TY - JOUR ID - 3074 TI - تحلیل و شبیه سازی پدیده ی سرج در طبقه اول کمپرسور محوری توربین گاز GE-frame6 JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - نصیری, سعید AU - پورسعیدی, اسماعیل AU - خواصی, احسان AD - دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه زنجان AD - دانشکده فنی مهندسی دانشگاه زنجان AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 52 IS - 4 SP - 785 EP - 796 KW - کمپرسور محوری KW - استال KW - سرج KW - جریان معکوس KW - سیکل سرج DO - 10.22060/mej.2018.14183.5815 N2 - یکی از نکات مهم در تحلیل عملکرد کمپرسور تخمین حد سرج است. چنانچه زاویه حمله هوا به هر دلیلی تغییر کند، جت‌های هوا از روی پره جداشده و باعث کوچک شدن سطح مقطع عبوری هوا و تغییر زاویه حمله هوا در پره بعدی می‌شود که به آن استال گویند. این عمل به همین صورت تکرار می‌گردد تا سرتاسر پره‌های یک ردیف را استال فراگیرد، در این صورت در پشت آن ردیف افت فشار روی می‌دهد و هوا از ردیف‌های بعدی که فشار زیادی دارند به سمت منطقه کم فشار برمی‌گردد که به آن سرج گویند. در این مقاله، شبیه‌سازی پدیده‌ی سرج در از پره‌های ردیف اول کمپرسور محوری توربین گاز GE-Frame 6 با زاویه حمله 34 درجه، به صورت گذرا و آشفته با مدل توربولانسی( k-w (sst انجام گرفته است. نتایج به دست آمده حاصل از بردارهای سرعت نشان می‌دهد که هنگام بروز سرج جریان معکوس که مهم‌ترین مشخصه وقوع سرج است، رخ داده و جریان به عقب بازمی‌گردد. همچنین در این مقاله، کدنویسی معادلات دیفرانسیل معمولی کوپل‌شده‌ی نرخ تغییرات فشار و جریان برای مقادیر مختلف پارامتر پایداری Bانجام گرفته است. مشاهده گردید که به ازای 6/ B=0 که کمتر از مقدار بحرانی است، استال دورانی رخ می‌دهد و فشار به صورت گذرا نوسان کرده و پس از چندین نوسان میرا می‌شود. درحالی‌که به ازای 6/ B = 1 که بیشتر از مقدار بحرانی بوده سرج عمیق رخ می‌دهد و فشار و جریان با دامنه ثابت نوسان می‌کنند. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3074.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3074_df9907894cf402de142a6b0d7e277b73.pdf ER -