مطالعه آیرودینامیک و بررسی اثر زبری سطح بر عملکرد توربین باد اینولاکس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

چکیده

اخیرا، تلاش‌های گسترده‌ای برای بهبود استخراج انرژی باد و افزایش توان خروجی توربین‌های بادی انجام شده است. توربین‌های بادی از طریق عبور جریان هوا و چرخش پره‌ها، انرژی را استخراج و با استفاده از ژنراتور، برق تولید می‌کنند. در این میان، توربین‌های محفظه‌دار با هدایت جریان هوا از طریق محفظه‌ای طراحی‌شده به سمت پره‌ها، عملکرد بهینه‌تری نسبت به توربین‌های متداول دارند. توربین باد اینولاکس، یکی از این توربین‌های محفظه‌دار است که با استفاده از یک سیستم ورودی دایروی، جریان هوا را به سمت گلوگاه محفظه که محل قرارگیری توربین است، هدایت می‌کند و امکان استخراج کارآمدتر انرژی را فراهم می‌سازد. این پژوهش به مطالعه تجربی توربین باد اینولاکس باهدف بهبود عملکرد و افزایش بازدهی آن پرداخته است. جنبه‌‌ی کلیدی تحقیق، بررسی تأثیر افزودن زبری مناسب به دهانه ورودی محفظه برای بررسی عملکرد محفظه است. نتایج نشان می‌دهند که در حالت کلی، استفاده از محفظه اینولاکس علاوه بر مزیت ورودی 360 درجه و عدم وابستگی به جهت هوای ورودی، حداکثر افزایش سرعت 6/23 درصدی نسبت به سرعت جریان آزاد ارائه می‌دهد. بعلاوه افزودن زبری در ورودی محفظه، منجر به افزایش 7 درصدی سرعت موضعی هوا در گلوگاه محفظه اینولاکس و افزایش 6/3 درصدی در سرعت میانگین در مقطع محفظه نسبت به شرایطی در ورودی زبری حضور ندارد است. افزایش سرعت موجب بهبود عملکرد توربین مستقر در محفظه و افزایش بهره‌وری در استخراج انرژی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Aerodynamics and surface roughness study on Invelox wind turbine

نویسندگان [English]

  • Mahdi Montazeri Saniji
  • Sahar Noori
Department of Aerospace Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today many efforts have been done to extract power from wind energy and increase the efficiency of wind turbines. The energy extraction started with blade rotaion in wind turbines. Ducted wind turbines are turbines in which the airflow is directed towards the turbine blades using a built-in duct. The Invelox wind turbine is one of the ducted wind turbines, which directs the airflow towards the throat of the duct where the turbine is. In this research, an experimental study has been conducted on the Invelox wind turbine to improve the performance and efficiency of the turbine’s duct. Also, to check the performance of the Invelox wind turbine’s duct, the effect of placing a surface roughness in the inlet of the duct has been investigated for flow control. According to this research, adding a suitable roughness in inve lox leads to a 7% increase in the local velocity at the throat of the inve lox wind turbine. This leads to increase the efficiency of the invelox duct and increases rate of energy extraction from the turbine.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wind Turbine
  • Invelox
  • Wind Tunnel
  • Energy
  • Surface Roughness