازی سیستم عیب یاب با طرح و انجام آزمایشات بررسی و نتایج تأیید می شود. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3004.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3004_6b0d5fe41e1a22f7fd379fe0a7967a12.pdf ER -