بررسی تئوری و تجربی رفتار خستگی ساختارهای کامپوزیتی پایه لاستیکی تک جهته خارج از محور با استفاده از مدل غیرخطی پیش بینی عمر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

چکیده

هدف اﯾﻦ مقاله، مطالعه رﻓﺘﺎر ﺧﺴﺘﮕﯽ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی پایه لاستیکی با استفاده از روش آنتروپی-خرابی توسعه یافته تحت بارگذاری متناوب تک محوره کشش-کشش می‌باشد. دلیل استفاده از روش آنتروپی-خرابی برای کامپوزیت‌های پایه لاستیکی، قابلیت منحصر به فرد این روش در لحاظ کردن تغییرات دمایی حین فرآیند خستگی و همچنین در نظر گرفتن اثر ویسکوالاستیک ماده در پیش‌بینی عمر خستگی می‌باشد. رفتار تنش-کرنش ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی پایه لاستیکی دارای تغییرات غیرخطی هستند که برای تجزیه و تحلیل دقیق رفتار غیرخطی آنها، روش نیوتن-رافسون استفاده می‌شود. آﻧﺘﺮوﭘﯽ ﺷـﮑﺴـﺖ ﺧﺴﺘﮕﯽ، ﮐﻞ آﻧﺘﺮوﭘﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷـﺪه ﺗﺎ ﻟﺤﻈﻪ ﺷﮑﺴﺖ، به عنوان معیار واماندگی نهایی سازه در مدل آنتروپی-خرابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارامترهای مادی مورد نیاز با استفاده از آزمایش‌های استاتیکی و خستگی بر روی نمونه‌های کامپوزیتی پایه لاستیکی تحت لایه چینی‌های [0]2، [90]4 و [±45]s مشخصه‌یابی می‌شوند. سپس انرژی اتلافی ناشی از رشد خرابی حین فرایند خستگی، انرژی اتلافی به دلیل رفتار ویسکوالاستیک ساختار ماده و تبادل حرارتی از نمونه به محیط محاسبه می‌شوند. در ادامه، نتایج تجربی لایه چینی 4[45] برای اعتبارسنجی مدل آنتروپی-خرابی توسعه یافته شده برای ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖﻫﺎی پایه لاستیکی خارج از محور تک جهته، استفاده می‌شود. در نهایت، نتایج تجربی و مدلسازی انرژی هیسترزیس، تغییرات دما و عمر خستگی، برای لایه‌چینی 4[45] در سطوح مختلف تنش و نسبت تنش ۱/۰ تحت فرکانس ۱ هرتز ارائه می‌شود، مشاهده می‌شود که تطابق خوبی بین نتایج برقرار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Theoretic and Experimental Fatigue Analysis of Off-axis Unidirectional Rubbery Composites Using Nonlinear Life Prediction Model

نویسندگان [English]

  • Majid Jamali
  • Bijan Mohammadi
  • Mahmood Mehrdad Shokrieh
School of Mechanical Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, 16846-13114, Iran
چکیده [English]

The aim of this article is analyzing the fatigue behavior of off-axis unidirectional rubbery composites under uniaxial tension-tension cyclic loading based on developed damage-entropy model. The main advantage of the damage-entropy model is that it accounts the viscoelastic property and temperature increase during the fatigue loading conditions. The off-axis rubbery composites lay-ups exhibit a nonlinear stress-strain response similar to the rubber matrix. Hence, the Newton-Raphson method is employed to capture the nonlinear behavior of rubbery composites. The failure criterion in the damage-entropy model is based on the fracture fatigue entropy value. To characterize the longitudinal, transverse, and in-plane shear behavior of rubbery composites, static and fatigue experimental tests on [0]2, [90]4, and [±45]s are conducted. Moreover, the damage energy, the energy dissipation due to viscoelastic behavior and the heat transfer to the environment during the fatigue loading will be calculated. Furthermore, the experimental results of [45]4 lay-up are utilized to validate the developed damage-entropy model. Finally, the experimental and modeling results of hysteresis energy, temperature change, and fatigue life of SCRC [45]4 lay-up for different stress levels subjected to stress ratio 0.1 and 1 Hz frequency, are compared. The comparison between the analytical results and experiments indicates the capabilities of the present model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fatigue life
  • Rubbery composites
  • Developed damage-entropy model
  • Fracture fatigue entropy
  • Temperature evolution