TY - JOUR ID - 4411 TI - شبیه‌سازی خوردگی حفره‌ای روی پره‌ی کمپرسور توربین گازی JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - ملاپور, یوسف AU - پورسعیدی, اسماعیل AD - دانشجوی دکتری مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان AD - عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان* Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 10 SP - 5123 EP - 5140 KW - آلیاژ کاستوم 450 KW - خوردگی حفره‌ای KW - نرم‌افزار کامسول KW - ترک خوردگی تنشی KW - پره‌ی کمپرسور DO - 10.22060/mej.2021.19342.7003 N2 - پره‌های متحرک ردیف اول چهار کمپرسور جریان محوری توربین گازی به دلیل وجود اجزای خورنده در محیط و افزایش امکان ایجاد حفره روی پره‌ها به‌طور ناگهانی شکسته شدند. در این پژوهش به بررسی عددی و آزمایشگاهی خوردگی حفره‌ای روی پره‌ی کمپرسور توربین گازی در شرایط کارکرد واقعی ‌پرداخته می‌شود. بررسی‌های میکروسکوپ الکترونی روبشی و شکست‌نگاری پره‌ی شکسته شده، نشان داد که حفره‌ها تحت مکانیزم ترک خوردگی تنشی به‌هم متصل شده و یک حفره‌ی بزرگ‌تر را تشکیل داده‌اند که این موجب کاهش بیشتر زمان واماندگی شده است. حفره‌های موجود روی پره، با نرم‌افزار کامسول شبیه‌سازی و تحت نیروهای وارده تحلیل شده است. حفره‌ها به یکدیگر متصل شده و به ترک خوردگی تنشی تبدیل می‌شود و با عنایت به خورندگی محیط، مکانیزم خستگی خوردگی نیز فعال می‌شود. ناحیه‌ی تمرکز تنش در حفره‌ها واضح است که محل شروع ترک خوردگی تنشی و خستگی خوردگی می‌باشند. وجود حفره‌های روی پره، باعث افزایش تنش برابر 130 مگاپاسکال نسبت به پره بدون حفره شده است. نتایج بدست آمده مطابقت مناسبی با مشاهدات در محل ترک و نتایج تجربی دارد که صحه‌گذار بر درستی شبیه‌سازی عددی می‌باشد. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_4411.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_4411_8d6d27ea5ead88a950821971a2744cf7.pdf ER -