TY - JOUR ID - 4401 TI - مدل‏سازی الگوریتم درک عمق دید خلبان برای جلوگیری از برخورد به مانع در فاز فرود هواپیما تجاری JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - مبینی بیدگلی, مریم AU - سبزه پرور, مهدی AD - دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر AD - تهران خ- حافظ- روبروی سمیه- دانشگاه صنعتی امیر کبیر- دانشکده هوافضا Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 6 SP - 3497 EP - 3510 KW - مدل‏سازی چشم خلبان KW - درک عمق KW - عمق میدان دید KW - فرود DO - 10.22060/mej.2021.18760.6884 N2 - این مقاله روش جدیدی برای درک عمق براساس عملکرد چشم انسان در ناوبری فاز فرود هواپیماهای تجاری ارائه می‏ دهد. سیستم پیشنهاد شده برای شرایطی که دید محدود است، زیرساخت‏ های لازم در فرودگاه وجود ندارند و یا ابزار‏های ناوبری دچار مشکل شده‏ اند و اطلاعات نادرست ارائه می ‏دهند طراحی شده است. واحد اندازه‏ گیری اینرسی و داده‏ های مدل دیجیتالی ارتفاع در ارتفاع بالاتر از 60 متر از سطح زمین با هم ترکیب شده و منطقه فرود شبیه‏ سازی می‏ شود. با رسیدن به ارتفاع زیر 60 متر داده‏های دوربین مادون قرمز رو به جلو به ورودی سیستم اضافه می ‏شود. در نتیجه نقشه محیط بصورت بلادرنگ هنگام فرود بروز می ‎شود. در این مرحله برای درک عمق، روش تطبیق چشم به شبیه‏ سازی اضافه می ‏شود. در این بررسی از روش پسا رندر گوسی برای اجرای الگوریتم تاری تمرکز زدایی چشم استفاده شده است. نتایج شبیه‏ سازی با استفاده از استاندارد‏های سنجش کیفی سیستم بصری شبیه‏ ساز کامل پرواز ارزیابی شده است. نتایج بدست آمده بیانگر افزایش دقت روش پیشنهادی در زمینه‏های رزولوشن تصویر، زاویه دید خلبان، سرعت رندر فریم‏ها و تاخیر نمایش تصاویر است. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_4401.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_4401_952e5546e26df0e566b90b954821ddce.pdf ER -