TY - JOUR ID - 784 TI - تحلیل فلاتر بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک JO - نشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر JA - MEJ LA - fa SN - 2008-6032 AU - قدمی, علی AU - فاضل زاده حقیقی, سید احمد AU - مزیدی, عباس AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 50 IS - 1 SP - 197 EP - 206 KW - بال تطبیقی KW - تنظیم موقعیت تیرک KW - فلاتر KW - مدل بارگذاری ناپایا DO - 10.22060/mej.2016.784 N2 - در این مقاله فلاتر یک بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک مورد بررسی قرار گرفته است. بر خلاف مدل­های دوبعدی که معمولا در پژوهش‌­های پیشین برای شبیه سازی این نوع بال به‌کار گرفته شده اند، در این تحقیق  بال با تغییر مکان تیرک ها  با زاویه عقبگرد و بارگذاری آیرودینامیک ناپایا مدلسازی شده است. دو تیرک اصلی که در راستای طولی بال یکنواخت هستند و می‏توانند در راستای وتر ایرفویل حرکت نمایند در نظر گرفته‌ شده است. معادلات حرکت، با در نظر گرفتن مودهای خمش و پیچش، با استفاده از اصل هامیلتون، به‌دست‌ آمده‏اند. جهت استفاده از این اصل، انرژی­های جنبشی، پتانسیل و کار مجازی نیروها برای تیرک­ها و بال به طور جداگانه بدست آمده است و سپس مجموع آنها در اصل هامیلتون جایگذاری شده است. به منظور شبیه سازی نیروهای آیروالاستیک بر روی بال،  از مدل ناپایای پیترز  استفاده شده است و داده‏های عددی با استفاده از روش حل تقریبی گالرکین آنالیز و نسبت به مطالعات قبلی اعتبارسنجی شده است که نتایج همخوانی قابل‌‏قبولی دارد. جهت بررسی و ارائه­ی نتایج، چهار حالت مختلف حرکت برای دو تیرک در نظر گرفته شده است که با توجه به سرعت هر تیرک که در حالت­های مختلف متفاوت می­‌باشد، موقعیت ابتدایی و نهایی تیرک­ها مشخص می­گردد. مقایسه بال تطبیقی با بال ساده در شرایط یکسان نشان می دهد که در بال­های تطبیقی سرعت و فرکانس فلاتر افزایش می­یابد. سپس اثر پارامترهای طراحی مختلف بر رفتار آیروالاستیک بال تطبیقی هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است.  نتایج نشان می‌­دهد که این پارامترها می‏توانند تأثیر قابل‏ توجهی بر روی محدوده پایداری این‌ بال‏ها بگذارند. نتایج نشان می­دهند که با افزایش ضخامت پوسته­‌ی بال و ضخامت تیرک­ها، سرعت فلاتر کاهش می­‌یابد. UR - https://mej.aut.ac.ir/article_784.html L1 - https://mej.aut.ac.ir/article_784_4c1621b7da630f64d5e977ecc9c5720f.pdf ER -