تحلیل انتقال حرارت یک رانشگر تک‎مولفه‎ کاتالیستی تحت تاثیر ضخامت دیواره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم فضایی، پژوهشکده سامانه های فضانوردی، پژوهشگاه هوافضا، تهران، ایران

2 استادیار پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری

چکیده

در این مقاله، محفظه تجزیه یک رانشگر تک‎پیشرانه‏ هیدرازینی، در مقیـاس دانه‌های تشکیل دهنده بستر کاتالیستی، بصورت عددی شبیه سازی شده است و تاثیر ضخامت پوسته از 1 تا 5 میلی‎متر بر روی انتقال حرارت تشعشع و هدایت رانشگر بررسی شده است. اهمیت بیشینه دما در ملاحظات سازه‏ای رانشگر از یک سو و افزایش وزن رانشگر در پی افزایش ضخامت پوسته با هدف کاهش بیشینه دما از سوی دیگر، ارزیابی همزمان این پارامترها را اجتناب ناپذیر می‏کند تا کنترل بیشینه دما و متعاقب آن کنترل نشت حرارت به بالادست رانشگر صورت پذیرد. نتایج نشان داد با افزایش ضخامت پوسته، افت چشمگیر شار حرارتی تشعشع تا حدود سه برابر اتفاق افتاده است. جنس انتقال حرارت غالب در مسئله فعلی، از نوع هدایتی با نشت حرارت به بالادست می‎باشد. میزان حرارت نشت کرده هدایتی به بالادست، نسبت به شدت انتقال حرارت تشعشعی از مرتبه تا 1000 برابر بزرگتر است. در نتیجه از این منظر، افزایش ضخامت پوسته سبب افزایش بار مزاحم حرارتی بر روی سامانه کنترل حرارت می‏گردد. نوآوری در بررسی شکل هندسی و ضخامت دیواره رانشگر تک مولفه هیدرازینی (ترکیب محفظه تجزیه و نازل) روی میزان انتقال حرارت تشعشع و هدایت به قطعات بالادست محفظه می‌باشد. نتایج مقاله حاضر نشان از اهمیت ضخامت دیواره روی توزیع حرارت و میزان شارهای حرارتی مخرب به قطعات بالادست محفظه تجزیه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Heat Transfer Analysis of a Catalytic Monopropellant Thruster Under the Influence of Wall Thickness

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Salimi 1
  • Hadiseh Karimaei 2
1 Space Science R.G., Astronautic Department, Aerospace Research Institute. Tehran, Iran
2 Ari
چکیده [English]

In this paper, the decomposition chamber of a catalytic monopropellant thruster has been numerically simulated in the catalyst granule scale (pore scale). The effect of this wall thickness, 1-5 mm, on radiation heat transfer and conduction has been investigated. The importance of the maximum temperature in the structural considerations of the thruster, on the one hand, and the increase in the weight of the thruster due to the increase in the thickness of the wall to reduce the maximum temperature on the other hand, make the simultaneous evaluation of these parameters inevitable, to control the maximum temperature and subsequently control heat soak back to the thruster head. The results showed that as the thickness of the wall increases, a significant drop in the radiation heat flux has occurred. The dominant type of heat transfer in the current problem is conduction. The heat soak back upstream is up to 1000 times greater than the intensity of radiative heat transfer. Increasing the thickness of the wall causes an increase in the heat soak back on the thermal control system. The novelty of the present research is to investigate the geometric shape and wall thickness of a catalytic monopropellant thruster (combination of decomposition chamber and nozzle) on the rate of radiation and conduction heat transfer to the upstream parts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Monopropellant thruster
  • Catalyst bed
  • Conduction
  • Radiation
  • Thermal control system (TCS)