بررسی عددی استحکام خمشی ساندویچ پانل کامپوزیت مشبک جهت استفاده در صفحات انتهایی پیل سوختی پلیمری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‌های ساخت، تهران، ایران

2 گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری شمال، فریدونکنار، ایران

چکیده

در این پژوهش، به بررسی عددی رفتار خمشی صفحات ساندویچی کامپوزیتی با هسته مشبک جهت دستیابی به ساختار کامپوزیت با صلبیت خمشی بالا جهت استفاده در صفحات انتهایی پیل سوختی پلیمری پرداخته‌ شده است. بدین منظور، استحکام خمشی صفحات ساندویچی کامپوزیتی با هسته مشبک بر اساس نوع مواد و استانداردهای مربوطه از طریق شبیه‌سازی عددی مورد ارزیابی قرار گرفت. شبیه‌سازی عددی در نرم‌افزار آباکوس و با استفاده از روش اجزای محدود انجام شده و صحت شبیه‌سازی با مقایسه میان نتایج عددی و نتایج تجربی پژوهش‌های پیشین مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا، تأثیر زوایای مختلف الیاف در رویه‌ها برای سه زاویه الیاف (90-45-0)، (45-90-0) و (45-90-0)  و نیز سه هندسه مختلف مربعی، مثلثی و لوزی هسته مشبک برای مواد کربن- سیلیکون و الیاف شیشه بر رفتار خمشی صفحات ساندویچی کامپوزیتی تحلیل گردید. نتایج عددی حاکی از آن است که در شرایط یکسان مواد کربن- سیلیکون در آزمون تنش سه نقطه‌ای عملکرد بهتری را دارا می‌باشد. همچنین، تنش بیشینه در لحظه شکست برای مقاطع مستطیلی و لوزی و زاویه الیاف (0-45-90) تقریبا 25 درصد از زاویه الیاف (0-90-45) و (45-90-0) بیشتر می‌باشد، در حالی که تاثیر زاویه الیاف برای هندسه مثلثی بسیار ناچیز بوده است. علاوه بر این، هسته مثلثی شکل در تمامی نمونه‌ها دارای ظرفیت بار بحرانی، مقاومت خمشی و جذب انرژی بالاتری (حداقل 1/4 تا 6 برابر) نسبت به دو نمونه دیگر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Numerical Investigation of Bending Strength of Composite Sandwich Panel with Grid Core for Use in PEM Fuel Cell Endplates

نویسندگان [English]

  • Sadegh Hoseini 1
  • Mohammad Mahdi Barzegari 2
  • Pouya Pirali 1
  • Jafar Eskandarijam 1
1 of Material and Construction Technologies, Malek Ashtar University of Technology
2 Northern Research Center for Science and Technology, Malek Ashtar University of Technology
چکیده [English]

Endplates are one of the most important components of polymer electrolyte membrane (PEM) fuel cell that must apply uniform contact pressure distribution on the membrane electrode assembly (MEA). For this reason, these plates must have good bending rigidity. In this research, the bending behavior of composite sandwich plates has been investigated numerically To achieve a composite structure with high bending stiffness for use in the endplates of PEM fuel cells. For this purpose, the bending strength of composite sandwich panels with grid core was evaluated based on the type of material and relevant standards through numerical simulation. Numerical simulation has been performed in Abaqus software using the finite element method. The effect of different angles of fibers in three different geometries of square, triangular, and diamond grid core for C/Sic and E-Glass Epoxy materials on the bending behavior of composite sandwich panels were analyzed. The obtained results indicate the better performance of C/Sic materials in the stress test, as well as the more suitable bending behavior of triangular mesh geometry with fiber angles (0-45-90).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Polymer electrolyte membrane fuel cell
  • composite sandwich panel
  • endplate
  • bending strength
  • finite element method
[1] Y. Wang, D.F.R. Diaz, K.S. Chen, Z. Wang, X.C. Adroher, Materials, technological status, and fundamentals of PEM fuel cells–a review, Materials today, 32 (2020) 178-203.
[2] E. Alizadeh, M. Barzegari, M. Momenifar, M. Ghadimi, S. Saadat, Investigation of contact pressure distribution over the active area of PEM fuel cell stack, International journal of hydrogen energy, 41(4) (2016) 3062-3071.
[3] P. Lin, P. Zhou, C. Wu, Multi-objective topology optimization of end plates of proton exchange membrane fuel cell stacks, Journal of Power Sources, 196(3) (2011) 1222-1228.
[4] C. Zhao, S. Xing, W. Liu, M. Chen, Y. Wang, H. Wang, An experimental study on pressure distribution and performance of end-plate with different optimization parameters for air-cooled open-cathode LT-PEMFC, International Journal of Hydrogen Energy, 45(35) (2020) 17902-17915.
[5] M. Barzegari, M. Ghadimi, M. Momenifar, Investigation of contact pressure distribution on gas diffusion layer of fuel cell with pneumatic endplate, Applied Energy, 263 (2020) 114663.
[6] M. Arefi, F. Najafitabar, Buckling and free vibration analyses of a sandwich beam made of a soft core with FG-GNPs reinforced composite face-sheets using Ritz Method, Thin-Walled Structures, 158 (2021) 107200.
[7] M. Arefi, S. Taghavian, Dynamic characteristics of composite micro lattice plates comprises of graphene nanoplatelets based on MCST theory, Thin-Walled Structures, 175 (2022) 109200.
[8] M. Arefi, M. Amabili, A comprehensive electro-magneto-elastic buckling and bending analyses of three-layered doubly curved nanoshell, based on nonlocal three-dimensional theory, Composite Structures, 257 (2021) 113100.
[9] E. Mohammad-Rezaei Bidgoli, M. Arefi, Free vibration analysis of micro plate reinforced with functionally graded graphene nanoplatelets based on modified strain-gradient formulation, Journal of Sandwich Structures & Materials, 23(2) (2021) 436-472.
[10] H.N. Yu, S.S. Kim, J. Do Suh, Axiomatic design of the sandwich composite endplate for PEMFC in fuel cell vehicles, Composite Structures, 92(6) (2010) 1504-1511.
[11] H.N. Yu, S.S. Kim, J. Do Suh, Composite endplates with pre-curvature for PEMFC (polymer electrolyte membrane fuel cell), Composite Structures, 92(6) (2010) 1498-1503.
[12] J.K. Paik, A.K. Thayamballi, G.S. Kim, The strength characteristics of aluminum honeycomb sandwich panels, Thin-walled structures, 35(3) (1999) 205-231.
[13] E. Alizadeh, M. Ghadimi, M. Barzegari, M. Momenifar, S. Saadat, Development of contact pressure distribution of PEM fuel cell's MEA using novel clamping mechanism, Energy, 131 (2017) 92-97.
[14] M. Ramesh, K. Palanikumar, K.H. Reddy, Comparative evaluation on properties of hybrid glass fiber-sisal/jute reinforced epoxy composites, Procedia Engineering, 51 (2013) 745-750.
[15] C. Carral, P. Mele, A numerical analysis of PEMFC stack assembly through a 3D finite element model, International journal of hydrogen energy, 39(9) (2014) 4516-4530.
[16] C.-Y. Wen, Y.-S. Lin, C.-H. Lu, Experimental study of clamping effects on the performances of a single proton exchange membrane fuel cell and a 10-cell stack, Journal of Power Sources, 192(2) (2009) 475-485.
[17] J. Wang, C. Shi, N. Yang, H. Sun, Y. Liu, B. Song, Strength, stiffness, and panel peeling strength of carbon fiber-reinforced composite sandwich structures with aluminum honeycomb cores for vehicle body, Composite Structures, 184 (2018) 1189-1196.
[18] X. Yan, C. Lin, Z. Zheng, J. Chen, G. Wei, J. Zhang, Effect of clamping pressure on liquid-cooled PEMFC stack performance considering inhomogeneous gas diffusion layer compression, Applied Energy, 258 (2020) 114073.
[19] Z. Zhou, D. Qiu, S. Zhai, L. Peng, X. Lai, Investigation of the assembly for high-power proton exchange membrane fuel cell stacks through an efficient equivalent model, Applied Energy, 277 (2020) 115532.
[20] R. Montanini, G. Squadrito, G. Giacoppo, Measurement of the clamping pressure distribution in polymer electrolyte fuel cells using piezoresistive sensor arrays and digital image correlation techniques, Journal of Power Sources, 196(20) (2011) 8484-8493.
[21] R.M. Christensen, Mechanics of composite materials, Courier Corporation, 2012.
[22] X.Q. Xing, K.W. Lum, H.J. Poh, Y.L. Wu, Optimization of assembly clamping pressure on performance of proton-exchange membrane fuel cells, Journal of Power Sources, 195(1) (2010) 62-68.