اثر تنش ویسکوزیته بر عمر خستگی کم‌چرخه سرسیلندر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده مهندسی مکانیک، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

یکی از مهمترین مسائل دوام موتور ترک‌های ایجاد شده در پل بین سوپاپ‌های سرسیلندر است. بنابراین شبیه‌سازی و تحلیل ترک‌های خستگی ضروری است. در این پژوهش، تحلیل عمر خستگی کم‌چرخه سرسیلندر با استفاده از روش اجزای محدود و نرم‌افزار انسیس به منظور پیش‌بینی دما و تنش و سپس عمر خستگی کم‌چرخه با استفاده از تئوری مارو و نرم‌افزار nCode Design Life انجام شده است. از ترکیب الگوی سخت‌شوندگی غیرخطی همگن-سینماتیک چابوچه با قانون تنش ویسکوز به منظور درنظر گرفتن اثر تنش ویسکوزیته استفاده شده است. خواص مکانیکی آلیاژ آلومینیم- سیلیسیم-منیزیم با استفاده از تست‌های خستگی کم‌چرخه در دماهای مختلف بدست آمده است. تست‌های خستگی کم‌چرخه به وسیله نرم‌افزار انسیس شبیه‌سازی شد و نشان داده شد که انطباق بسیار مناسبی بین نتایج تجربی و شبیه‌سازی شده وجود دارد. نتایج تحلیل اجزای محدود نشان داد که ماکزیمم دما و تنش در سرسیلندر 205.67 درجه سانتیگراد و 83.958 مگاپاسکال است. نتایج تحلیل عمر خستگی کم‌چرخه نشان داد که درنظر نگرفتن اثر تنش ویسکوزیته باعث می‌شود که تعداد سیکل‌های گسیختگی 105 سیکل یا حدود 5.9 درصد بیشتر از میزان مجاز تخمین زده شود. بنابراین لازم است اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی کم‌چرخه سرسیلندر درنظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of viscosity stress on the low cycle fatigue of the cylinder head

نویسنده [English]

  • Hojjat Ashouri
Department of Mechanical Engineering, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran
چکیده [English]

Loading conditions and complex geometry have led the cylinder head to become the most challenging parts engine. One of the most important durability problems in engine is due to the cracks valves bridge area. Thus, simulation and analysis of fatigue cracks is essential. In this paper, low cycle fatigue (LCF) life analysis of the cylinder head is performed by using finite element method and ANSYS software to predict the temperature and stresses and then LCF life by using Morrow theory and nCode Design Life software. Mechanical properties of aluminum-silicon-magnesium alloy obtained by LCF tests at different temperatures. The combination of Chaboche nonlinear isotropic-kinematic hardening model with viscous stress law is used in order to considering the effect of stress viscosity. LCF tests were simulated by ANSYS software, and very good agreement was shown between the experimental and simulation results of LCF tests. The results of finite element analysis showed that the maximum temperature and stress values in the cylinder head are 205.67°C and 83.958MPa. According to the fatigue life analysis results, neglecting the stress viscosity effect caused an estimation of 105 cycles or about 5.9% higher than the limit. Therefore, it is necessary to consider the stress viscosity effect in the analysis of the low cycle fatigue life of the cylinder head.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cylinder head
  • finite element analysis
  • low cycle fatigue
  • Viscosity stress