دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Torque minimization of 2-DOF parallel robot using counterweights and trajectory planningکاهش گشتاور محرکهای ربات موازی دو درجه آزادی با وزنههای تعادل و طراحی مسیر24092422393210.22060/mej.2020.17378.6585FAمجتبیریاحی وزواریآزمایشگاه رباتیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانامیننیکوبینآزمایشگاه رباتیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعلیقدوسیاندانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20191113This paper investigates the point-to-point motion of the end effector of a 2-DOF parallel robot with minimum torque consumption. The presented method improves the dynamic performance of the robot. This method compensates the inertia force, gravity, Coriolis and the centrifugal terms of the system. The design parameters and optimal trajectory of the robot are simultaneously obtained for a predefined point-to-point motion. Two adjustable counterweights are attached to each active link. The mass of the counterweights and the installation angle of them are considered as design parameters. The optimal trajectory of the robot is obtained by the third-order spline interpolation. Minimum-effort is the objective function of the problem. The numbers cup optimization method is used to find optimum values of the design variables of trajectory and design parameters of the robot. The simulation results show that the objective function has been approximately reached zero value. An experimental robot was developed to verify the simulation results and illustrate the efficiency of the proposed approach. With adjusting the design parameters of the robot, the servo-actuators are operated in position control mode. The experimental outputs show that the objective function has been reduced by about 90% compared to the typical form of the robot.<br /> این مقاله به حرکت نقطه به نقطه مجری نهایی ربات موازی دو درجه آزادی با کمترین گشتاور مصرفی میپردازد. روش ارائهشده کاهش اندازه گشتاورهای مفاصل ربات را در حالت دینامیکی در نظر میگیرد. در این روش پارامترهای طراحی و مسیر بهینه ربات به صورت همزمان برای وظیفه نقطه به نقطه ازپیشتعریفشده بدست میآیند. دو وزنه تعادل قابل تنظیم به لینکهای محرک ربات متصل میگردند و جرم و زاویه نصب آنها به عنوان پارامترهای طراحی ربات در نظر گرفته میشوند. برای یافتن مسیر بهینه حرکت ربات از میانیاب اسپیلاین مرتبه سه استفاده میشود. با در نظر گرفتن مینیمم تلاش مصرفی به عنوان تابع هدف مسئله، روش بهینهسازی جام اعداد برای یافتن مقادیر بهینه متغیرهای طراحی مسیر و پارامترهای طراحی ربات استفاده میگردد. نتایج شبیهسازی نشان میدهند که تابع هدف تقریبا به مقدار بهینه صفر دست یافته است. جهت تایید نتایج شبیهسازی و نمایش اثربخشی روش، یک ربات موازی دو درجه آزادی آزمایشگاهی ساخته شده است. با تنظیم پارامترهای طراحی وزنههای تعادل ربات برای حرکت نقطه به نقطه داده شده، محرکهای هوشمند سیستم آزمایشگاهی در حالت کنترل موقعیت راهاندازی میشوند. خروجیهای آزمایشگاهی نشان میدهند که تابع هدف حدود 90 درصد نسبت به طرح رایج ربات کاهش داشته است.https://mej.aut.ac.ir/article_3932_ab422efca6c775cf62d6779b503303a8.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Control of quadrotor by using state-dependent Riccati equation method and analyzing its dynamic performance under wind fieldکنترل کوادروتور با الگوریتم بهینه غیرخطی وابسته به حالت و تحلیل عملکرد دینامیکی آن تحت اثر میدان باد24232438397510.22060/mej.2020.17950.6697FAعلیپورمرادیمهندسی هوافضا، دانشکده هوافضا، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایرانمهدیسبزه پرورتهران خ- حافظ- روبروی سمیه- دانشگاه صنعتی امیر کبیر- دانشکده هوافضا0000-0002-8228-6000علیاشرفیمهندسی هوافضا، دانشکده هوافضا، صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20200220In recent decades, quadrotors are considered, because of the special missions and reducing the cost of flight operation. In this paper, three flight missions are defined to the quadrotor for shooting the special area. Attitude control of quadrotor is analyzed on basis of state-dependent Riccati equation. In the first mission, an experimental sample is taken in order to find the Euler angles for the implementation of routes. The sample quadrotor is on basis of the proportional–derivative controller. For this purpose, results of simulation base on proportional–derivative controller are conducted and the results are validated by state-dependent Riccati equation controller method. In the second and the third missions, the quadrotor is given maneuver by state-dependent Riccati equation method and flies in more complex routes such as square and round to cover more surface. Considering external wind fieldis the important parameter for the mention missions. The feasibility of these missions related to quadrotor stability and guaranteed security in wind field, for this purpose, the influence of force and moment of the wind field is applied to equations of motion of quadrotor. Dynamic performance of quadrotor is investigated for proportional–derivative, linear quadratic regulator and state-dependent Riccati equation methods encountering wind field.<br /> <span lang="FA">کوادروتورها در دهههای اخیر به دلیل ماموریتهای ویژه و کاهش هزینههای عملیات پروازی مورد توجه قرار گرفتند. در این مقاله برای این پهباد سه سناریو پروازی برای فیلمبرداری از یک منطقه تعریف شده است که در آنها وضعیت کوادروتور بر پایه روش کنترل بهینه غیرخطی وابسته به حالت تحلیل شده است. در سناریو اول یک نمونه آزمایشگاهی به جهت یافتن زوایای اویلر مورد نیاز برای اجرای مانور، تست گرفته شده است؛ این نمونه، یک کوادروتور است که بر اساس روش تناسبی</span><span lang="FA">–</span><span lang="FA"> مشتقگیر بنا شده است؛ بدین منظور در شبیهسازی نتایج بدستآمده از این روش آورده شده است تا با نتایج روش غیرخطی وابسته به حالت صحهسنجی شود. در سناریو دوم و سوم کوادروتور برای پوششدادن سطح بیشتری از منطقه در مسیرهای پیچیدهتر مربعی و دایرهای مانور میدهد. از پارامترهای مهم برای انجام ماموریتهای ذکرشده، درنظرگرفتن عامل خارجی باد میباشد؛ بنابراین انجام این ماموریتها مستلزم پایداری کوادروتور تحت اثر میدان باد برای تضمین امنیت آن است؛ برای این منظور اثر نیرویی و گشتاوری میدان باد نمونه بر معادلات حرکت پهباد اعمال میگردد. عملکرد دینامیکی کوادروتور برای روشهای کنترلی تناسبی</span><span lang="FA">–</span><span lang="FA"> مشتقگیر، خودتنظیم خطی مرتبه دوم و غیرخطی وابسته به حالت در تقابل با میدان باد مورد بررسی قرار میگیرد.</span>https://mej.aut.ac.ir/article_3975_c9ede18b2af80528b58d0c3843c33889.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622A comparison study of deep neural controllers and classic controllers in self-driving car applicationطراحی و پیادهسازی کنترلکنندههای عصبی یادگیرنده عمیق در مقایسه با کنترلکنندههای کلاسیک در کاربرد ماشین خودران24392458418810.22060/mej.2020.18008.6708FAعباسمحمدیگروه معماری کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانکمالجمشیدیگروه معماری کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانحامدشهبازیاصفهان-فنی و مهندسی- مهندسی مکانیکمهرانرضاییگروه معماری کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200227In this paper deep neural controller is evaluated in self-driving car application which is one of the most important and critical among human-in-the-loop cyber physical systems. To this aim, the modern controller is compared with two classic controllers, i.e. proportional–integral–derivative and model predictive control for both quantitative and qualitative parameters. The parameters reflect three main challenges: (i) design-time challenges like dependency to the model and design parameters, (ii) implementation challenges including ease of implementation and computation workload, and (iii) run-time challenges and parameters covering performance in terms of speed, accuracy, control cost and effort, kinematic energy and vehicle depreciation. The main objective of our work is to present comparison and concrete metrics for designers to compare modern and traditional controllers. A framework for design, implementation and evaluation is presented. An end-to-end controller, constituting six convolution layers and four fully connected layers, is evaluated as the modern controller. The controller learns human driving behaviors and is used to drive the vehicle autonomously. Our results show that despite the main advantages of the controller i.e. being model free and also trainable, in terms of important metrics, this controller exhibits acceptable performance in comparison with proportional–integral–derivative and model predictive controllers.<br /> در این مقاله کنترلکنندههای عصبی یادگیرنده عمیق در کاربرد ماشین خودران که یکی از معروفترین سیستمهای انسان در حلقه است بررسی شدهاست. این کنترلکننده مدرن با دو کنترلکننده معروف کلاسیک تناسبی- انتگرال- مشتقگیر و کنترل پیشبین مدل، از نظر پارامترهای کیفی وکمی مقایسه شدهاست. این پارامترها انعکاسدهنده چالشهای زمان طراحی شامل وابستگی به مدل و پارامترهای طراحی؛ چالشهای زمان پیادهسازی شامل سهولت پیادهسازی و بار محاسباتی؛ و همچنین پارامترهای مهم در زمان اجرا در کاربرد ماشین خودران شامل دقت، سرعت، هزینه یا تلاش کنترلی، استهلاک و انرژی هستند. در روش پیشنهادی، بستری فراهم آورده شدهاست که طراحان قادر باشند کنترلکنندههای مدرن و کلاسیک را با یکدیگر مقایسه نمایند. در روش پیشنهادی از کنترلکننده عصبی یادگیرنده عمیق به صورت انتها- به- انتها که ساختار آن متشکل از لایههای کانولوشن و لایههای تماما متصل است، به عنوان کنترلکننده مدرن استفاده شدهاست. این کنترلکننده در ابتدا از رانندگی انسان میآموزد سپس به عنوان کنترلکننده خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. عدم وابستگی این کنترلکننده به مدل سیستم کنترلشونده (ماشین خودران) و محیط و همچنین قابلیت یادگیری مهمترین مزیت آن است. از نقطه نظر پارامترهای مهم در کنترل ماشین خودران در مقایسه با کنترلکنندههای تناسبی- انتگرال- مشتقگیر و کنترل پیشبین مدل، کارائی قابل قبولی از خود به نمایش میگذارد.https://mej.aut.ac.ir/article_4188_b59152928d4d480e75572ed78e619131.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Stability and bifurcation of a rotating blade with varying speedپایداری و دوشاخگی تیر دوار با سرعت دوران متغیر24592472418910.22060/mej.2020.18223.6769FAعلیزمانیبخش مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان ، ایرانملیحهافتخاریگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانمجتبیافتخاریدانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20200408In this paper, the nonlinear vibration of a rotating blade with varying rotating speeds is investigated. The rotating blade is considered as a rotating cantilever Euler-Bernoulli beam without geometric nonlinearity. The angular velocity is assumed as a constant value which is fluctuated with small amplitude. The nonlinear partial differential equations of the rotating cantilevered beam are derived in three-dimensional using Hamilton's principle. Then, the Galerkin discretization method is applied to the nonlinear partial differential equations to obtain three nonlinear ordinary differential equations. The method of multiple scales is utilized to derive six first-order ordinary differential equations to describe the time variation of amplitudes and phases of interacting modes. The stability and bifurcation of fixed points are obtained by using the eigenvalues of the Jacobian matrix of the modulation equations. Numerical results demonstrated that near the primary resonance and internal resonance the fixed points lose the stability through the saddle node bifurcation. Moreover, the transfer energy among the modes and jump in amplitude of modes occur in frequency response at the different cases of internal resonance.در این مقاله ارتعاشات غیرخطی یک تیغه دوار با سرعت دورانی متغیر بررسی میشود. تیغه دوار به صورت یک تیر اویلر- برنولی یک سر گیردار بدون عوامل غیرخطی هندسی در نظر گرفته شده است. سرعت زاویهای به صورت مقدار ثابت فرض شده است که با دامنه کوچکی نوسان میکند. معادلات دیفرانسیل پارهای غیرخطی حاکم بر تیر یک سر گیردار دوار با استفاده اصل همیلتون در حالت سه بعدی استخراج میشوند. سپس روش گالرکین بر روی معادلات دیفرانسیل پارهای غیرخطی اعمال میشود تا سه معادله دیفرانسیل معمولی غیرخطی بدست آید. با اعمال روش مقیاس زمانی بر روی معادلات بدستآمده، شش معادله دیفرانسیل معمولی مرتبه اول بدست میآیند که تغییرات زمانی دامنه و فاز مودهای متداخل را نشان میدهد. سپس با استفاده از مقادیر ویژه ماتریس ژاکوبین معادلات مدولاسیون پایداری و دو شاخهایشدن نقاط تعادل بدست میآیند. نتایج عددی نشان میدهند که نزدیک تشدید داخلی و تشدید خارجی نقاط تعادل پایداری خود را با نقاط زینی از دست میدهند. همچنین، انتقال انرژی بین مودها و جهش در دامنه مودها در حالتهای مختلف تشدید داخلی در نمودارهای پاسخ فرکانسی اتفاق میافتد.https://mej.aut.ac.ir/article_4189_bd4793d5fa36dac3f0cb985d3309abbd.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Dynamic analysis of cylindrical sandwich shell with orthogonal stiffeners using high-order theoryتحلیل دینامیکی پوسته ساندویچی با تقویتکنندههای متعامد با استفاده از تئوری مرتبه بالا24732492409910.22060/mej.2020.18018.6712FAرضاآذرافزادانشگاه صنعتی مالک اشتر* مجتمع دانشگاهی مواد و فرآیندهای ساخت0000-0002-7957-3295کرامتملکزاده فرددانشگاه صنعتی مالک اشتر-مجتمع دانشگاهی هوافضامیثمگل آقاپورکامیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایرانعلیرضاپورمویددانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، دانشکده مکانیک، تهران، ایران0000-0002-7217-4582Journal Article20200229<strong>In this paper, free and forced vibrations of a cylindrical sandwich shell with orthogonal stiffeners using high-order theory were analyzed. The sandwich structure is consists of two orthotropic composite face sheets and a flexible foam core and longitudinal and environmental stiffeners. The face sheets and core are perfectly glued together and there is no relative displacement between them at the interfaces. To analyze this shell under simply supported boundary conditions, the face sheets’ displacements are based on Kant's third-order theory and in the core, the second Frostig’s model is used. The Rayleigh-Ritz method to solve free vibration and the assumed modes method to analyze forced vibration were used. In the forced vibrations section, sinusoidal loading is applied uniformly and radially to the shell. The vibrations of the stiffened sandwich shell are simulated with Abaqus software. Finally, the effect of various parameters as length to radius ratio, thickness to radius ratio, core thickness to total thickness, structure and material of face sheets and core on the vibration response of the structure has been investigated. To validate, the results of free and forced vibrations obtained from the present analysis were compared with the results of other references and Abaqus software.</strong>در این مقاله ارتعاشات آزاد و اجباری پوسته استوانهای ساندویچی مرکب با تقویتکنندههای متعامد با استفاده از تئوری مرتبه بالا مورد تحلیل قرار گرفته است. سازه ساندویچی مذکور از دو رویه کامپوزیتی ارتوتروپیک و یک هسته انعطافپذیر از جنس فوم و تقویتکنندههای طولی و محیطی تشکیل شده است. رویهها و هسته کاملاً به یکدیگر چسبیده میباشند و جابجایی نسبی بین آنها در محل اتصال وجود ندارد. جهت تحلیل این پوسته تحت شرایط مرزی دو سر ساده، جابجایی رویهها بر مبنای تئوری مرتبه سوم کانت و در هسته از مدل دوم فروستیگ استفاده شده است. از روش ریلی ریتز جهت حل ارتعاشات آزاد و روش مودهای فرض شده جهت تحلیل ارتعاشات اجباری استفاده شده است. در بخش ارتعاشات اجباری بارگذاری سینوسی به صورت یکنواخت و شعاعی بر پوسته اعمال میگردد. شبیهسازی ارتعاشات پوسته ساندویچی تقویتشده با نرمافزار آباکوس انجام شده است. در نهایت اثر پارامترهای مختلف از جمله نسبت طول به شعاع، نسبت ضخامت به شعاع، ضخامت هسته به ضخامت کل، ساختار و جنس رویهها و هسته بر پاسخ ارتعاشی سازه مورد بررسی قرار گرفته است. صحهگذاری نتایج ارتعاشات آزاد و اجباری بهدستآمده از تحلیل حاضر با نتایج دیگر مراجع و نرمافزار آباکوس مقایسه گردید.https://mej.aut.ac.ir/article_4099_ec7bc8452ffd333ddb9132bb3549fd10.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Denoising vibration signals of rotating machines using probability density function, similarity measure and improved thresholding functionحذف نویز سیگنالهای ارتعاشی ماشینهای دوّار به کمک تابع چگالی احتمال، اندازه شباهت و تابع آستانهگذاری بهبودیافته24932512410610.22060/mej.2020.18129.6742FAسعیدنظامیوند چگینیگروه دینامیک، کنترل و ارتعاشات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانزهرهکریمی راسته کناریگروه مهندسی مکانیک، موسسه آموزش عالی احرار، رشت، ایراناحمدباقریگروه دینامیک، کنترل و ارتعاشات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانبهمناحمدیگروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20200317In this paper, a new method for removing the noise from the vibration signals acquired from the rotating machinery for its condition monitoring is presented. Firstly, each signal is decomposed into its modes using the empirical mode decomposition method. Then for distinguishing the noisy modes from the noise-free modes, the similarity measure between the probability density function of the raw signal and its modes is calculated. Finally, the noise-dominate modes are denoised by the improved thresholding function, and the denoised signal is reconstructed. In this study, the proposed method is implemented for denoising the simulated signal and real data corresponding to different bearing conditions. Finally, the kurtosis and the envelope spectrum of the denoised signal are calculated for detecting the fault presence and its type. The results show that the proposed technique can improve the quality of the reconstructed signals so that the sensitivity of the kurtosis factor to the presence of the defect in the inner and outer rings is increased. Also, the defects frequencies appear in the spectrum of the signals denoised, and the fault type can easily be detected. The results indicate that the proposed denoising technique is superior to the conventional empirical mode decomposition-based denoising method.در این مقاله، روشی جدید برای حذف نویز از سیگنالهای ارتعاشی ماشینهای دوّار به منظور پایش وضعیت آنها ارایه شده است. ابتدا، هر سیگنال ارتعاشی توسط روش تجزیه مود تجربی به مودهای تشکیل دهندهاش تجزیه شده است. سپس، به منظور تشخیص مودهای دارای نویز از مودهای بدون نویز، اندازه شباهت بین تابع چگالی احتمال سیگنال اصلی و مودهای آن محاسبه شده است. در نهایت، مودهای حاوی نویز توسط تابع آستانهگذاری بهبودیافته بینویز شده و سیگنال بینویز شده بازسازی میشود. در این مطالعه، از روش بینویزسازی پیشنهادی به منظور حذف نویز از سیگنال شبیهسازی و دادههای واقعی متناظر با شرایط مختلف یاتاقان استفاده شده است. سرانجام، ویژگی کشیدگی و طیف پوش هر سیگنال بینویزشده به ترتیب برای شناسایی حضور عیب و نوع آن محاسبه شدهاند. نتایج نشان میدهند که تکنیک پیشنهادی قادر است کیفیت سیگنالهای ارتعاشی را به نحو مطلوبی افزایش دهد به طوری که حساسیت فاکتور کشیدگی نسبت به حضور عیب در رینگهای داخلی و خارجی افزایش مییابد. همچنین، در طیف پوش سیگنالهای بینویز شده، فرکانسهای عیوب نمایان شده و به راحتی میتوان نوع عیب را تشخیص داد. نتایج نشان میدهند که تکنیک بینویزسازی پیشنهادی در این مقاله بر روشهای رایج بینویزسازی بر پایهی تجزیه مود تجربی برتری دارد.https://mej.aut.ac.ir/article_4106_250890d961b996227c5ca536d4724e75.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Modeling, design and investigation of seat suspension based on negative stiffness structure to improve the vibration environment for helicopter pilotsمدلسازی، طراحی و تحلیل تعلیق صندلی مبتنی بر ساختار سختی منفی به منظور بهبود محیط ارتعاشی خلبان هلیکوپتر25132538420110.22060/mej.2020.18125.6743FAاحسانداودیدانشکده مهندسی مکانیکپدرامصفرپورگروه طراحی کاربردی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتیمهدیپورقلیهیات علمیمصطفیخزاییمجتمع دانشگاهی هوافضاJournal Article20200317<strong>The vibration transmitted to helicopter aircrew is the main risk factor for their health. In this paper, a seat suspension based on a negative stiffness structure is proposed to improve the vibration environment for the aircrew. The main advantage of the proposed seat suspension is mitigation of vibration transmitted to occupant in the same time keeping the system payload capacity. Hereafter deriving the dynamic model of the proposed system, the occupant model is attached to achieve an integrated occupant-seat-suspension model. Next, the design procedure of suspension parameters is presented to reduce the vibration transmission. In order to reach realistic results, the simulations are performed using the measured data on Bell-412 helicopter cabin floor. Then, the level of vibrations transmitted to seat and pilot body parts are evaluated using ISO-2631 and common criteria. The results show the performance of system based on negative stiffness structure is good in terms of vibration reduction so that root mean square and vibration dose value of vertical vibration for pilot’s body parts are mitigated about 40% in comparison with cabin floor vibration. Also, according to ISO-2631, comfort level is upgraded from uncomfortable to a little uncomfortable which represents promotion of ride quality and improvement of vibration environment for the pilot. Furthermore, the results indicate that no frequency modulation happens in the vibration transfer path from the cabin floor to the pilot’s head.</strong><br /> ارتعاشات انتقالی به سرنشین هلیکوپتر سرمنشاء بسیاری از مشکلات سلامتی میباشد. در این مقاله به منظور بهبود محیط ارتعاشی برای خلبان، یک مکانیزم تعلیق با ساختار سختی منفی پیشنهاد شده است. ساختار سختی منفی در ترکیب با ساختارهای سختی مثبت میتواند سختی دینامیکی کل سیستم و در نتیجه انتقالپذیری ارتعاش را کاهش دهد. ویژگی اصلی تعلیق پیشنهادی کاهش ارتعاشات انتقالی به سرنشین در کنار حفظ قابلیت باربرداری آن میباشد. در اینجا پس از ارائه یک مدل یکپارچه از سیستم تعلیق صندلی– سرنشین، روند طراحی پارامترهای سیستم تعلیق به منظور کاهش ارتعاشات انتقالی به سرنشین ارائه میشود. به منظور بررسی عملکرد سیستم تعلیق در حالت واقعی و نزدیک کردن نتایج به واقعیت، شبیهسازیها بر اساس سیگنال واقعی اندازهگیری شده کف کابین هلیکوپتر بل-412 انجام شد. سپس با استفاده از استاندارد ایزو-2631 و معیارهای مرسوم، میزان ارتعاش صندلی و اجزای مختلف بدن خلبان ارزیابی گردید. نتایج نشان از عملکرد مناسب تعلیق طراحی شده است بطوریکه دامنه موثر و مقدار دوز ارتعاش ارتعاش عمودی در اجزای مختلف بدن سرنشین نشانگر کاهش متوسط حدود 40% دامنه ارتعاش میباشد. همچنین درجه ناراحتی از محدوده " ناراحت کننده" به "مقدار کمی ناراحتی" ارتقا یافت. نتایج همچنین نشان داد که طیف فرکانسی ارتعاش کف کابین به طیف فرکانسی روی صندلی و سر خلبان نزدیک بوده و عملاً مدولاسیون فرکانسی در طی مسیر ارتعاش از کف تا صندلی و سپس سر سرنشین اتفاق نمیافتد.https://mej.aut.ac.ir/article_4201_39ce3a90f7d21cf6ea33ed108cbdb8ed.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Numerical analysis of chaotic dynamics in vehicle along with design of chaos controller using fuzzy fast terminal sliding mode controlتحلیل عددی دینامیک غیرخطی آشوبناک خودرو به همراه طراحی کنترلکننده آشوب به روش فازی- لغزشی ترمینال سریع25392556397110.22060/mej.2020.17994.6703FAیاورنورالهی گلوجهدانشگاه آزاد قزوین، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین، ایرانمهدیابطحیدانشگاه آزاد قزوین، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین، ایرانJournal Article20200224<strong>In this paper, chaos control in the vehicle during passaging of intermittent roughness has been investigated using a fuzzy fast terminal sliding mode control method. For this purpose, the nonlinear half model for the vehicle is considered due to the nonlinear behavior of the springs and dampers used in the suspension system and tires. Initially, the dynamical equations of motion are derived using the Newton-Euler laws and then are solved using the fourth-order Runge-Kutta method. To analyze the chaotic dynamics, the nonlinear dynamic system is studied by specific techniques for identifying the chaotic behaviors such as frequency response diagrams, bifurcation diagrams, frequency spectra, phase plane trajectories, Poincare</strong><strong>¢</strong><strong> section and max Lyapunov exponent. Therefore, using these methods, the chaotic zones along with the critical values in order to excite chaos based on the input force of the road surface are depicted on the uncontrolled model. Consequently, to eliminate this chaotic behavior, the control signals in the active suspension system are generated using the novel fuzzy fast terminal sliding mode control algorithm. According to the simulation results of the feedback system, the unwanted vibrations in the suspension system can be stabilized at a proper time via the efficient fuzzy fast terminal sliding mode controller besides the rejection of the irregular chaotic behaviors.</strong><strong>در این مقاله به کنترل ارتعاشات آشوبناک خودرو هنگام عبور از ناهمواریهای متناوب سطح جاده با استفاده از روش کنترل</strong><strong>فازی- لغزشی ترمینال سریع پرداخته شده است. برای این منظور مدل نصف خودرو شامل رفتار غیرخطی فنر و دمپرهای سیستم تعلیق و تایرها در نظر گرفته شده است. در ابتدا معادلات دینامیکی حاکم بر مسئله با استفاده از قوانین نیوتن- اویلر استخراج شده و با روش عددی رانگ- کوتای مرتبه چهارم حل میشوند. به منظور تحلیل دینامیکی آشوب، پس از شبیهسازی سیستم مدار باز، رفتار دینامیک غیرخطی سیستم توسط روشهایی همچون نمودارهای دوشاخگی، تابع چگالی طیف توان، مسیرهای حرکت صفحه فازی، مقاطع پوانکاره و بیشینه نمای لیاپانوف مورد بررسی قرار میگیرد. با مشخصشدن محدودههای آشوبناک رفتار دینامیکی سیستم و شناسایی مقادیر بحرانی پارامترهای کنترلی مشاهده</strong><strong>میشود که</strong><strong>در</strong><strong>حالت</strong><strong>کنترلنشده</strong><strong>این</strong><strong>سیستم</strong><strong>دارای</strong><strong>رفتار</strong><strong>آشوبناک</strong><strong>است. سپس به منظور</strong><strong>حذف</strong><strong>ارتعاشات</strong><strong>آشوبناک سیستم، سیگنالهای</strong><strong>کنترلی</strong><strong>با</strong><strong>استفاده</strong><strong>از</strong><strong>الگوریتم نوین کنترل</strong><strong>مود لغزشی ترمینال سریع تولید میشوند که گینهای کنترلی آن با منطق فازی محاسبه میگردند. نتایج</strong><strong>بهدستآمده از شبیهسازی سیستم کنترلی فازی- لغزشی ترمینال سریع حاکی</strong><strong>از پایدارسازی و</strong><strong>حذف رفتار آشوبناک در ارتعاشات پدیدار شده در خودرو است و همچنین رفتار دینامیکی نامنظم سیستم را در محدودههای آشوبناک در زمان مناسبی بهبود میدهد</strong>.https://mej.aut.ac.ir/article_3971_0fa15cfbbc7839b865b4ba1b4d1de92c.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Prognostics of rolling element bearings using shock pulse method and vibration method records and employing feedforward neural-networkتخمین عمر مفید باقیمانده یاتاقان غلتشی با استفاده از دادههای روش شاکپالس و ارتعاشات و بهکارگیری شبکه عصبی پیشخور25572576419610.22060/mej.2020.18253.6786FAمهدیبهزاددانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانعلیداودآبادیدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانحسام الدینارغنددانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20200412<strong>Early fault detection of </strong><strong>the rolling element bearings </strong><strong>has a very important role in increasing the reliability of rotating machines.</strong><strong>It leads to better decision-making for maintenance activities. </strong><strong>In recent decades, the shock pulse method has been developed to detect faults in the early stage of rolling element bearings degradation</strong><strong>. In this paper, the accuracy of the remaining useful life estimation using extracted features from vibration signals and that from the </strong><strong>shock pulse method</strong><strong> are compared. In this regard, a set of accelerated life tests on </strong><strong>rolling element bearings </strong><strong>were designed and performed. Both shock pulse signals and vibration signals of the under-test </strong><strong>rolling element bearings</strong><strong> were recorded. Then two models based on feed-forward neural-network are developed to predict the remaining useful life of </strong><strong>rolling element bearings</strong><strong>. In the first model, only extracted features from vibration signals are fed for remaining useful life prediction. In the second model, the extracted features from </strong><strong>shock pulse method </strong><strong>are fed too. The results show that using </strong><strong>shock pulse method</strong><strong>-based features improves the accuracy of remaining useful life estimation.</strong> <strong>Also, using the health indicators extracted from vibration analysis and </strong><strong>shock pulse method</strong> <strong>leads to a better estimating of the degradation behavior.</strong> تشخیص زودهنگام عیب در یاتاقانهای غلتشی نقش بسیار تاثیرگذاری بر افزایش قابلیت اعتماد تجهیزات و بهینهنمودن تصمیمهای آیندهی برای بهرهبرداری از تجهیزات دوار دارد. در دهههای اخیر روشی به نام شاکپالس برای تشخیص عیب در یاتاقانهای غلتشی توسعه داده شده است که قابلیت تشخیص رشد عیب از مراحل اولیه را دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه بین دقت پیشبینی عمر مفید باقیمانده یاتاقان غلتشی تنها با استفاده از دادههای پایش وضعیت ارتعاشات و با استفاده از ترکیب دادههای پایش وضعیت ارتعاشات و روش شاکپالس میباشد. در این راستا مجموعهای از آزمایشهای عمر پرشتاب یاتاقان غلتشی روی یک پلتفرم تجربی طرحریزی و انجام شده است. مقادیر ارتعاشات و شاکپالس تستهای عمر پرشتاب یاتاقان غلتشی همزمان از لحظه شروع تا پایان خرابی به کمک دو سنسور ارتعاشات و شاکپالس اندازهگیری و روند تغییرات آنها ثبت شده است. سپس با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی مدلی برای پیشبینی عمر مفید باقیمانده یاتاقان غلتشی توسعه داده شده است و مقایسهای بین استفاده از خصیصههای آنالیز ارتعاشات و شاکپالس روی دقت پیشبینی انجام گردیده است. در نهایت نشان داده میشود که استفاده از دادههای روش شاکپالس باعث بهبود دقت پیشبینی زمان وقوع خرابی یاتاقانهای غلتشی و منجر به نتایج با خطای کمتر میگردد.<br /> https://mej.aut.ac.ir/article_4196_74a3c126678fb15376a5bd6a9256746e.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Analyzing the effect of adsorption of Flavin Mononucleotide biomolecule on the natural frequency of biocompatible boron-nitride nanotubesتحلیل اثر جذب بیومولکول فلاوین مونونوکلئوتید بر روی فرکانس طبیعی نانولوله های زیست سازگار برن- نیتریدی25772588422610.22060/mej.2020.18014.6709FAشهرامآجریگروه مهندسی مکانیک، دانشکده ی فنی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران0000-0002-6662-978XJournal Article20200229In this study, natural frequency of single- and double-walled boron-nitride nanotubes under physical adsorption of Flavin Mononucleotide molecules are investigated employing the molecular dynamics simulations in vacuum and aqueous environments. The effects of different boundary conditions and geometrical parameters on the natural frequency have been explored. According to the results, the physical adsorption of polymers reduces the natural frequency of boron-nitride nanotubes which is considerable in the case of boron-nitride nanotubes with fully clamped boundary conditions. Moreover, it has been observed that the frequency shift for clamped-free boundary condition in an aqueous environment due to change in mode-shape which is the result of van der Waals interaction with environment, is positive. Also, it is observed that frequency shift of single-walled boron-nitride nanotubes with smaller aspect ratios is higher than that of single-walled boron-nitride nanotubes with higher aspect ratios and double-walled boron-nitride nanotubes. Considering the aqueous environments, frequency shift considerably increases, whereas the slope of variation with the weight percentage decreases. The result of this study can be used as the benchmark for further studies in nanoelectromechanical systems to design more efficient molecular recognition nanobiosensors in aqueous environments.در این مطالعه، رفتار ارتعاشی و فرکانس طبیعی نانولوله برن– نیتریدی تک و دوجداره، تحت جذب فیزیکی بیومولکولهای فلاوینمونونوکلئوتید با استفاده از شبیهسازی دینامیک مولکولی در دو محیط مختلف خلا و محیط آبی بررسی شده است. همچنین، تاثیر شرایط مرزی متفاوت و پارامترهای هندسی مانند شعاع و تعداد جدارهها بر فرکانس طبیعی مطالعه گردیده است. بر اساس نتایج بدستآمده، جذب فیزیکی این مولکول، فرکانس طبیعی نانولولههای برن- نیتریدی را کاهش میدهد که درمورد نانولولههای برن- نیتریدی با شرایط مرزی کاملا گیردار قابل توجه است. علاوه بر این، ملاحظه شد که تغییر فرکانسی نانولولهی برن- نیتریدی با تکیهگاه گیردار- آزاد در محیط سیال آبی به دلیل تغییر شکل مود ناشی از نیروی خارجی واندروالس، مثبت خواهد بود. همچنین، مشاهده شده است که تغییر فرکانس نانولولههای برن- نیتریدی تک جداره با نسبت ابعاد کوچکتر در مقایسه با نانولولههای برن- نیتریدی تک جداره با نسبت ابعاد بزرگتر و نانولولههای دو جداره، بیشتر است. مطالعه در محیط آبی نشان میدهد که تغییر فرکانس به طور قابل توجهی افزایش مییابد درحالیکه شیب این تغییر نسبت به درصد وزنی مولکول کاهش مییابد. نتایج این مطالعه را میتوان به عنوان یک مطالعهی پایهای در سیستمهای نانوالکترومکانیکی مربوط به طراحی نانوبیوسنسورهای با کارآمدی بیشتر تشخیص مولکولها در محیطهای دارای سیال در نظر گرفت.https://mej.aut.ac.ir/article_4226_204610d0688b570789d217dec2a8afde.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Analytical modeling of elastic limit angular velocity in a rotating disk of a functionally graded material under mechanical-thermal loading conditionsمدلسازی تحلیلی سرعت زاویهای حد الاستیک در دیسک دوار مدرج تابعی تحت شرایط بارگذاری مکانیکی- حرارتی25892612412310.22060/mej.2020.17969.6699FAسانازجعفریمهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20200220Thermal stresses caused by temperature changes, along with high angular velocities in industrial rotating disks will reduce the strength of the disk material. Therefore, analysis of rotating disks under thermal-mechanical loads and estimation of the elastic limit angular velocity have particular importance as a criterion of the initiation of plastic deformation. In this paper, analytical modeling for thermoelastic analysis of functionally graded rotating disks is performed by considering the variations of all the geometric and mechanical properties of the rotating disk in a radial direction. The homotopy perturbation method is used as an analytical method to solve equations. The results are verified by the finite difference method and the data in the references. Numerical analysis is performed to investigate the influence of thickness parameter, thermal loading type and boundary conditions on the limit angular velocity and the radius of initiation of the plastic deformation. The Tamura-Tomota-Ozawa model is used to calculate yield stress at different radius of functionally graded disk. Finally, it is shown that by defining the appropriate temperature gradient on the outer surface as a boundary condition, the level of thermal stresses can be controlled and reduced up to 20% compared to the constant thermal boundary condition.<br /> تنشهای حرارتی ناشی از تغییرات دمایی به همراه سرعت زاویهای بالا در دیسکهای دوار صنعتی مقاومت ماده سازنده دیسک را کاهش خواهد داد. بنابراین آنالیز دیسکهای دوار تحت بارگذاریهای حرارتی- مکانیکی و تخمین سرعت زاویهای حد به عنوان معیاری برای آغاز تغییرشکلهای پلاستیک مهم میباشد. در این مقاله مدلسازی تحلیلی برای آنالیز ترموالاستیک دیسکهای دوار مدرج تابعی با متغیر درنظرگرفتن تمامی خواص هندسی و مکانیکی در راستای شعاعی دیسک انجام خواهد شد. روش هموتوپی پرتوربیشن به عنوان یک روش تحلیلی برای حل معادلات به کار برده میشود. نتایج با روش عددی تفاضلات محدود و هم چنین دادههای مراجع راستیآزمایی میگردند. با آنالیز عددی تاثیر پارامتر تغییر ضخامت، نوع بارگذاری حرارتی و شرایط مرزی بر سرعت زاویهای حدی و شعاع شروع تغییرشکلهای پلاستیک بررسی خواهد شد. از مدل تامورا- توموتا-اوزاوا برای محاسبه تنش تسلیم در شعاعهای مختلف دیسک مدرج تابعی استفاده میشود و نحوه وابستگی آن به پارامترهای موجود در مدل سازی تحلیلی به عنوان نتیجه ارائه خواهد شد. در نهایت نشان داده شد که با گرادیان دمایی مناسب در سطح خارجی دیسک به عنوان شرط مرزی، میتوان سطح تنشهای حرارتی را کنترل کرد و در مقایسه با شرط مرزی حرارتی ثابت سطح تنش را تا 20 % کاهش داد.https://mej.aut.ac.ir/article_4123_725d990a6b18e8d395bdf0200673d6e3.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Effect of adding carbon nanotubes into the matrix material on the buckling behavior of glass/epoxy composite plates: An experimental studyبررسی تجربی اثر افزودن نانولولههای کربنی درون مادّهی زمینه، بر رفتار کمانشی ورقهای کامپوزیتی الیاف شیشه/ اپوکسی26132628409710.22060/mej.2020.18025.6716FAحمیدرضاصابرمنشگروه آموزشی هوافضا، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرودمهدیقنّادگروه جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0002-0702-5935سیّد مهدیحسینی فرّاشصنعتی شاهرود-مهندسی مکانیکJournal Article20200302In this research, buckling of polymer matrix composite plates containing unidirectional glass fibers under in-plane pressure load is investigated. Moreover, the effect of adding carbon nanotubes as reinforcement into the matrix material on the critical buckling load of composite plates is studied. Using hand lay-up method, rectangular glass/epoxy composite plates with and without carbon nanotubes were fabricated. 0.25, 0.5 and 1.0 weight percent of carbon nanotubes were added to the epoxy resin and composite plates were subjected to the longitudinal in-plane pressure load. The plates were tested under fix ended boundary conditions utilizing Instron hydraulic universal testing machine. Based on the results, adding 0.5 weight percent of carbon nanotubes has the most influence on the critical buckling load of the plates. Results show that adding 0.5 weight percent of carbon nanotubes into the matrix material increases the critical buckling load of the carbon nanotubes /glass/epoxy plate more than two times with respect to that of glass/epoxy composite plate. Furthermore, when the carbon nanotubes weight percent reaches 1 %, because of carbon nanotubes agglomeration, carbon nanotubes are not dispersed well into the epoxy resin and the critical buckling load of the composite plate decreases. To validate the results, buckling analysis of glass/epoxy composite plate was done in Abaqus finite element software. Finite element models confirm the experimental results obtained.<br /> در این پژوهش، اثر افزودن نانولولههای کربنی بهعنوان تقویتکننده به مادّهی زمینهی پلیمری و دارای الیاف شیشه بر بار بحرانی کمانش ورقهای کامپوزیتی تحت بارگذاری فشاری، به روش تجربی بررسی شده است. ورقهای کامپوزیتی، مستطیل شکل از جنس الیاف شیشه/ اپوکسی و تقویتشده با 25/0، 5/0، و 0/1 درصد وزنی نانولولهی کربنی به روش لایهگذاری دستی ساخته شدهاند. این ورقها در شرایط دوسر گیردار به یک دستگاه یونیورسال هیدرولیک اینسترون بسته شد و بار بهصورت فشاری درونصفحهای و تکمحوری در راستای طولی به آنها اعمال شد. نتایج نشان داد که افزودن 5/0درصد وزنی نانولولهی کربنی به رزین اپوکسی، بیشترین تأثیر را بر بار بحرانی کمانش این ورقها دارد، بهگونهای که ورقهای حاوی این مقدار نانولولهی کربنی، بیشتر از دو برابر بار فشاری را نسبت به ورق مشابه بدون نانولولهی کربنی تا رسیدن به آستانهی کمانش، میتوانند تحمّل کنند. با افزایش درصد وزنی نانولوله به یک درصد، به دلیل کلوخهایشدن نانولولهی کربنی درون رزین اپوکسی و کاهش کیفیت پراکندگی نانولولهها، بیشینه نیروی قابل تحمّل سازه، کاهش مییابد. برای راستیآزمایی نتایج آزمایش، تحلیل کمانش ورقهای کامپوزیتی الیاف شیشه/ اپوکسی در نرمافزار اجزای محدود آباکوس انجام شد و بار بحرانی کمانش حاصل از نرمافزار با نتایج تجربی مقایسه شد و تطابق خوبی بهدست آمد.https://mej.aut.ac.ir/article_4097_69358358c9d06aab8af9bc60eb73c701.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Three-dimensional surface capture from the back anatomy to quantify three-dimensional vertebral column curvatures without using anatomical markersدادهبرداری سهبعدی از سطح پشت به منظور کمیسازی انحنای مهرهها بدون نیاز به مارکرگذاری26292638436610.22060/mej.2021.18184.6758FAامیرحسینطواریدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد0000-0003-0884-2395محمد هادیهنروردانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-4464-7194مصطفیحاج لطفعلیانهسته علمی سامانه های پشتیبان در توسعه سلامت، دانشگاه یزد0000-0002-9581-5645Journal Article20200330Although X-ray imaging is a precise method for measuring vertebral curvature, the radiation dose that patient receives may be detrimental for the body. The purpose of this study is to introduce a non-invasive method based on surface data acquisition to determine vertebral curvatures in three-dimensional space. In this method, infrared depth-sensing cameras are used to generate a 3D point cloud from the patient's back surface. To analyze the topographic map obtained from the back surface, first of all, the anatomical landmarks are determined. These landmarks are necessary for transferring the point cloud data into the frontal plane and make the results free of small setup errors of the sensor. Then, the central position of each vertebra is estimated and the vertebral curvatures are calculated by Cobb's angle method. A review of similar past studies and our case study results demonstrate that estimation of vertebral curvatures from back topographic map is possible. Accordingly, can be said, this non-invasive, inexpensive and portable method with acceptable results can be used in clinics and orthopedic centers for monitoring and screening of scoliosis patients.<span lang="FA">دادهبرداری اشعهی ایکس اگرچه روش دقیقی برای سنجش صفحهای انحناهای ستون مهره است، اما تشعشع دریافتی زیانآور و محدود کننده دفعات دادهبرداری است. هدف از این مطالعه</span><span lang="FA">معرفی روشی غیر تهاجمی مبتنی بر دادهبرداری سطحی برای این منظور است. در این روش از دوربینهای عمقسنج مادون قرمز برای تولید ابر نقاط سهبعدی از سطح پشت بیمار استفاده میشود. برای تحلیل نقشهی توپوگرافی بدستآمده از سطح پشت، ابتدا موقعیت لندمارکهای آناتومیکی مشخص میشود؛ سپس موقعیت مرکز مهرهها تخمین زده شده و انحنای ستون مهرهها به روش زاویهی کوب محاسبه میشود. مرور مطالعات مشابه گذشته و نتایج مطالعهی موردی، قابلیت تخمین انحنای ستون مهرهها را از نقشهی توپوگرافی پشت نشان میدهد. بر این اساس میتوان گفت که استفاده از روش مذکور با توجه به داشتن مزیتهایی مانند غیرتهاجمیبودن، ارزان و قابل حملبودن و نتایج قابل قبول میتواند در کلینیک و مراکز ارتوپدی فنی جهت پایش و غربالگری بیماران اسکولیوز، و نیز پایش مستمر و ارزیابی روند بهبود در طول دوره درمان بهکار رود.</span>https://mej.aut.ac.ir/article_4366_85a0701d26eedbbde76207c4ff811169.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Effect of intense impulsive loading on performance of multi-layered platesاثر بارگذاری دفعی شدید روی عملکرد ساختارهای دولایه26392670405510.22060/mej.2020.18203.6763FAتوحیدمیرزابابای مستوفیاستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه ایوان کی، گرمسار، ایران0000-0002-0460-8799محمدرضاصفتدانشگاه ایوانکیمصطفیسیاح بادخورگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ایوانکیهاشمباباییگیلان*مهندسی مکانیکJournal Article20200404This paper dealing with an experimental study, numerical simulation, and mathematical modeling of the dynamic response of single-layered and double-layered circular plates under localized impulsive loading. In the experimental section, six experiments were conducted on double-layered configurations made of copper-aluminum plates (2mm+2mm) under different loading conditions. ABAQUS commercial software via a user-defined FORTRAN subroutine was used to develop a numerical model. The Johnson-Cook thermo-viscoplastic constitutive law, as well as the Johnson-Cook damage model, was used in the model. The numerical simulations were verified using the conducted experiments in this study and those in the literature. It has been shown that simulations correctly reproduce the deformation mechanisms of structures during the loading process. Furthermore, a rigorous parametric study was conducted on double-layered metallic plates made of five different layering configurations including aluminum-aluminum, steel-steel, steel-aluminum, copper-aluminum, and copper-steel plates. Two and four different plate radiuses and charge diameters were considered. After conducting the parametric study, an empirical model based on new dimensionless numbers was developed to predict the maximum transverse deflection of plates. Very good overall agreement was obtained between the results of numerical simulations and empirical predictions.این مقاله به مطالعه تجربی، شبیهسازی عددی و مدلسازی ریاضی پاسخ دینامیکی ساختارهای دایرهای تکلایه و دولایه تحت بارگذاری دفعی موضعی میپردازد. در بخش تجربی، شش آزمایش روی پیکربندیهای دولایه ساختهشده از ورقهای مس-آلومینیوم (2 میلیمتر + 2 میلیمتر) در شرایط بارگذاری مختلف انجام شد. از نرمافزار تجاری آباکوس و یک زیر برنامه فرترن تعریفشده توسط کاربر برای تهیه مدل عددی استفاده شد. قانون ساختاری ویسکوپلاستیسیته جانسون-کوک و همچنین مدل آسیب آن در مدل عددی مورداستفاده قرار گرفت. مدلهای عددی با استفاده از آزمایشهای انجامشده در این مطالعه و دادههای موجود در ادبیات تحقیق، صحتسنجی شد. نشان داده شد که مدلهای عددی بهخوبی مکانیسمهای تغییر شکل ورق در طول فرآیند بارگذاری را ایجاد میکنند. علاوه بر این، یک مطالعه دقیق پارامتری روی ساختارهای فلزی دولایه ساختهشده از پنج لایهبندی مختلف ازجمله ساختارهای آلومینیوم-آلومینیوم، فولاد-فولاد، فولاد-آلومینیوم، مس-آلومینیوم و مس-فولاد انجام شد. دو شعاع مختلف برای ورق و چهار قطر مختلف برای خرج انفجاری در نظر گرفته شد. پس از انجام مطالعه پارامتریک، یک مدل تجربی مبتنی بر اعداد بدون بعد جدید برای پیشبینی حداکثر انحراف عرضی ساختارهای دولایه ارائه شد. توافق کلی بسیار خوبی بین نتایج شبیهسازی عددی و پیشبینیهای تجربی به دست آمد.https://mej.aut.ac.ir/article_4055_453ba30db85e93f91be777f6793bc413.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Sensitivity analysis of fracture behavior in carbon-epoxy composite at different displacement rates under mode I tensile loading by regression analysisتحلیل حساسیت رفتار شکست در کامپوزیت کربن- اپوکسی در نرخهای جابجایی مختلف تحت بارگذاری مود اول کششی با آنالیز رگرسیون26712686416910.22060/mej.2020.18241.6778FAمحمدآزادیسمنان-مهندسی مکانیک0000-0001-8686-8705مصطفیسعیدیدانشگاه سمنانمهدیمختاری شیرازآباددانشگاه مالاگاپابلوکرسپو- لوپزدانشگاه مالاگاJournal Article20200409In this article, the sensitivity analysis of the displacement rate effect under tensile loading on the crack growth behavior in the carbon-epoxy composite has been investigated. For this objective, the tensile test was performed on double cantilever beam samples, according to the ASTM-D5528 standard under displacement-controlled loading and under displacement rates of 0.05, 0.5, 5 and 50 mm/min. Then, the regression analysis was done on outputs of experimental data by the Minitab software. For this objective, the sensitivity analysis was performed on three fracture characteristics of composite specimens. These fracture mechanics parameters were the critical energy release rate (with three different fracture energy methods), the maximum failure force and the initial crack tip opening displacement by the use of the digital image correlation technique. Results showed that the variation of the displacement rate affected the maximum failure force and the energy release rate and therefore, these values were sensitive to changes in the displacement rate. However, the maximum value of the initial crack tip opening displacement of the composite was dependent on the logarithmic displacement rate under tensile loading. Finally, the changing trend of fracture mechanics characteristics in the composite was increasing by increasing the displacement rate.در این مقاله، تحلیل حساسیت تاثیر نرخ جابجایی در بارگذاری مود اول کششی بر روی رفتار شکست، در کامپوزیت کربن- اپوکسی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، آزمایش کشش براساس استاندارد ASTM-D5528 بر روی نمونههای تیر یکسر گیردار دو لبه و تحت بار اعمالی بصورت جابجایی- کنترل و با نرخهای جابجایی 05/0، 5/0، 5 و 50 میلیمتر بر دقیقه انجام شد. برای پارامترهای استخراجشده از دادههای تجربی، آنالیز رگرسیون با استفاده از نرمافزار مینیتب، انجام گردید. تحلیل حساسیت نرخ جابجایی و لگاریتم مقدار آن در بارگذاری کششی، بر سه مشخصه شکست در نمونههای تیر یکسر گیردار دو لبه کامپوزیتی، بررسی شد. این پارامترهای مکانیک شکست شامل نرخ رهایی انرژی کرنشی (با سه روش انرژی شکست)، ماکزیمم نیروی شکست و ماکزیمم جابجایی دهانه ترک اولیه (با تکنیک پردازش تصویر دیجیتال) بود. نتایج نشان میدهد که تغییرات نرخ جابجایی، براساس تابع درجه سوم از نرخ جابجایی، بر ماکزیمم نیروی شکست و نرخ رهایی انرژی کرنشی، تاثیرگذار میباشد و این مقادیر به تغییرات نرخ جابجایی، حساس میباشند. اما مقدار جابجایی ماکزیمم دهانه ترک اولیه در کامپوزیت، به لگاریتم نرخ جابجایی در بارگذاری کششی، وابسته است. در نهایت، الگوی تغییراتی مشخصههای مکانیک شکست کامپوزیت، بصورت افزایشی با افزایش نرخ جابجایی بود.https://mej.aut.ac.ir/article_4169_bdf53cdbac5d23e152dcfe07f2c7b0ab.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Thermal stress analysis for an aluminum die cast dieتحلیل تنشهای حرارتی در یک قالب ریختهگری تحت فشار آلومینیوم26872702414610.22060/mej.2020.18049.6723FAحمیدرضاخیاطیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانیدالهعلی نیاحکیم سبزواری-فنی و مهندسی- گروه مهندسی مکانیک0000-0001-8475-7382Journal Article20200305In this study, the thermo-elastic behavior of an aluminum die cast die during the casting process is analyzed. The cyclic symmetry nature of the die geometry offers a simplified reduced model for the finite element simulation. It is assumed that the temperature distribution on the molten metal affected boundaries follows a smooth function variation while the free surfaces of the die experience a convection heat transfer type. Considering a particular boundary condition, the results of the current study conform to the available analytical solutions. A detailed sensitivity analysis is conducted to highlight the effects of die preheat, groove corner radius of curvature and the thermal barrier coatings. The results indicate that the die preheating before the casting process can significantly decrease the stress level within the system. Also, an increase in the radius of curvature for the groove corners may result in a 25% reduction of the von Mises stress around these crack susceptible zones. Application of hard chromium or a silicon nitride thermal barrier coating considerably increases the thermal shock strength of the die such that a 0.1mm thick hard chromium coating can decrease the maximum von Mises stress about 49% with respect to the non-coated specimen. Especially for a functionally graded coating type, the reduction in maximum von Mises stress is around 70% compared to the non-coated specimen.<span lang="FA">در این پژوهش توزیع تنشهای ناشی از تزریق آلومینیوم مذاب طی فرآیند ریختهگری تحت فشار در یک قالب فولادی گرمکار بررسی میشود. با توجه به تقارن چرخشی موجود در هندسه قالب، مدل یک هفتم مسأله تحت شرایط کرنش صفحهای به کمک روش اجزای محدود شبیهسازی میگردد. در اینجا فرض میشود تغییرات دما بر روی مرزهای درگیر با مذاب از الگوی هموار پیروی میکند و مرز بیرونی قالب در حال تبادل حرارت جابجایی با محیط اطراف است. نتایج تحقیق اخیر دارای همخوانی مناسبی با نتایج تحلیلی موجود تحت شرایط مرزی خاص میباشد. تحلیل حساسیت مسأله به ازای دمای پیشگرم قالب، هندسه گوشههای شیار تزریق و پوششهای محافظ حرارتی مورد بررسی قرار میگیرند. نتایج حاکی از آن است که پیشگرمکردن قالب قبل از تزریق، نقش بسزایی در کاهش سطح تنش کل مجموعه ایفا میکند. همچنین با افزایش شعاع انحنای گوشههای شیار تزریق، ماکزیمم تنش ونمیسز در نقاط مستعد رشد ترک حداقل 25% کاهش خواهد یافت. کاربرد پوششهای محافظ کروم سخت و نیترید سیلیکون به طور چشمگیری مقاومت قالب در برابر شوکهای حرارتی را ارتقاء میدهد به نحوی که استفاده از یک پوشش کروم سخت با ضخامت 1/0 میلیمتر میتواند تا 49% مقدار ماکزیمم تنش ونمیسز را نسبت به نمونه بدون پوشش کاهش دهد.</span><span lang="FA">علاوه بر این، مقدار ماکزیمم تنش ونمیسز برای پوشش تابعی مدرج حدود %۷۰ کمتر از نمونه بدون پوشش است.</span>https://mej.aut.ac.ir/article_4146_7ed72613a2a4e95e565cfb3d6e60c246.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Mechanistic modeling of cutting forces in milling process by end milling with cutting edges with adjustment angle of 45 degreeمدلسازی هندسی نیروهای برش در فرآیند فرزکاری با ابزار فرز انگشتی با لبههای برنده تحت زاویه تنظیم 45 درجه27032718419010.22060/mej.2020.18159.6753FAغلامرضاجوزدانیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایرانسید احسانمیرمحمدصادقیگروه مکانیک، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمینی شهر، اصفهان، ایرانJournal Article20200327<strong>Determination of machining forces in order to calculate the required power and torque for cutting and select the right tools, equipment, and cutting parameters (feed rate, cutting depth, cutting speed) for machining the desired geometry and material prior to the process is significant. The analysis of machining forces is necessary to determine the forces to reduce the cost of performing multiple empirical experiments. In this study, the components of, , and milling forces with</strong> <strong>two </strong><strong>cutting edges with main adjustment angle were predicted by the mechanistic modeling method by calculating cutting and edge force coefficients. Also, for the first time, the cutting section of the workpiece was designed in order to eliminate the calculating error of the round corner of inserts.</strong><strong>To avoid the interaction of the parameters, simultaneous change of cutting speed with feed rate was avoided and 8 experiments with different feed rates but with the same cutting speed were performed. A comparison of the modeled forces curve with the results obtained from the dynamometer shows acceptable agreement.</strong><strong>As the feed rate increases, the difference between the predictive and experimental force decreases relative to the increase of force.</strong><br /> <strong>تعیین نیروهای ماشینکاری بهمنظور محاسبه توان و گشتاور لازم برای براده برداری و انتخاب مناسب ابزار، تجهیزات و پارامترهای برش (نرخ پیشروی، عمق برش، سرعت برش) برای ماشینکاری هندسه و جنس موردنظر پیش از انجام فرآیند از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است. تحلیل نیروهای ماشینکاری برای تعیین مقادیر نیروها به دلیل کاهش هزینههای انجام آزمایشهای متعدد تجربی ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش مؤلفههای نیروهای فرزکاری</strong><strong>،</strong><strong> و</strong><strong><em> </em></strong><strong>با فرز انگشتی با دو لبه برنده مورب تحت زاویه</strong><strong>تنظیم اصلی</strong><strong> </strong><strong>به روش مدلسازی هندسی با محاسبه ضرایب نیرویی برش و لبه پیشبینی گردید. همچنین برای اولین بار طرح مقطع برش قطعه بهگونهای در نظر گرفته شد تا خطای محاسباتی گردی نوک اینسرت های برش حذف گردد. بهمنظور جلوگیری از تأثیر متقابل پارامترها از تغییر همزمان سرعت برش با نرخ پیشروی اجتناب گردید و تعداد 8 آزمایش با نرخهای پیشروی متفاوت ولی با سرعت برش یکسان انجام شد. مقایسه منحنی نیروهای مدلشده با نتایج بهدستآمده از دینامومتر تطابق قابل قبولی را نشان میدهد. با افزایش نرخ پیشروی به نسبت افزایش نیروها مقدار اختلاف نیروی پیشبینی و تجربی کاهش مییابد.</strong>https://mej.aut.ac.ir/article_4190_d6b81ce6156088a70a8e2a88b1d6b42b.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Statistical analysis and optimization of tensile strength of Al7075 butt joint produced by friction stir welding and submerged friction stir welding via response surface methodology and desirability approachتحلیل آماری و بهینهسازی استحکام کششی اتصال لببهلب آلیاژ آلومینیوم گرید 7075 حاصل از جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی خشک و خیس با استفاده از روش رویه پاسخ و تابع مطلوبیت27192734408610.22060/mej.2020.18104.6735FAمهدیوحدتیدانشکده مهندسی مکانیک و مکاترونیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0002-4935-6265محمودمرادیگروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران0000-0003-2361-4796Journal Article20200312The thermal cycles involved in friction stir welding process cause softening in the joint of heat-treatable aluminum alloys. To overcome this limitation, submerged friction stir welding process has been developed. In this study, firstly, the butt joints were produced from Al7075-T6 alloy using friction stir welding process. To this end, the response surface methodology was selected as the experiment design technique. So, the factors such as tool rotational speed, tool feed rate, tool shoulder diameter, and tool tilt angle were identified as the input variables. Then, a statistical analysis of variables affecting the tensile strength of joints was performed. Afterward, the butt joints were produced using submerged friction stir welding process based on the optimal values of tool feed rate and tool tilt angle. The obtained results from analysis of variance and regression analysis of experimental data confirmed the accuracy of regression equations. Furthermore, it is shown that the linear, interactional and quadratic terms of the tool rotational speed and tool shoulder diameter are effective on the ultimate tensile strength of the underwater welded joints. Also, the optimal condition of input variables was determined using the desirability method. In addition, the optimal condition has been confirmed by implementing the verification test.<strong>تأثیرات ناشی از سیکلهای حرارتی در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی منجر به نرمشدگی اتصال </strong><strong>آلیاژهای عملیات حرارتیپذیر آلومینیوم</strong><strong> میشود. </strong><strong>برای رفع این محدودیت، فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی در زیر آب توسعه یافته است</strong><strong>. در این پژوهش، در ابتدا با استفاده از جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی</strong><strong>، اتصالات</strong><strong> لببهلب از آلیاژ آلومینیوم گرید 7075</strong><strong>تولید شدند. بدینمنظور، روش رویه پاسخ به عنوان روش طراحی آزمایش، انتخاب گردید و متغیرهای: </strong><strong>سرعت دورانی ابزار، نرخ پیشروی ابزار، قطر شانه ابزار و زاویه انحراف ابزار</strong><strong> به عنوان متغیرهای ورودی، تعیین شدند. در ادامه، تحلیل آماری پارامترهای موثر بر استحکام کششی اتصالات به انجام رسید. سپس با استفاده از جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی در زیر آب </strong><strong>و </strong><strong>بر اساس مقادیر بهینه </strong><strong>نرخ پیشروی ابزار</strong><strong> و </strong><strong>زاویه انحراف ابزار، اتصالات لب</strong><strong></strong><strong>بهلب</strong><strong> تولید شدند. نتایج حاصل از آنالیز واریانس و تحلیل رگرسیون دادههای حاصل از آزمونهای تجربی، صحت و دقت معادلات رگرسیون را مورد تأیید قرار داد و نشان داد که عبارات خطی، تعاملی و سهموی از متغیرهای </strong><strong>سرعت دورانی ابزار و قطر شانه ابزار</strong><strong> بر استحکام کششی نهایی اتصالات تولیدشده در زیر آب، موثر هستند. همچنین، شرایط بهینه متغیرهای ورودی فرآیند با استفاده از روش مطلوبیت، تعیین شد و با اجرای آزمون صحهگذاری، به تأیید رسید.</strong>https://mej.aut.ac.ir/article_4086_d1dc8675edeae548cb0968622db4bf16.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Investigation of the effect of welding path on residual stresses and deformations in peripheral welding of steel pipeبررسی اثر ترتیب و توالی مسیر جوشکاری بروی تنشهای پسماند و تغییرشکلهای ناشی از جوشکاری ناپیوسته محیطی لوله فولادی27352750402210.22060/mej.2020.18166.6752FAمهدیکاظمیعضو هیئت علمی دانشگاه ملایرJournal Article20200326In this paper, the effective factors in the welding process and its effects such as residual stresses in the peripheral welding process of a pipe have been investigated using Abaqus software. The analysis was performed in two stages, thermal and mechanical. First, in thermal analysis, the temperature distribution of the welding process was obtained, and then the obtained temperature field was used as a load in mechanical analysis to obtain the distribution of residual stresses and deformations. The effect of different parameters such as welding speed, heat input, and sequence of welding path on residual stress values and deformations were investigated. Results showed that with a 50% increase in electrode speed, tensile and compressive stresses on the outer surface of the pipe showed an increase of 43.47 and 15.15%, respectively. Also, a 20% increase in heat input led to a reduction of 2.6 and 18.18% in tensile and compressive stresses on the outer surface of the pipe. Also in this paper, an optimal path for peripheral welding of pipes is presented.در این مقاله، عوامل موثر در فرایند جوشکاری و اثرات آن از جمله تنشهای پسماند در فرایند جوشکاری محیطی یک لوله با استفاده از نرمافزار اجزامحدود آباکوس<strong>[1]</strong> بررسی شده است. تحلیل در دو مرحله حرارتی و مکانیکی صورت گرفت. ابتدا در تحلیل حرارتی، توزیع دما فرایند جوشکاری بدست آمد و سپس از میدان دمایی بدست آمده به عنوان بارگذاری در تحلیل مکانیکی جهت بدستآوردن توزیع تنشهای پسماند و تغییرشکلها استفاده شد. تاثیر شرایط گوناگون و تغییر پارامترهای مختلف جوشکاری مانند سرعت جوشکاری، حرارت ورودی و ترتیب و توالی مسیر جوشکاری ناپیوسته بر مقادیر تنش پسماند و تغییرشکلها بررسی شد. بهطوری که با افزایش 50 درصدی سرعت حرکت الکترود، تنشهای کششی و فشاری محیطی در سطح خارجی لوله دچار بیشترین تغییرات شدند و به ترتیب افزایش 47/43 و 15/15 درصدی را نشان دادند. همچنین افزایش 20 درصدی حرارت ورودی جوش منجر به کاهش 6/2 و 18/18 درصدی تنشهای کششی و فشاری محیطی در سطح خارجی لوله شد. در نهایت میتوان گفت یکی از موثرترین راهکارها جهت کاهش اعوجاج های ناشی از جوشکاری ترتیب عملیات جوشکاری است و برای این منظور میتوان با ناپیوستهکردن مسیر جوشکاری با متقارنکردن حرارت و کاهش گرادیان دمایی مقدار اعوجاج و تنشهای پسماند ایجادشده را بیشتر کاهش داد که در این مقاله برای جوش محیطی لوله یک مسیر بهینه نیز ارائه شد.<br /><br clear="all" /><br /><br />1-Abaqushttps://mej.aut.ac.ir/article_4022_7912d49eec89a845e134115ad24011ea.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی مکانیک امیرکبیر2008-603253شماره 4 (Special Issue)20210622Feasibility study of single point incremental forming of aircraft canopy for polycarbonate sheetامکانسنجی شکلدهی تدریجی تکنقطهای کانوپی هواپیما از ورق پلیکربنات: تاثیر استراتژی مسیر و دوران ابزار بر دقت هندسی و شفافیت ظاهری27512768423610.22060/mej.2021.18252.6784FAابوذربریمانی ورندیدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران0000-0002-4697-3268محمدکاظمی نصرآبادیاستادیار دانشکده هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاریبهرامعابدی رواندانشکده هوافضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانJournal Article20200411The canopy as a clear cockpit protector is one of the strategic polymer parts in the aviation industry. Conventional forming processes aren't cost-effective for individual production of transparent polymer canopies due to high energy consumption and high costs of machinery, equipment, and tools. In this paper, rapid prototyping of geometry similar to integral canopies is investigated using an incremental forming process of transparent polycarbonate sheets on a laboratory scale. Polycarbonate sheets with suitable mechanical, thermal, chemical, and optical properties are used in the manufacturing of the latest integral canopies. In single point incremental forming experiments, effect of tool rotational velocity on apparent transparency and effect of toolpath strategy on geometric accuracy were investigated. Three toolpath strategies including raster, spiral from outside, and spiral from inside were applied. Post-forming heating at about 55<sup>°</sup>C for 30 min resulted in a 50% reduction in spring back by releasing process-induced residual stresses. The use of a non-rotating tool as well as a mechanical-chemical surface polishing improved the final finishing and transparency of samples. Additionally, the amount of deviation for the raster strategy in both depth and radial directions was less than 1 mm, which was within the allowable range of process window of single point incremental forming.کانوپی به عنوان محافظ شفاف کابین خلبان، یکی از قطعات پلیمری راهبردی در صنایع هوایی است. فرآیندهای شکل دهی سنتی در تولید تکی کانوپی های پلیمریِ شفاف، به علت مصرف بالای انرژی و هزینه های زیاد ماشین آلات، تجهیزات و ابزار مقرون به صرفه نیستند. ورق های پلی کربنات با ویژگی های مناسب مکانیکی، حرارتی، شیمیایی و اپتیکی در ساخت جدیدترین کانوپی های یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله نمونه سازی سریع هندسه ای مشابه کانوپی های یکپارچه هواپیما، به کمک فرآیند شکل دهی تدریجیِ ورقه ای شفاف پلی کربنات در مقیاس آزمایشگاهی بررسی می شود. در آزمایشهای شکل دهی تدریجی تک نقطه ای، تاثیر سرعت دورانی ابزار بر شفافیت ظاهری و تاثیر استراتژی مسیر ابزار بر دقت هندسی بررسی شد. سه استراتژی مسیر ابزار شامل استراتژی شطرنجی، مارپیچ از بیرون و استراتژی مارپیچ از داخل اعمال گردید. حرارت دهی پساشکل دهی در دمای حدود <sup>°</sup>C 55 به مدت min 30، با آزادسازی تنشهای پسماندِ فرآیندی سبب کاهش 50 % در برگشت فنری شد. استفاده از ابزار غیر دوار و همچنین پولیش سطحیِ مکانیکی- شیمیایی سبب بهبود قابل ملاحظه ای در پرداخت نهایی و شفافیت نمونه ها گردید. همچنین انحراف هندسی برای استراتژی شطرنجی در دو راستای عمقی و شعاعی کمتر از mm 1 ایجاد شده که در محدوده مجاز پنجره فرآیندی شکلدهی تدریجی تکنقطه ای قرار دارد.https://mej.aut.ac.ir/article_4236_c06ce18d7cc8c7d33c36079845cb3839.pdf