مطالعه عددی اثرات فاصله نوک پره بر عملکرد یک کمپرسور محوری چند مرحله ای گذرصوتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

چکیده

کمپرسورها که به منظور افزایش فشار گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند در صنعت از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و ممکن است به عنوان بخشی از یک ماشین بزرگتر مانند توربین گاز و یا به عنوان یک ماشین مجزا در واحدهای فرآیندی مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به کاربرد فراوان کمپرسورها، بهبود عملکرد و افزایش بازه عملکردی آن‌ها اهمیت فراوانی دارد و مطالعات زیادی در این زمینه و عوامل موثر بر آن انجام شده است. در این مطالعه، اثر فاصله نوک پره از پوسته بر عملکرد یک کمپرسور چند طبقه گذرصوتی با استفاده از شبیه‌سازی عددی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا یک کمپرسور مبنای ناسا با داده‌های موجود شبیه‌سازی و صحت‌سنجی شد. همچنین یک بررسی و صحت‌سنجی از طریق شبیه‌سازی تک طبقه هر یک از طبقات کمپرسور و مقایسه آن با نتایج شبیه‌سازی چند طبقه انجام شده است. سپس تأثیر افزایش لقی روتورها به 5/1 و 2 برابر حالت مبنا، در سه حالت مختلف (افزایش لقی در همه روتورها، تنها روتور اول یا تنها روتور دوم) بررسی گردیده است. نتایج نشان‌دهنده آن است که از بین این دو روتور، روتور با لقی بیشتر همان روتور عامل ناپایداری است و همچنین بازه عملکردی کمپرسور در مقایسه با شرایطی که لقی همه روتورها به یک اندازه افزایش یابد تقریبا مشابه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Numerical Study of the Effects of Blade Tip Clearance on the Performance of a Multi-Stage Transonic Axial Compressor

نویسندگان [English]

  • Ali Hassanzadeh Bafghi
  • Mohammad Javad Shahriyari
  • Hosein Khaleghi
Department of Aerospace Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran 15875-4413, Iran
چکیده [English]

Compressors, which are used to increase gas pressure, play a critical role in industry and may be utilized either as part of a larger machine, such as a gas turbine, or as a standalone machine in processing units. Given the widespread application of compressors, improving their performance and expanding their operating range is of great importance, leading to extensive studies on this subject and the factors affecting it. In this study, the effect of blade tip clearance on the performance of a transonic multistage compressor was investigated using numerical simulation. First, a baseline NASA compressor was simulated and validated using available data. Additionally, a single-stage simulation of each compressor stage was conducted and validated by comparison with multi-stage simulation results. Subsequently, the impact of increasing rotor clearances to 1.5 and 2 times the baseline level was examined in three different scenarios: increasing clearance for all rotors, only the first rotor, or only the second rotor. The results indicate that among these two rotors, the one with the larger clearance is the primary source of instability. Furthermore, the operating range of the compressor remains almost unchanged compared to the scenario where the clearance of all rotors is increased uniformly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multistage transonic compressor
  • Numerical simulation
  • Tip clearance
  • Instability
  • Operating range