TY - JOUR ID - 3543 TI - تاثیر اعمال دمش جانبی ثابت بر روی ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مانورپذیر JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - شرفی, احمد AU - آل هوز, متین AD - گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 52 IS - 11 SP - 3001 EP - 3014 KW - جنگنده مانور پذیر KW - دمش جانبی KW - ضرایب آیرودینامیکی KW - شبیه سازی عددی KW - جدایش جریان DO - 10.22060/mej.2019.15222.6063 N2 - در این تحقیق، اثر دمش جانبی ثابت بر روی ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای جنگنده مانور پذیر، با استفاده از شبیه سازی عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی‌ها در عدد ماخ 0/4 در زوایای حمله مختلف با استفاده از شبکه بی‌سازمان و مدل آشفتگی انجام شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان داد که دمش جانبی و به‌ موازات لبه حمله بال، باعث ایجاد جریان در امتداد محور گردابه لبه حمله می‌شود و فروپاشی گردابه را تا زوایای حمله بالا به تعویق می‌اندازد. درنتیجه مقدار ضریب برآ، به خصوص در زوایای حمله بالا افزایش می‌یابد که این افزایش، با مقدار ضریب دمش رابطه مستقیم دارد. همچنین مشخص شد که با اعمال دمش تا زاویه حمله 24 درجه به دلیل فروپاشی گردابه بر روی سطح بال، ضریب پسا افزایش بیشتری نسبت به حالت بدون دمش دارد و پس از این زاویه، مقدار ضریب پسا نسبت به حالت بدون دمش کاهش می‌یابد به طوری‌که هرچه مقدار ضریب دمش بیشتر باشد، این ضریب کمتر کاهش می‌یابد. همچنین افت فشار بیشتری در دهانه داخلی بال و در نزدیکی لبه حمله بال مشاهده شد. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3543.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3543_24e3a464b7804fd51a4a7bd225ccdecb.pdf ER -