TY - JOUR ID - 4091 TI - بررسی تجربی جت‌های مایع مستطیلی تزریق‌شده به درون ‌‌‌‌‌‌جریان گازی عرضی فروصوت JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - َشکری, روژین AU - تاج فر, مهران AU - جابری, امین AD - دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - شماره 5 (Special Issue) SP - 3117 EP - 3134 KW - جت مستطیلی KW - مسیر جت مایع KW - پهنای جت مایع KW - تزریق جت مایع به جریان گازی DO - 10.22060/mej.2020.17526.6612 N2 - در این پژوهش مشخصه‌های جریان جت‌های مایع مستطیلی تزریق‌شده به جریان گازی عرضی فروصوت به صورت تجربی بررسی شده است. از چهار انژکتور با نسبت منظری‌های 1، 2، 3 و 4 برای بررسی جت‌های مستطیلی استفاده شده است. فیزیک لحظه‌ای جریان با استفاده از عکس‌برداری سرعت بالا ثبت شده و پارامترهای مختلف جریان به کمک کدهای پردازش تصویر محاسبه شده‌اند. با توجه به تصاویر آشکارسازی جریان، رژیم‌های ستونی، کمانی، کیسه‌ای و ترکیبی (کیسه‌ای و برشی) مشاهده شده‌اند. همچنین، تاثیر نسبت مومنتوم و نسبت منظری بر مشخصه‌های جت مایع مستطیلی از جمله مسیر، پهنا و تشکیل کیسه بررسی شده است. با افزایش نسبت مومنتوم، قدرت جت افزایش یافته و کمتر در جریان خم می‌شود. نسبت منظری تاثیر کمتری بر روی مسیر جت داشته است اما پهنای جت به شدت تحت تاثیر نسبت منظری می‌باشد. همچنین، نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که علاوه بر نسبت مومنتوم، عدد وبر جت نیز تاثیر بسزایی بر روی مسیر جت و پهنای جت دارد. با افزایش عدد وبر گاز، نیروی پسای وارد بر ستون مایع افزایش یافته و در نتیجه جت بیشتر در جریان گاز خم می‌شود. بر همین اساس، مدلی ریاضی برای تخمین مسیر جت مستطیلی ارائه شد که در آن اعداد وبر جت و گاز، و همچنین ضریب منظری به عنوان متغیرهای مدل در نظر گرفته شده‌اند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده برای پهنای جت، مشخص شد که پدیده تغییر محور به طور مستقیم موجب افزایش پهنای جت می‌شود. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_4091.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_4091_550f72a6b26c32729651879743cfc4c1.pdf ER -