TY - JOUR ID - 3751 TI - کنترل پرواز هواپیمای ناپایدار بر اساس نابرابری ماتریسی خطی با احتساب قیود کنترلی و اشباع JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - نوابی, محمد AU - غفاری, حامد AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 2 SP - 979 EP - 992 KW - قیود کنترلی و اشباع KW - نابرابری ماتریسی خطی KW - هواپیما KW - زمان‌بندی بهره‌ها KW - کنترل‌کننده ضدجمع‌شوندگی DO - 10.22060/mej.2019.16642.6404 N2 - در این مقاله از محدودیت در ظرفیت عملگرها به عنوان نقش کلیدی در طراحی سیستم کنترل پرواز هواپیما استفاده شده است. به منظور تضمین عملکرد و پایداری سیستم‌های کنترل پرواز در حضور اشباع، در ناحیه پرواز در زوایای حمله بالا، توسعه روش نابرابری ماتریسی خطی، روش‌های بهینه‌سازی و روش‌های حل عددی مطرح می‌شود. همچنین در این مقاله، تلفیق دو روش ضدجمع‌شوندگی و روش مستقیم اشباع، در مساله ردیابی زاویه مسیر پرواز بحث شده است. برای این هدف، مدل غیرخطی هواپیمای مورد بررسی مدل‌سازی و شبیه‌سازی شده و مدل خطی در نقاط شرایط کاری تریم بدست آمده است. سپس کنترل‌کننده نامی برای مانور ردیابی زاویه مسیر پرواز بدون در نظر گرفتن اشباع طراحی شده است. در ادامه با در نظر گرفتن ماکزیمم اغتشاش وارده بر مانور هواپیما، کنترل‌کننده امن که تضمین عملکرد و پایداری را داشته‌باشد طراحی شده و روش زمان‌بندی بهره‌ها برای جلوگیری از محافظه‌کاری در استفاده از کنترل‌کننده‌ها اعمال می‌شود. نتایج برای مدل غیرخطی و خطی هواپیمای مورد بررسی در ردیابی زاویه مسیر پرواز در زوایای حمله بالا با احتساب قیود کنترلی و اشباع در حالت شرایط کاری ناپایدار ارائه می‌شود. نتایج شبیه‌سازی بیانگر بهبود روش کنترلی فوق برای هواپیمای ناپایدار می‌باشد. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3751.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3751_0ddd732e062812e37288de4d48b21af3.pdf ER -