کنترل هماهنگ چند عامل برای انجام فرود خودکار و اجرای مانورهای هماهنگ با استفاده از رویکرد تخصیص کنترل فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

2 گروه مهندسی فضایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده

در بسیاری از پیمایه‌های نسل جدید، استفاده از رویکرد تخصیص کنترل، یکی از روش‌های موثر برای انجام مانورهای هماهنگ به منظور کاهش انرژِی مورد نیاز جهت انجام عملیات، جبران‌سازی عیوب عملگرها، افزایش قابلیت اطمینان و جلوگیری از به اشباع رسیدن عملگرها است. این مقاله، به کنترل هماهنگ چند عامل برای فرود خودکار و انجام مانورهای هماهنگ با استفاده از رویکرد تخصیص کنترل فازی می‌پردازد. برای انجام پرواز هماهنگ، نقش پیشرو برعهده یکی از پیمایه‌ها است که به عنوان عامل پیشرو شناخته می‌شود، در حالی که دو پیمایه دیگر، به عنوان عامل‌های پیرو عمل می‌کنند. با استفاده از کنترل‌کننده‌ فازی و بهینه‌سازی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک به روش NSGA-II و تخصیص سیگنال‌های کنترلی بین عملگرهای بالابر و سیستم کنترل بردار پیشران (TVC)، می‌توان عامل‌ها را با پایداری مطلوب، دقت کافی و حداقل تلاش کنترلی به ارتفاعی مشخص هدایت نمود و سپس مانورهای هماهنگ و منظمی را به انجام رسانید. نتایج نشان می‌دهد که روش تخصیص کنترل فازی، دقت بالایی را در کنترل فرود پیمایه به یک ارتفاع مشخص دارا بوده و در نهایت، پیمایه‌ها با شرایط مناسب، پایداری کافی، دقت بالا ، زمان نسبتاً کوتاه و کمترین میزان تلاش کنترلی به اجرای مانور فرود خودکار هماهنگ می‌پردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Coordinated Control of Multiple Agents for Automatic Landing and Execution of Formation Flights using Fuzzy Control Allocation Approach

نویسندگان [English]

  • Saba Nikseresht 1
  • Mahdi Jafari Nadoushan 2
1 K. N. Toosi University of Technology
2 Department of Space Engineering, Faculty of Aerospace Engineering, K. N. Toosi University of Technology.
چکیده [English]

In many modern vehicles of the new generation, the utilization of control allocation is an effective method for performing coordinated maneuvers, reducing the energy required for aerial operations, compensating for actuator faults, increasing reliability, and preventing saturation of actuators. This paper focuses on the coordinated control of multiple agents for automatic landing and execution of formation flight using a fuzzy control allocation approach. For executing coordinated flight, the leadership role is assumed by one of the vehicles, known as the leader agent, while the other two vehicles act as follower agents. By using a fuzzy controller and optimizing its parameters with the NSGA-II genetic algorithm and allocating control signals between the lift actuators and the thrust vector control (TVC) system, the agents can be guided to a specified altitude with desirable stability, sufficient accuracy, and minimal control effort, and then perform coordinated and orderly maneuvers. The results show that the fuzzy control allocation method provides high accuracy in controlling the landing of the vehicle to a specified altitude, and ultimately, the vehicle execute the coordinated automatic landing maneuver with suitable conditions, sufficient stability, high accuracy, relatively short time, and minimal control effort.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fuzzy Control Allocation
  • Multi-Agent Systems
  • Formation Flights
  • Autonomous Landing
  • Multi-Objective Optimization