TY - JOUR ID - 3233 TI - بررسی رفتار خستگی سایشی در ورقهای سوراخ دار آلومینیوم 2024-تی 3 تقویت شده با روش انبساط سرد JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - نوید چاخرلو, تاج بخش AU - شهریاری, پویا AD - تبریز*مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 52 IS - 5 SP - 1193 EP - 1212 KW - خستگی مالشی؛ انبساط سرد؛ روش المان محدود KW - نیروی اصطکاک KW - اتصاالت پیچ و مهره DO - 10.22060/mej.2019.14449.5865 N2 - ورق‌های دارای انبساط سرد به صورت گسترده در اتصاالت پیچ و مهره که تحت نیروی پیشبار می‌باشند، بکار می‌روند. مطالعات گذشته در مورد تاثیر انبساط سرد و نیروی پیش‌بار بر روی رفتار خستگی در اتصالات پیچ و مهره نشان داده‌اند که میزان درصد انبساط سرد به صورت قابل توجهی بر روی رفتار خستگی اتصالات تاثیرگذار بوده و احتمال وقوع خستگی سایشی را افزایش می‌دهد. برای درک بهتر این پدیده لازم است تا اطلاع دقیق‌تری در مورد تاثیر انبساط سرد بر روی تغییرات نیروی اصطکاک در طول بارگذاری خستگی سایشی و تاثیر آن بر روی توزیع تنش در نواحی اطراف محل تمرکز تنش بدست آورد. بدین منظور در این مقاله، با طراحی دستگاه مناسب، شرایط بارگذاری خستگی سایشی بر روی ورقه‌ای سوراخدار ایجاد شده و نمونه‌های دارای انبساط سرد تحت شرایط بارگذاری مختلف قرار گرفته‌اند. همچنین از شبیه‌سازی عددی به منظور تخمین توزیع تنش‌های پسماند ناشی از انبساط سرد و بررسی تاثیر آن بر روی رفتار خستگی سایشی استفاده شده است. جهت مقایسه مقاومت خستگی سایشی در نمونه‌های مختلف از پارامتر اسمیت واتسون تاپر استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهند که انجام انبساط سرد تاثیر تمرکز تنش را در نواحی نزدیک به سوراخ کاهش می‌دهد. این در حالی است که در نواحی دورتر از سوراخ به دلیل ایجاد تنش‌های پسماند کششی احتمال وقوع خستگی سایشی را افزایش می‌دهد. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3233.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3233_19bfe210baf941a1243d01fe45813fba.pdf ER -