TY - JOUR ID - 3371 TI - بررسی تجربی سیستم خنک‏ کاری با اسپری آب دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - فولادی, نعمت اله AU - میربابایی, سید احمدرضا AU - خسرو انجم, مهدی AD - گروه پژوهشی پیشران/پژوهشکده سامانه های حمل ونقل فضایی/ پژوهشگاه فضایی ایران، تهران/ایران AD - دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران AD - گروه پژوهشی پیشران/پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 52 IS - 7 SP - 1793 EP - 1808 KW - دیفیوزر خروجی گاز مافوق ‏صوت KW - شبیه‏ سازی خلاء KW - خنک کاری با اسپری آب KW - ذرات اکسید آلومینیوم KW - تست تجربی DO - 10.22060/mej.2019.15138.6038 N2 - به منظور آزمون عملکرد موتورهای مورد استفاده در ارتفاعات بالا از سکوی شبیه‌ساز ارتفاع مجهز به دیفیوزر ً، دمای گاز خروجی از نازل این موتورها بسیار بالاتر از حد تحمل بدنه فلزی خروجی گاز مافوق‌صوت استفاده می‌شود. غالبا دیفیوزر است. در تست موتورهای سوخت جامد برخورد ذرات اکسید آلومینیوم با دمای بالاتر از 2500 درجه سانتی‌گراد به دیواره دیفیوزر شرایط انتقال حرارت را در محل برخورد بحرانی می‌کند. هدف تحقیق حاضر ارزیابی روش خنک‌کاری با اسپری آب بدنه فلزی یک دیفیوزر با انجام تست‌های تجربی با یک موتور سوخت جامد آزمایشگاهی می‌باشد. ابتدا به منظور شناسایی نقاط بحرانی دمایی، تست موتور با فشار متوسط 60 بار و دمای محفظه 3100 درجه سانتیگراد در شبیه‌ساز خالء بدون خنک‌کاری دیفیوزر فلزی انجام شده است. نتایج حاکی از رسیدن دمای بدنه دیفیوزر در ناحیه ورودی و همگرایی به دمای بالاتر از 1500 درجه سانتی‌گراد است، به طوری‌که منجر به ذوب و سوراخ شدن بدنه دیفیوزر در این ناحیه شده است. در ادامه دو تست دیگر با فشارهای موتور میانگین 33 و 55 بار به همراه خنک‌کاری بدنه دیفیوزر با اسپری آب انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که در دو تست خنک‌کاری انجام شده بیشترین دما در سطح بیرونی دیفیوزر به مقادیری کمتر از 200 و 400 درجه سانتی‌گراد رسیده و تا انتهای تست ثابت مانده است. همگرا شدن بیشینه دماهای ثبت شده در سطح بیرونی دیفیوزر به دماهای مورد انتظار در این تست‌ها تاییدی بر عملکرد مناسب سیستم خنک‌کاری طراحی شده می‌باشد. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3371.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3371_ee7ad97ab035cef790121e6cf0d66e47.pdf ER -