TY - JOUR ID - 3909 TI - مطالعه پارامتریک ارتعاشات وابسته به‌اندازه تیرهای مدرج محوری رایلی تحت یک بار متحرک بر روی بستر پاسترناک JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - فروغی, علی AU - صفرپور, مهران AU - علی بیگلو, اکبر AD - مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران AD - تربیت مدرساستاد، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 4 SP - 2171 EP - 2192 KW - بار متحرک KW - مواد مدرج محوری KW - پدیده لغو KW - بیشینه دامنه ارتعاشات KW - سرعت بحرانی بار DO - 10.22060/mej.2020.17371.6584 N2 - ارتعاشات میکروتیرهای مدرج تابعی محوری رایلی و اویلر برنولی تحت یک بار متحرک بر روی بستر پاسترناک به صورت عددی و تحلیلی مطالعه شده است. همچنین، برای اولین بار، یک مدل‌سازی دقیق ریاضی برای تحلیل اثر پارامترهای مختلف مانند گرادیان طولی مواد، فاکتور اینرسی دورانی، سختی بستر پاسترناک و پارامتر گرادیان کرنش بر سرعت بحرانی، ضریب دینامیکی و مکانیزم های لغو و ماکسیمم دامنه ارتعاشات سیستم به‌ دست ‌آمده است. فرکانس‌های طبیعی تیر مدرج تابعی محوری رایلی به ‌دست ‌آمده و با نتایج موجود در ادبیات فنی مقایسه می‌شوند. عبارت‌های ریاضی فرم بسته ساده برای ضریب بزرگنمایی دینامیکی، لغو و بیشینه دامنه ارتعاشات آزاد سیستم استخراج شدند. نشان داده می‌شود که به ازای مقادیر کمتر و بیشتر از پارامتر گرادیان بحرانی، تغییرات مشخصات مادی سیستم اثرات معکوس بر دامنه ارتعاش اجباری و آزاد سیستم دارند. علاوه بر این، نتیجه‌گیری می‌شود که در مقایسه با تیرهای اویلر- برنولی همگن، در میکروتیرهای مدرج محوری رایلی محاط شده در بستر برشی پاسترناک، با انتخاب مقادیر مناسبی از پارامتر گرادیان، ضریب اینرسی دورانی، سختی بستر و پارامتر گرادیان کرنش، می‌توان پدیده‌های لغو و بیشینه ارتعاشات آزاد سیستم را به‌خوبی کنترل کرد. همچنین نتایج پژوهش حاضر می‌تواند به‌عنوان معیاری برای طراحی بهینه سازه‌های ناهمگن تحت تحریک بارهای متحرک به‌کاربرده شوند. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_3909.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_3909_f9d0b0eabe0b60049056e042bfb5f643.pdf ER -